ads

ممنوعیت الکول منجر به مرگ ده‌ها تن در ایالت بیهار شد

اخیرا حکومت محلی ایالت “بیهار” در شمال هند، نوشیدن الکول را به صورت قطع ممنوع اعلام نمود.
اما اکنون که این ممنوعیت سبب رجوع مردم به ” لیکور ” یک نوع مشروب الکولی جعلی و مرگ ده‌ها نفر گردیده است، شماری از اعضای حکومت و مردم عام، خواهان راه اندازی بحث بیشتر در این خصوص شده‌اند

نویسنده: zekria
16 سنبله 1395
ممنوعیت الکول منجر به مرگ ده‌ها تن در ایالت بیهار شد

اخیرا حکومت محلی ایالت “بیهار” در شمال هند، نوشیدن الکول را به صورت قطع ممنوع اعلام نمود.
اما اکنون که این ممنوعیت سبب رجوع مردم به ” لیکور ” یک نوع مشروب الکولی جعلی و مرگ ده‌ها نفر گردیده است، شماری از اعضای حکومت و مردم عام، خواهان راه اندازی بحث بیشتر در این خصوص شده‌اند.
بسم الله گیلانی گزارش می‌دهد:
در یکی از شفاخانه‌های منطقه‌ای “گوپال گانی” در ایالت بیهار هند، اشک از چشمان آقای “رمیش یادیو” زمانی سرازیر شد که از دهن داکتر موظف خبر مرگ “سنیل” برادر کوچک‌اش را شنید.
این جوان 27 ساله که سنیل نام دارد، هژده و همین کسی است که در اثر نوشیدن مشروبات جعلی و بازاری در 24 گذشته، در شفاخانه جان می‌دهد.
آقای رمیش یادیو، در مورد چگونگی مرگ برادراش، می‌گوید: “وی را در حالی یافتم که به روی سرک افتاده بود، سرش به شدت درد و پی‌هم استفراق می‌‎نمود، وقتی علت را از وی پرسیدم، گفت، چشمانم هیچ چیز را نمی‌بیند. از وی پرسیدم که آیا کدام چیزی را نوشیده است، گفت بلی، نمی‌دانم چگونه موفق به دریافت “لیکور” یا شراب مصنوعی شده است.”
گفته می‌شود، حکومت محلی این ایالت به خاطر منع خرید، فروش و استفاده از الکول را ممنوع کرده است که در هنگام انتخابات برای مردم وعده داده بود.
پاون ورما، یکی از ساکنان ایالت مذکور، می‌گوید: “به نظر من، در یک دیموکراسی پالیسی‌های عام به خواهش مردم ساخته می‌شود که البته در ایالت بهار هم ممنوعیت الکول در اثر تقاضای مردم صورت گرفت، در این‌جا نیز وضعیت چنین است. “نیتیش کمار” وزیر اعلای این ایالت در آغاز کار خود هرگز چنین تصمیم و یا نظریه‌ای نداشت، ولی حکومت با این ممنوعیت خواسته است عکس‌المعمل مردم، به خصوص زنان را در این مورد مشاهده کند.”
بار ها دیده شده است که مصرف الکول در ایالت بیهار، پیوند مستقیم با منازعات و کشمکش‌های خانوادگی دارد.
خانم “مالا” 35 ساله که به قول خودش در این موارد تجربه‌ای طولانی دارد، می‌گوید: “پدرم هیچ وقت به مادرم ارزش قایل نبود و حتی وی را در جمله نسل بشر هم حساب نمی‌کرد. وی که یک شخص شرابی بود، بعد از نوشیدن آنقدر وحشی می‌شد که حتی به کودکان‌اش نیزرحم نمی‌کرد. نه تنها پول خود را صرف خرید مشروب می‌کرد، بلکه یک اندازه عایداتی که از زمین‌ها برای مان می‌رسید، نیز خرچ خرید مواد نشه‌آور برای وی می‌شود. آهسته آهسته، کار بجایی می‌رسید که حتی پولی برای سیر نمودن شکم‌های مان نیز پیدا نمی‌شد. بلاخره من و خواهرم مجبور شدیم، درس و تعلیم را رها نموده، به دنبال کار برآییم.”
در اثر همین تجارب تلخ بود که بسیاری از مردم به خصوص زنان از ممنوعیت الکول در ایالت بیهار استقبال نمودند و حکومت‌های سایر ایالات نیز در صدد منع استفاده از مشروبات الکولی شدند.
ولی درگذشت شماری از ساکنان این ایالت (در اثر نوشیدن مشروبات تقلبی) سبب گردید تا در قسمت این ممنوعیت، تجدید نظر گردد.
سازمان صحی جهان در گزارش سال 2014 خویش گفته بود که تعمیل و یا تطبیق تصامیم سخت‌گیرانه از جمله منع استفاده از الکول، سبب رنگ و رونق گرفتن بازار سیاه خواهد شد.
آقای “پریم شنکر جها” ژورنالیست با تجربه هندی، که با این نظر کاملا موافق است، می‌گوید: “تجربه نشان داده است که با وجود تلاش‌های زیاد، میزان مصرف “لیکور” در میان جوامع فقیر کاهش نیافته است؛ همین اکنون هم با وجود بلند رفتن تلفات و افزایش مرگ و میر، پول‌های زیادی صرف خریدن “لیکور” و تقویت‌دار و دسته جنایت کاران و قاچاق‌چیان در این ایالت شده است، به نظر من اگر حکومت می‌خواهد به این جنایت کاران قوت بیشتر ببخشند، باید عمر این ممنوعیت را طولانی نمایند.”
خانم “ادیتی میتال” نویسنده و ژورنالیست خوب هندی، به این نظر است که حکومت به بهانه تامین امنیت و حفاظت زنان، مردم را از حق انتخاب محروم می‌سازد.
موصوف، ممنوعیت مطلق الکول را سبب ایجاد خشونت و منازعه در اجتماع دانسته، می‌افزاید: “حکومت‌ها به بهانه جلوگیری از خشونت، دست به منع الکول می‌زنند. اگر زن‌ها خواهان اقدامات مقتضی برای محو خشونت می‌گردند، هدف شان تنها ممنوعیت الکول نی، بلکه خواهان بلند رفتن درآمد خانواده، کنترول بیشتر حکومت بر اوضاع و سرنوشت آن‌ها در خانواده، عزت و احترام بیشتر در اجتماع و حمایت همه جانبه پولیس از آن‌ها می‌باشند.”
از جانبی هم، در شیوه تطبیق این ممنوعیت از نوشیدن الکول نیز نارضایتی‌های وجود داشته و مقاومت‌های شدیدی در مقابل آن صورت می‌گیرد.
یکی از این موارد اختلافی، مجازات دسته جمعی است، به این معنی که، هرگاه کسی دست به نوشیدن الکول بزند، باید تمام اعضای خانواده وی مجازات شوند.
از همین سبب کسانی مانند خانم “مالا” که در گذشته خواستار ممنوعیت الکول بودند، اکنون بر ضد آن اخذ موقف نموده‌اند.
خانم مالا، می‌افزاید: “ما علیه استفاده از مصرف الکول شکایت کردیم و طوریکه دیده می‌شود اکنون در جمله مقصران هستیم، مثلا اگر شوهر من دست به مصرف الکول می‌زند، ما هم همراه وی باید مجازات شویم. سعی، مبارزه و تلاش ما بود که چنین ممنوعیتی روی کار آمد، ولی حالا فکر می‌کنیم خود در قطار قربانیان ایستاده‌ایم.”
اکنون، از یک‌طرف حکومت بیهار روی موضع خود مبنی بر منع نوشیدن الکول پافشاری دارد و از جانبی هم شماری از اعضای آن علاقمند آن شده‌اند تا در مورد این ممنوعیت، خصوصا بخش (مجازات دسته جمعی) آن تجدید نظر صورت گیرد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA