ads

نشانه‎های تأخیر در برگزاری انتخابات

براساس تقویم انتخابات، قرار است تا دو ماه دیگر (28 میزان) انتخابات پارلمانی و شورا‎های ولسوالی‎ها در سراسر کشور برگزار شود. کمسیون مستقل انتخابات از اواسط ماه حمل امسال تاکنون، در کنار انجام دیگر کارهای مربوط به انتخابات، دو مرحله مهم از پروسه انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‎ها را پشت سر گذاشته است.

نویسنده: asir
5 سنبله 1397
نشانه‎های تأخیر در برگزاری انتخابات

براساس تقویم انتخابات، قرار است تا دو ماه دیگر (28 میزان) انتخابات پارلمانی و شورا‎های ولسوالی‎ها در سراسر کشور برگزار شود. کمسیون مستقل انتخابات از اواسط ماه حمل امسال تاکنون، در کنار انجام دیگر کارهای مربوط به انتخابات، دو مرحله مهم از پروسه انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‎ها را پشت سر گذاشته است. یکی از این مراحل، ثبت‎نام رای‎دهندگان است که از پانزدهم ماه حمل شروع شد و تا دهم ماه اسد ادامه یافت. مرحله دوم به ثبت‎نام نامزدان انتخابات پارلمانی و شوراهای‎ ولسوالی‎ها مربوط می‎شود که کمسیون مستقل انتخابات توانسته است این مرحله را نیز پشت سر بگذارد و از این میان فهرست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی را منتشر سازد. اما با وجود این پیشرفت‎ها، تصور نمی‎شود که کمسیون مستقل انتخابات بتواند انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‎ها را در زمان مقرر آن برگزار کند. در این مطلب به دنبال آن هستیم تا ثابت کنیم که چرا احتمال برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‎ها در 28 ماه میزان امسال بسیار کم و نزدیک به صفر است.

یک: کمسیـون مستقــل انتخــابات بــرای برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‎ها، کارت‎های سابق رای‎دهی را از اعتبار ساقط کرد و در یک ابتکار تازه، ثبت‎نام افراد واجد شرایط رای‎دهی و متقاضی شرکت در انتخابات را با رؤیت تذکره تابعیت آن‎ها آغاز کرد. در آغاز تصور می‎شد که این ابتکار کمسیون مستقل انتخابات می‎تواند تا حد زیادی از بروز تقلب در انتخابات جلوگیری و شفافیت آن را تضمین کند، اما در جریان ثبت‎نام رای‎دهندگان اتفاقاتی به میان آمد که این تصور خوش‎بینانه را کاملاً عوض کرد. یکی از این اتفاقات، تولید، تکثیر و توزیع تذکره‎های تقلبی و جعلی در میان مردم بود که از سوی شمار بیشتر بازیگران عرصه انتخابات در اختیار مردم قرار داده شد. به همین شکل، برخی از مواد انتخاباتی، شامل برچسب‎های انتخاباتی و کتابچه ثبت‎ نام رای‎دهندگان به صورت انبوه در بازارها توزیع شد و هر کس به نوبه خود برای ثبت نام از آن‎ها استفاده کردند. این مشکلات روی هم‌رفته باعث شد تا آمار ثبت‎ نام رای‎دهندگان به صورت ناگهانی از مرز یک و نیم ملیون نفر به مرز نه و نیم ملیون نفر خیز بزند و همگان را شوکه کند. به همین دلیل شمار زیادی از احزاب و جریان‎های سیاسی، پروسه ثبت‎ نام رای‎دهندگان را با اشاره به موارد فوق زیر سوال برده‎اند و خواهان از سرگیری این پروسه و بایومتریک کردن افراد واجد شرایط رای‎دهی و متقاضی شرکت در انتخابات هستند.

احزاب و جریان‎های سیاسی منتقد حکومت اعلام کرده‎اند که در پروسه ثبت‎ نام رای‎دهندگان به صورت گسترده تقلب صورت گرفته است و آن‎ها خواهان از سرگیری این پروسه اند. از دید این احزاب و جریان‎های سیاسی، رقم واقعی ثبت‎ نام شده‎ها چیزی بین سه و نیم ملیون تا چهار ملیون نفر است و آماری را که کمسیون مستقل انتخابات ارایه کرده است، نادرست می‎باشد. کمسیون مستقل انتخابات اعلام کرده است که این کمسیون از آغاز پروسه ثبت‎ نام رای‎دهندگان تا ختم این پروسه بیش از 9 ملیون و 73هزار نفر را ثبت‎ نام کرده است. با این حال احزاب و جریان‎های سیاسی منتقد حکومت می‎گویند که پروسه ثبت‎ نام با استفاده از تذکره‎های کاغذی یک پروسه ناکام بوده و باید این پروسه با بایومتریک رای‎دهندگان دوباره از سر گرفته شود. کمسیون مستقل انتخابات و حکومت این خواست احزاب و جریان‎های سیاسی را قبول نکرده و از شفافیت پروسه ثبت‎ نام دفاع کرده‎اند. در پی بروز این جنجال، احزاب و جریان‎های سیاسی هشدار داده‎اند در صورتی که خواست آن‎ها پذیرفته نشود، انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‎ها را تحریم خواهند کرد. بنابراین، مسلم است که کمسیون مستقل انتخابات تا زمانی که رضایت این احزاب و جریان‎های سیاسی را به دست نیاورد و شفاف بودن پروسه ثبت‎ نام رای‎دهندگان را به اثبات نرساند، قادر به برگزاری انتخابات در 28 ماه میزان نخواهد بود.

دو: همزمان با اعلام فهرست نهایی نامزدان انتخابات ولسی جرگه در 22 ماه اسد، یک مشکل تازه‎ دیگر در برابر کمسیون مستقل انتخابات قرار گرفت. این فهرست پس از آن اعلام شد که کمسیون شکایات انتخاباتی، نام 35 نامزد انتخابات پارلمانی را از فهرست نهایی حذف کرد و آن‎ها را به دلیل داشتن تشکیلات نظامی و فعالیت‎های مجرمانه، واجد شرایط کاندیداتوری ندانست. به دنبال نشر این فهرست، افرادی که نام‎های شان از فهرست نهایی حذف شده بود، دست به اعتراض زدند و دروازه دفتر مرکزی کمسیون مستقل انتخابات را در شهر کابل بستند. همزمان با این شماری از نامزدان معترض به این تصمیم کمسیون شکایات انتخاباتی، در همکاری با هواداران شان بعضی از شاهراه‎ها از جمله شاهراه کابل – بلخ را نیز مسدود کردند. آن‎ها هشدار داده‎اند تا زمانی که نام‎های شان وارد فهرست نهایی نشود، به اعتراضات شان ادامه خواهند و حتا گفته‎اند که از برگزاری انتخابات در کشور جلوگیری خواهند کرد. با این اعتراضات مسلم است که کار کمسیون مستقل انتخابات دشوارتر شده است و توان این کمسیون برای برگزاری انتخابات را تحلیل برده است.

در کنار این موارد، مشکلات امنیتی و مالی از دیگر مواردی است که کمسیون مستقل انتخابات را از دیرزمانی بدین‎سو با خود درگیر کرده است. در حال حاضر در شمار زیادی از ولسوالی‎ها و قریه‎ها جنگ جریان دارد و گمان نمی‎شود تا 28 میزان امسال امنیت نسبی در این ولسوالی‌ها برقرار شود. به همین شکل، آوازه‎هایی وجود دارد که کمسیون مستقل انتخابات به دلیل کمبود بودجه، معاش چند ماهه کارمندان این کمسیون را نپرداخته است. این دو مورد در کنار سایر موارد، این نتیجه را به دست می‎دهد که کمسیون مستقل انتخابات موفق نخواهد شد تا انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‎ها را در زمان معین آن برگزار کند. در چنین حالتی است که بعضی‎ها پیشنهاد کرده‎اند که انتخابات‎های پارلمانی، ریاست جمهوری، شوراهای ولایتی و شوراهای ولسوالی‎ها باید به صورت همزمان در سال آینده برگزار شود. اما پیش از برگزاری این چهار انتخابات به صورت همزمان، باید روی تمامی مشکلات موجود در نهادهای انتخاباتی، نظام انتخاباتی و پروسه ثبت ‎نام رای‎دهندگان به صورت همه‎جانبه گفتگو شود تا راه‎ حل مناسب برای این مشکلات به وجود آید.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA