ads

نخستین گروه موسیقی راک در افغانستان

تشکیل نخستین گروه موسیقی راک و اجرای آهنگ‏ها با آلات و سبک موسیقی غربی پدیده‏ای تازه در افغانستان به شمار می رود. درحالی که به صورت متداوم و یک نواخت اخبار حملات انفجاری و کشتار در افغانستان در هرساعت از رسانه‏ها در کابل پخش می گردد یک رادیو استشن اف ام در 24 ساعت موسیقی راک را در این شهر  نشر می کند.

نویسنده: The Killid Group
17 حمل 1390
نخستین گروه موسیقی راک در افغانستان

تشکیل نخستین گروه موسیقی راک و اجرای آهنگ‏ها با آلات و سبک موسیقی غربی پدیده‏ای تازه در افغانستان به شمار می رود.

درحالی که به صورت متداوم و یک نواخت اخبار حملات انفجاری و کشتار در افغانستان در هرساعت از رسانه‏ها در کابل پخش می گردد یک رادیو استشن اف ام در 24 ساعت موسیقی راک را در این شهر  نشر می کند.

این رادیو استیشن توسط کابل دریمز(رویاهای کابل؛ نخستین گروه راک افغان) رهبری می شود.

سه جوان از سه ولایت مختلف افغانستان به سه زبان صحبت می کنند. این افراد با تشکیل نخستین باند موسیقی “اندی راک” و برگزاری کنسرت‏ها می‏خواهند چهره ای متفاوتی را از افغانستان به جهان نشان دهند.

از تشکیل این گروه حدود یک سال می‏گذرد ولی در زمان کوتاه محبوبیت خاص در داخل و خارج کشور پیدا کرده است.

یکی از کنسرت‏های مشهور این گروه چندی پیش با حضور حدود 500 جوان در پوهنتون امریکایی افغانستان در کابل برگزار گردید.

در این کنسرت آنان با حرکات هیجان بر انگیز می‏سرودند و می‏نواختند  و ده‏ها جوان در برابر استیج با فریاد‏های شور انگیز و تکان دادن دست‏های شان رقص و پایکوبی می‏نمودند.

مجتبی حبیبی (دریم سیت) جاز نواز این گروه است. وی می‏گوید:” گروه او تلاش می کند تا ذهنیت وتصویر خوب از افغانستان به کشورهای دیگر مخابره کند.”

وی می افزاید:” هدف اساسی از تشکیل گروه راک این بود که بتوانیم ذهنیت جامعۀ جهانی را نسبت به افغانستان تغییر دهیم و این واقعیت را انعکاس دهیم که افغانستان تنها جنگ، خشونت، کشتار، بحث سیاسی و انزجار نیست، بلکه در بخش‏های هنری نیز فعالیت‏هایی صورت می گیرد، راک باندی در این جا جور شده و مردم با علاقه مندی خاص از این گروه استقبال می کنند.”

این گروه در استدیوی نسبتا محقر با امکانات کم، روزانه چهارساعت تمرین می کنند.

سلیمان قرداش جوان 20 ساله خوانندۀ و گیتار نواز این گروه است. وی می گوید که به زودی دومین البوم شان را به بازار عرضه خواهند کرد.

این جوان می گوید:” تا حال 14 آهنگ ثبت کرده ایم و یک البوم نیز ساختیم که در حاوی 5 آهنگ است همچنان دو آهنگ ویدیویی ثبت کردیم. حالا روی البوم دیگر کار می کنیم که آهنگ های آن به زبان های ملی ما (دری- پشتو و ازبکی ) می باشد  تا یک یا دوماه آینده به بازار عرضه خواهد شد”

او می گوید که آنان بیشتر در آهنگ‏های شان شعرهای مثبت را انتخاب می کنند.

کابل دریمز همچنان در رادیو راک کابل مشغول وظیفه استند. این یگانه رادیوی است که به موسیقی راک در افغانستان اختصاص داده شده است.

نجیبه ایوبی، رییس اجرایی کلید گروپ می گوید که بخش عمدۀ فعالیت‏های کابل راک را این گروه پیش می برند.

وی می افزاید:”کلید گروپ این ضرورت را احساس می کرد که پس از جنگ 30 ساله مردم افغانستان به شادی و سرور نیاز دارند به این دلیل در مارچ 2009 ما رادیو راک کابل را ساختیم، بعدها گروه کابل دریمز آمدند و اکنون آنان با ما در کلید گروپ کار می کنند.”

بیشتر علاقه مندان و شنوندگان این گروه کارکنان انجوها، موسسات و ادارات بین المللی و جوانانی اند که با زبان انگلیسی آشنایی دارند.

در یکی از ساحات تفریحی کابل متوجه جوانی شدم که صدای رادیوی موترش را بلند نموده و به آهنگ این گروه گوش می دهد.

نام این جوان  روح الله است. وی می گوید که یکی از علاقه مندان سرسخت کابل دریمز است.

وی چنین ابراز نظر می‏کند:”  در اوقات بی‏کاری ام موسیقی می شنوم و بیشتر آهنگ های کابل دریمز را دوست دارم چون این اولین گروه راک در افغانستان است. ما همیشه در مورد گروه‏های موسیقی راک متعلق به سایر کشورها شنیده بودیم اما حالا این گروه ایجاد شده که به طور کل افغانی است.”

بسیاری از هنرمندان به این باور اند که موسیقی مرز ندارد و آنچه مهم است علاقه و ذوق انسان‏ها است که چه نوع موسیقی را می پسندند.

داکتر احمد ناصر سرمت، رییس انستیتوت ملی موسیقی افغانستان می گوید که موسیقی راک در افغانستان پیشینه زیاد ندارد.

به باور وی از سال 2001 به این سو موسیقی راک در افغانستان تا حدودی مطرح شده است. وی جامعۀ باز افغانستان را بستر مناسب برای پذیریش و گسترش انواع موسیقی می‏داند.

اما گروهی که این نوع موسیقی را در افغانستان ترویج می کنند از مشکلات مالی، نداشتن مکان مناسب برای ثبت آهنگ و … شکایت دارند.

با وجود این مشکلات به نظر می‏رسد رویاهای‏کابل به حقیقت مبدل می‏شود و آنان به قله‏های بلند شهرت دست خواهند یافت.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA