ads

نابودی درختان و اشجار در تطبیق پروژه ترانسپورت شهری

پاکستان که به قول سازمان صحی جهان، از حیث آلودگی هوا و محیط زیست، چهارمین کشور آلوده در جهان می باشد، در حال حاضر یکی از گرم ترین تابستان تاریخ خود را سپری می کند.

نویسنده: zekria
29 اسد 1396
نابودی درختان و اشجار در تطبیق پروژه ترانسپورت شهری

پاکستان که به قول سازمان صحی جهان، از حیث آلودگی هوا و محیط زیست، چهارمین کشور آلوده در جهان می باشد، در حال حاضر یکی از گرم ترین تابستان تاریخ خود را سپری می کند.
باآنهم، حکومت این کشور در حال حاضر سرگرم تطبیق پروژه های “ترانسپورت لینی عامه” در شهر های بزرگ است تا ازدحام ترافیک را کاهش داده میزان آلودگی هوا را پائین آورد.
در طرح جدید یا در خط “ترانسپورت لینی عامه” ی شهر کراچی، باید صد ها درخت قطع گردد تا سرویس های لینی به فعالیت آغاز نماید.
در صورت تطبیق پروژه مذکور که هزینه آن بالغ بر 16 بلیوون کلدار پاکستانی معادل 22 ملیون دالر امریکایی است، روزانه در حدود 300 هزار مسافر از یک محل به محل دیگر منتقل خواهند شد.
کرم الدین یکی از کارکنان پروژه، تطبیق طرح ترانسپورت عامه را خیلی مفید خوانده می گوید: “در حالت فعلی بخاطر ازدحام ترافیک مردم نمی توانند به وقت زمان معین از یکجا به جای دیگر خود را برسانند. کسانی که به مشکلات صحی دچار اند، از این وضعیت بیشتر متضرر می شوند. امیدوارم با تطبیق پروژه ترانسپورت شهری، مشکلات مردم آسان شده به وقت زمان مناسب به منزل مقصود برسند.”
هرچند، کراچی با 20 ملییون جمعیت، یکی از شهر های بزرگ صنعتی پاکستان است، اما از لحاظ زیربنایی به پای شهر های سایر کشور های جنوب آسیا نمی رسد. ازدحام ترافیک ساعت ها دوام می کند و موتر های کهنه و فرسوده ضمن اینکه ود زیادی تولید می کنند، گاه گاهی در بین سرک ها نیز خراب و متوقف می گردند.
نواز شریف صدراعضم سابق پاکستان در ماه فبروری گذشته پروژه “ترانسپورت لینی عامه” را افتتاح نموده، آنرا تحفه ی برای ساکنین شهر کراچی خواند.
در اصل، بمیان آمدن یک سیستم منظم ترانسپورت شهری، در جلوگیری از آلوده شدن بیشتر محیط زیست، یک قدم مثبت تلقی می گردد. ولی مدافعین و طرفداران محیط زیست، این پروژه را بخاطر قطع شدن درخت ها و تخریب ساحات سبز، مصیبت بار می دانند.
رفیع الحق یکی از باشندگان شهر کراچی می گوید: “بکار گیری پروژه های ترانسپورت شهری بدون شک انتشار مواد کاربن دار را کاهش می دهد. ولی زیان های که به سبب قطع جنگلات و درخت ها به محیط زیست می رسد، نباید از نظر دور داشته شود.”
تخمین زده می شود در مسیر و امتداد خط ترانسپورت شهر کراچی در حدود 20 هزار درخت قطع گردد. رفیع الحق ساحات سبز را برای شهر یک پوشش مدافعوی برای محیط زیست دانسته تاکید می دارد که نباید چنین بی رحمانه از بین برده شوند.
موصوف می فزاید: “6 تا 7 فیصد مساحت شهر کراچی پوشیده از جنگلات و مناطق سبز است که در کمتر از 3 فیصد آن دهقانان مصروف کار می باشند. اگر درخت ها از یک سر قطع شوند و بجای آنها درخت های دیگر غرض نگردد، آیا مجبور نخواهیم بود برای تنفس مردم آکسیجن وارد نماییم؟”
به قول رفیع الحق، حکومت وعده داده بود که در حدود 17000 درخت به عوض درخت های قطع شده غرس خواهد کرد. ولی به نظر می رسد وعده را فراموش کرده است.
وی می گوید: “حکومت قول داده بود که درخت ها را با احتیاط قطع نموده در جای دیگر غرس خواهند نمود. هر چند چند عدد درخت طبق وعده غرس گردید، اما شاید به سبب اشتباهات در قطع و غرس آنها همه خشک گردیده است.”
حکومت نواز شریف صدراعظم سابق، بخاطر روی دست گرفتن پروژه های زیر بنایی در سراسر کشور به خود می بالد.
ولی تمام پروژه های مذکور، مانند همین پروژه “ترانسپورت لینی عامه” ی کراچی، در پهلوی فایده، نقایصی هم دارند. در سال 2013 ، نخستین پروژه ترانسپورتی “مترو” در شهر لاهور براه انداخته شد که در اثر آن 500 درخت قطع گردید و از سرسبزی شهر لاهور تا اندازه ی کاست.
دو سال بعد، در اسلام آباد نیز بخاطر تطبیق پروژه ی مشابه، 1000 درخت نابود شد. روی همین ملحوظات، ستره محکمه پاکستان به دلیل تخریبات پروژه “مترو” و زیان آن به محیط زیست و میراث های فرهنگی، ادامه کار آنرا موقتا به حالت تعلیق درآورد.
همایون فیض، مدافع محیط زیست که به نمایندگی از مردم دعوا باز نموده است، می گوید: “این یک پروژه خیلی بزرگ است که بیشتر از 25.7 کیلومتر طول دارد. تحقیقات نشان می دهد که با ساخت هر کیلومتر، درجه حرارت 2 درجه سانتی گراد گرم تر می شود و اثرات بد آنرا مردم غریب و بیچاره پنجاب متقبل خواهند شد.”
پاکستان در سال های خیر با آمدن و رفتن فصول زمستان و تابستان تغیرات فاهش محیط زیستی را تجربه کرده است. در سال 2015 ، در حدود 3000 نفر در اثر بلند رفتن درجه حرارت، در شهر کراچی حیات خویش را از دست دادند.
همایون فیض می افزاید: “بدون شک پرداختن به اینچنین پروژه های زیر بنایی در حال حاضر مشکلات زیادی محیط زیستی را به وجود می آورد. مردم ما به تحصیلات خوب، صحت خوب و محیط زیست مناسب نیز نیاز دارند که باید در مورد آنها نیز اقدماتی روی دست گرفته شود. طوریکه من میدانم، با وجود قطع شدن صد ها درخت، حتی یک نهال عوضی هم در زمین غرس نشده است.”

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA