ads

مواد مخدر عامل اصلی وقوع حادثات ترافیکی در شاهراه‌های کشور

سالانه بیشتر از یک ملیون انسان جان‌های شان را در اثر وقوع رویدادهای ترافیکی از دست می‌دهند و از هفته‌ای مصونیت جاده‌ها در افغانستان در حالی بزرگداشت می‌شود که این رقم در کشور به بیش از 4700 تن در سال می‌رسد.

نویسنده: zekria
18 ثور 1396
مواد مخدر عامل اصلی وقوع حادثات ترافیکی در شاهراه‌های کشور

سالانه بیشتر از یک ملیون انسان جان‌های شان را در اثر وقوع رویدادهای ترافیکی در جهان از دست می‌دهند و از هفته‌ای مصونیت جاده‌ها در افغانستان در حالی بزرگداشت می‌شود که این رقم در کشور به بیش از 4700 تن در سال می‌رسد.
به باور ریاست ترافیک، جاده‌های کشور به ویژه شاهراه کابل – هرات نا امن‌ترین شاهراه برای مسافران است.
عبدالودود خیرخواه، یکی از مسوولان ریاست ترافیک، می‌گوید: بیشترین حادثات ترافیکی در کشور در شاهراه کابل –هرات رخ می‌دهد و این ریاست شرکت‌های ترانسپورتی را در بروز حادثات ترافیکی مسوول دانسته، تاکید می‌کند که شرکت‌های ترانسپورتی برای رانندگان شان مواد مخدر توزیع می‌کنند.
به گفته‌ای وی، استفاده مواد مخدر از سوی رانندگان از علت‌های اساسی وقوع حادثات ترافیکی در کشور است.
در همین حال، نبود سیستم ترافیکی منظم، معیاری نبودن جاده‌ها، کم عرض بودن جاده‌ها و هم‌چنان بی‌توجهی مردم در مسدود ساختن جاده‌ها، از دلایل دیگری خوانده شد که در وقوع حادثات ترافیکی نقش دارند.
محمدالله دردمنش، نماینده‌ وزارت ترانسپورت و هوانوردی، می‌گوید: “ضعف اقتصادی حکومت برای بهبود زیر ساخت‌های حمل و نقل از دلایل دیگری است که سبب وقوع رویدادهای ترافیکی می‌شود.”
براساس معلومات وزارت صحت عامه، از آغاز سال جاری تاکنون 250 حادثه‌ای ترافیکی رخ داده که در 84 رویداد آن مسافران وسایط کشته و در 151 مورد دیگر آن سرنشینان وسایط زخم برداشته‌اند.
احمد جان نعیم، معین پالیسی و پلان وزارت صحت عامه، پخش آگهی برای ترویج فرهنگ رانندگی و توجه به علایم ترافیکی را در کاهش میزان رویدادهای ترافیکی موثر می‌داند.
در همین حال، سازمان صحی جهان، از نبود قانون برای استفاده از کمربند محافظتی و منع صحبت تیلفونی حین رانندگی نگران است.
داوود الطاف، نماینده‌ای سازمان صحی جهان، می‌گوید: “تغییر پالیسی‌های موجود در سیستم ترانسپورتی می‌تواند در کاهش حادثات ترافیکی موثر واقع شود.”
در همین حال، وزارت صحت عامه، از ایجاد مراکز صحی در مسیر شاهراه‌ها خبر می‌دهد.
وزارت صحت، به این باور است که میزان مرگ و میر افراد در حادثات ترافیکی بیشتر از دیگر حادثات در کشور است.
براساس معلومات ارایه شده از سوی وزارت صحت عامه، در 9 ماه اخیر نزدیک به 400 تن در پی رویداد های ترافیکی جان‌های شان را از دست داده‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA