ads

موانع انتخابات برداشته شد

نماینده اتحادیه اروپا در افغانستان می‌گوید توشیح قانون انتخابات زمینه انتقال مسالمیت آمیز قدرت را فراهم و بیانگر آن است که آینده افغانستان در دست خود افغان‌هاست. ویگاداس اوشاکاس این سخن را بعد از آن گفت که قانون انتخابات از سوی رییس جمهور کرزی در  29سرطان توشیح گردید.  قبل براین رییس جمهور کرزی قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمسیون مستقل انتخابات را نیز توشیح کرده بود.  

نویسنده: The Killid Group
5 اسد 1392
موانع انتخابات برداشته شد

نماینده اتحادیه اروپا در افغانستان می‌گوید توشیح قانون انتخابات زمینه انتقال مسالمیت آمیز قدرت را فراهم و بیانگر آن است که آینده افغانستان در دست خود افغانهاست. ویگاداس اوشاکاس این سخن را بعد از آن گفت که قانون انتخابات از سوی رییس جمهور کرزی در  29سرطان توشیح گردید.  قبل براین رییس جمهور کرزی قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمسیون مستقل انتخابات را نیز توشیح کرده بود.

اين در حالیست که در زمينه برگزاري انتخابات رياست جمهوري پيش رو حرف و حديث‌هاي فراواني در جامعه به وجود آمد و نگراني‌هاي داخلي و خارجي زيادي را در پي داشت.  خبرگزاری اسوشیتدپرس هم در تحليلي، توشیح قانون انتخابات را یک گام مهم در راستای انتقال مسالمت آمیز قدرت در سال 2014 تلقی كرده است؛ سالي که در آن مأموریت جنگی نیرو‌های به رهبری ناتو در افغانستان هم به پایان می‌رسد. فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه هم به این نظر است که این اقدام رییس جمهور کرزی امیدوار کننده است. جانداد سپین غر مدیر اجرایی این بنیادِ نظارت کننده انتخابات مي‌گويد، قانون جدید، اساس قوی‌ترِ را نسبت به فرمان تقنینی که در گذشته موجود بود، فراهم کرده است: “بار اول است که قانون انتخابات توسط پارلمان تصویب می‌شود که سطح مشروعیت آن نسبت به فرمان تقنینی بلند است و در عین حال در زمانِ بسیار مناسب توشیح شده که کمسیون انتخابات فرصت کافی دارد تا برنامه‌های خود را مطابق به آن عیار سازد.”

این قانون پس از تصمیم هیأت مختلط نمایندگان مشرانو جرگه و ولسي جرگه، در ۱۶ فصل و ۸۰ ماده با صدور فرمانی در 29سرطان توسط رييس جمهور توشيح شد. در متن فرمان ريیس جمهوری افغانستان که از سوی اداره امور و دارالانشای شورای وزیران به رسانه‌ها فرستاده شده، آمده است که قانون انتخابات از روز 29سرطان نافذ و قابل تطبیق است.

تلاش برای تصویب و توشیح قانون انتخابات از چند ماه به این سو ادامه داشت.

لایحه قانون انتخابات به دلیل چند مورد اختلافی، از ماه‌‌ها به این‌سو در شوراي ملي و ریاست جمهوری افغانستان از این دست به آن دست می‌شد. احزاب و گروه‌های سیاسی در یک ماه گذشته از حامد کرزی ريیس جمهوری خواسته بودند که این قانون را برای ضمانت شفافیت و سلامت انتخابات آینده ریاست جمهوری هرچه زودتر امضا کند.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در کابل هم از پارلمان و حامد کرزی خواسته بود که به روند تصویب و اجرایی شدن قوانین انتخاباتی و به ویژه قانون انتخابات سرعت بخشند.

مواد تنش‌زا

به نقل از بی بی سی لایحه قانون انتخابات بار اول در ماه جوزای امسال توسط ولسي جرگه تصویب شد اما به دلیل اختلاف سناتوران روی چند ماده این قانون كه تنش‌زا ناميده شد، ولسي جرگه برای بار دوم، لایحه قانون انتخابات را تصویب کرد و برای توشیح به ریاست جمهوری فرستاد.

محمد عبده عضو ولسي جرگه و عضو کمسیون مشترک شورای ملی مي‌گويد، ريیس جمهوری افغانستان خواسته بود کمسیونی ایجاد شود که بتواند برگزاری انتخابات را “در شرایط لازم” به تعویق بیاندازد اما به گفته او این پیشنهاد از لایحه قانون انتخابات برداشته شد.

انتخابات‌های قبلی در افغانستان به اساس فرامین تقنینی برگزار شده است. به گفته آقای عبده، شرایط نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری، پارلمانی و شوراهای ولایتی، محدود کردن حوزه‌های انتخاباتی برای انتخابات پارلمانی در ولایات و اختلاف روی اختصاص شماری از کرسی‌های مجلس به احزاب نیز از مواردی بود که نمایندگان شورای ملی در مورد آن اتفاق نظر نداشتند.

نگرانی‌ها

توشیح قانون انتخابات یکی از دو اقدام حامد کرزی ريیس جمهوری افغانستان برای رفع نگرانی‌ها راجع به انتخابات بوده است. انتظار می‌رود که اجرایی شدن این قوانین، تشویش‌ها را نسبت به نحوه برگزاری انتخابات تا حدی کم کند.

انتخابات‌های قبلی در افغانستان به اساس فرمان‌های تقنینی ریاست جمهوری برگزار شده است اما پس از این، انتخابات‌ها به ویژه انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی در سال آینده، با اتکاء به مواد همین قانون برگزار خواهد شد.

رییس جمهور کرزی (۲۶ سرطان) اجرایی شدن قانون ساختار و اختیارات نهادهای انتخاباتی را اعلام کرد و همزمان کمیته‌ای را برای گزینش مسوولان این نهادها تشکیل داده است.

بر اساس جدول زمانی که کمسیون انتخابات اعلام کرده، سومین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ۱۶ حمل ۱۳۹۳ (۵ اپریل ۲۰۱۴) برگزار خواهد شد. قرار است انتخابات شورا‌های ولایتی نيز در اين تاريخ برگزار شود.

بر اساس قانون جدید، نامزدان انتخابات آینده باید اسناد نامزدی‌شان را در 16ماه سپتمبر سال روان میلادی به کمسیون مستقل انتخابات بسپارند.

دوره پنج ساله دوم رییس جمهور کرزی سال آینده به پایان می‌رسد و بر اساس قانون او نمی‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری آینده اشتراک کند.

انتخاب مجدد رییس جمهور کرزی در سال 2009 میلادی با اتهامات تقلب گسترده به همراه شد.

خود او این اتهامات را رد کرد، اما به گفتهء اسوشیتدپرس، پیامد‌های ناگوار آن روابط میان رییس جمهور کرزی و غرب را خدشه دار ساخت.

از سوي ديگر جامعه بین المللی برگزاری انتخابات آزاد و شفاف در افغانستان را یک شرط عمده برای ادامه کمک‌های‌شان در آینده به افغانستان اعلام كرده است.

اما، فضل احمد معنوی رییس کمسیون مستقل انتخابات مي‌گويد: “اگر امنیت خوب بود، انتخابات خوب است. اگر امنیت خوب نبود، هیچ وقت ضمانت کرده نمی‌توانیم که یک انتخابات صد در صد معیاری برگزار شود.”

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA