ads

ملیشه‎سازی طرح جنگ افرین

ریاست‎جمهوری تصمیم ندارد در کنار اردو و پولیس ملی، یک واحد نظامی جداگانه را به منظور تأمین امنیت و مقابله با گروه‎های مخالف مسلح دولت از نو بنیاد بگذارد. مقامات در کاخ ریاست‎جمهوری این سخن را پس از آن اعلام داشتند که جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست‎جمهوری، در سفری به ولایات شمالی کشور اعلام داشت که او می‎خواهد با ایجاد 20 هزار سرباز ملیشه‎ای، جنگ با گروه‎های مسلح مخالف دولت را تشدید بخشد. نظیف‎الله سالارزی، سخنگوی ریاست‎جمهوری می‎گوید که دولت با طرح ملیشه‎سازی مخالف است و قصد ندارد واحد نظامی جداگانه‎ای را بیرون دایره اردو و پولیس ملی ایجاد کند. سالارزی تصریح کرده که دولت تلاش دارد با تقویت اردو و پولیس ملی، ثبات و امنیت در کشور را برقرار سازد.

نویسنده: The Killid Group
12 دلو 1393
ملیشه‎سازی طرح جنگ افرین

ریاست‎جمهوری تصمیم ندارد در کنار اردو و پولیس ملی، یک واحد نظامی جداگانه را به منظور تأمین امنیت و مقابله با گروه‎های مخالف مسلح دولت از نو بنیاد بگذارد. مقامات در کاخ ریاست‎جمهوری این سخن را پس از آن اعلام داشتند که جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست‎جمهوری، در سفری به ولایات شمالی کشور اعلام داشت که او می‎خواهد با ایجاد 20 هزار سرباز ملیشه‎ای، جنگ با گروه‎های مسلح مخالف دولت را تشدید بخشد. نظیف‎الله سالارزی، سخنگوی ریاست‎جمهوری می‎گوید که دولت با طرح ملیشه‎سازی مخالف است و قصد ندارد واحد نظامی جداگانه‎ای را بیرون دایره اردو و پولیس ملی ایجاد کند. سالارزی تصریح کرده که دولت تلاش دارد با تقویت اردو و پولیس ملی، ثبات و امنیت در کشور را برقرار سازد.
پیشتر روزنامه “وال ستریت ژورنال” به نقل از احمد فرهمند، سخنگوی معاون اول ریاست‎جمهوری، نوشته بود که جنرال دوستم قصد دارد در قالب طرح “دفاع مستقلانه” یک واحد نظامی جداگانه را ایجاد و روند پیکار با مخالفان مسلح دولت را تشدید بخشد. به نقل از روزنامه، معاون اول ریاست‎جمهوری، به خاطر عملی کردن این طرح با شماری از قومندانان و سربازان محلی در شماری از ولایات شمالی از جمله سرپل، فاریاب و جوزجان نیز دیدن کرده است. فرهمند گفته است بر اساس طرح ملیشه‎سازی جنرال دوستم، قرار است 20 هزار سرباز ملیشه‎ای در ترکیب یک واحد نظامی جداگانه گرد آورده شود. او افزوده است که دوستم از وزارت دفاع ملی خواسته است تا هزینه این واحد نظامی را تأمین کند.
با این حال، نظیف‎الله سالارزی، سخنگوی ریاست‎جمهوری تأکید می‎ورزد که جنرال دوستم تا هنوز این موضوع را در جلسه شورای امنیت ملی مطرح نکرده است. به گفته او، معاون دوم ریاست‎جمهوری در جلسه‎های شورای امنیت ملی بارها تأکید کرده است که باید اردو و پولیس ملی تقویت شود و ناامنی‎ها در کشور را مهار کند.

واکنش‎ها نسبت به طرح ملیشه‎سازی
خبر طرح ملیشه‎سازی توسط معاون اول ریاست‎جمهوری با واکنش‎هایی از سوی مردم و آگاهان امور نظامی نیز همراه شده است. شاه ولی سالارزی، یکی از باشندگان شهر کابل، می‎گوید که مطابق قانون، وظیفه تأمین امنیت به عهده وزارت دفاع ملی، وزارت امور داخله و همچنین ریاست عمومی امنیت ملی می‎باشد. او تأکید می‎کند کسانی که علاقمند تأمین امنیت در کشور هستند و می‎خواهند در مهار گروه‎های مسلح مخالف دولت نقشی ایفا کنند، باید از طریق این نهادها و در چهارچوب قانون عمل نمایند. به گفته او، از آن جایی که تطبیق سیاست ملیشه‎سازی در گذشته به سود امنیت تمام نشده است، ایجاب می‎کند از اجرای این سیاست در حال و آینده با جدیت جلوگیری شود. او با مخالفت با اجرای طرح ملیشه‎سازی در کشور می‎گوید که بهترین راه برای پایان ناامنی‎ها و مهار مخالفان مسلح دولت، تقویت نیروهای اردو و پولیس ملی می‎باشد، نه ایجاد واحدهای نظامی جداگانه.
همچنین، عبدالبصیر، یک تن از باشندگان کابل، از حکومت وحدت ملی می‎خواهد با ایجاد واحدهای نظامی ملیشه‎ای در کشور، صلح و ثبات در آینده را با خطر روبه‎رو نسازد. به باور او، ملیشه‎ها همان گونه که در گذشته از سیاست نظامی و امنیتی دولت تابعیت نکرده‎اند در آینده نیز به قوانین و سیاست امنیتی دولت گردن نخواهند گذاشت. این باشنده کابل معتقد است کسانی که در قالب واحدهای نظامی ملیشه‎ای فعالیت می‎کنند به هیچ روی تابع قانون نیستند و دولت هم در درازمدت قادر نخواهد بود این واحدها را کنترول کند. وی می‎گوید که او طرفدار تطبیق سیاست ملیشه‎سازی نیست؛ چون به باور او، ملیشه‎ها به جز خودسری و آزار و اذیت مردم کار دیگری انجام نمی‎دهند.
در همین حال، کارشناسان امور نظامی نیز تأکید می‎ورزند که تطبیق سیاست ملیشه‎سازی به سود امنیت و ثبات در کشور نیست. آن‎ها ضمن آنکه ایجاد واحدهای نظامی جداگانه بیرون از اردو و پولیس ملی را غیرقانونی می‎خوانند، وجود ملیشه‎ها را برای آینده کشور خطرناک و خطرساز می‎پندارند. عتیق الله امرخیل، آگاه امور نظامی، می‎گوید که بهترین راه به منظور مهار ناامنی‎ها ایجاد “سرقومندانی” و استفاده از توانایی‎های بالقوه و بالفعل اردو، پولیس و سربازان امنیت ملی می‎باشد.
اسماعیل اراماز، نماینده ملکی ناتو در افغانستان، نیز با تأکید بر توانایی‎های اردو و پولیس ملی افغان گفته که این نیروها به پیش‎رفت‎های قابل ملاحظه‎ای در چند سال گذشته دست یافته‎اند. به گفته او، تأمین امنیت دور انتخابات ریاست‎جمهوری نشان دهنده آن است که نیروهای امنیتی افغان قادر هستند هر نوع تهدید از سوی مخالفان مسلح دولت را دفع نمایند. او در رابطه به طرح ملیشه‎سازی جنرال عبدالرشید دوستم گفته است که افغانستان در شرایط کنونی به واحدهای جداگانه نظامی در قالب ملیشه ضرورت ندارد. او تأکید کرده است که باید تمام افغان‎ها به اراده و تصمیم رییس‎جمهور غنی به عنوان قومندان کل قوای نظامی افغانستان تسلیم باشند.
سابقه ملیشه‎سازی در افغانستان
کارشناسان و افراد مسن که از گذشته ملیشه‎سازی در کشور با خبر اند، به این نظر هستند که ملیشه‎سازی در افغانستان پیامد خوبی ندارد. چنانچه حکومت داكتر نجيب‎الله به اثر ملیشه‎سازی در میان مردم، زمینه فروپاشی‎اش را فراهم ساخت. مسلح‎سازی افراد در خارج از چوكات اردو و پوليس دولتی، در زمان حکومت داكتر نجيب‎الله باعث گرديد تا اين نيروها در ابتدا به آزار و اذیت مردم بپردازند و سرانجام با همکاری با مجاهدين، حکومت داكتر نجيب‎الله را در سال 1371 سقوط دهند. در آن دوره نیز حکومت ده‎ها هزار تن از افراد مسلح را تحت نام ملیشه‎ها و غوندهای قومی در کنار نیروهای اردو، پولیس و امنیت ملی جذب کرده بود.
البته طرح مسلح‎سازی گروه‌های محلی چند سال قبل نیز تحت نام نیروهای ” محلی” عملی شد، که در بسیاری موارد آن‎ها باعث ناامنی بیشتر مناطق شدند و اوضاع امنیتی هیچ تغییر مثبتی نیافت. همچنین کمسیون مستقل حقوق بشر بارها گزارش داده که نیروهای مسلح محلی زیر نام ” پولیس محلی” در بسیاری از قضایای نقض حقوق بشری دست دارند. بنابر گزارش‎های این کمسیون، بعضی از اختطاف‎ها، قاچاق مواد مخدر، دزدی‎های مسلحانه و تجاوزات جنسی در محلات و قریه‎ها از سوی کسانی صورت می‎گیرند که زیر نام “نیروهای پولیس محلی، فعالیت دارند. ایجاد نیروهای پولیس محلی طرحی بود که از سوی امریکایی‎ها به هدف مقابله با طالبان به اجرا گذاشته شد. البته امریکایی‎ها در گذشته نیز با حمایت از گروه‎های مختلف مجاهدین، آن‎ها را علیه اتحاد جماهیر شوروی سابق و حکومت مورد حمایت شان تحریک می‎کرد.
به همین شکل، چند سال قبل امریکا در عراق با مسلح‎سازی مردم تحت نام “بیداری” توانستند مدتی اوضاع را کنترول کنند. اما در نهایت دیده شد که همان تجهیزاتی را که امریکا در میان مردم توزیع کرده بود، در مقابل حکومت آن کشور به کار گرفته شد و عراق را بدتر از گذشته ناامن ساخت. 
آگاهان به این باور اند که ملیشه‎ها یک نیروی موازی به اردو و پولیس ملی هستند و تطبیق سیاست ملیشه‎سازی در شرایطی که دولت قادر به کنترول آن‎ها نیست، برای آینده کشور خطرساز می‎باشد. بشیراحمد مودودی، یکی از آگاهان امور نظامی، می‎گوید:”ايجاد مليشه و گروه‎های مانند آن نه تنها حكومت نجيب‎الله را سقوط داد، بلكه خيلی مصيبت‎های ديگری را به ميراث گذاشت كه تا امروز دامن‎گير مردم است. حال که در کشور آرامی برقرار است، بايد قانون را احترام كنيم، هر اقدام نظامی باید داخل چوكات قوای مسلح و نظام باشد.”
با درنظرداشت تجارب گذشته، کارشناسان تأکید ‎می‎دارند که ایجاد ملیشه‎های قومی و یا هر واحد نظامی بیرون از دایره اردو و پولیس ملی، هیچ‎گاه در افغانستان نتیجه درست نداده و تکرار این تجربه کار اشتباهی است. از نظر آگاهان امور، هرگونه فعالیت‎های نظامی که خارج از چوکات اردو و پولیس ملی باشد، نه اساس قانونی دارد و نه در برقراری نظم و امنیت کشور می‎تواند مؤثر واقع شود.
اصولاً دولت مکلف است نظم و امنیت را در جامعه برقرار کند. قانون اساسی کشور نیز وظیفه دولت را در چگونگی تأمین نظم و برقراری امنیت در جامعه مشخص ساخته است. در شرایط فعلی، افغانستان، 350 هزار سرباز دارد که عمده‎ترین تهدید در برابر آن‎ها و همچنین بزرگ‎ترین خطر برای دولت، طالبان و گروه‎ها مسلح غیرمسوول هستند. آگاهان باور دارند که این خطرات و تهدیدات تنها با تکیه بر طرح مبارزه مسلحانه از سوی دولت برطرف نمی‎شود، بلکه باید از یک‎طرف سطح عرضه خدمات در حد مطلوب بالا برود و از طرف دیگر هم راه‎های عملی شروع مذاکرات با مخالفان مسلح دولت جستجو شود. به گفته آگاهان امور سیاسی، ملیشه‎سازی تنها به ادامه جنگ و همچنین شروع بی‎نظمی‎های تازه در کشور می‎تواند کمک کند، اما برای برقراری نظم و تأمین امنیت هیچ سودآوری ندارد. از این رو، آن‎ها تأکید می‎ورزند که ثبات و صلح دایمی در افغانستان آن گاهی به شکل دایمی تأمین می‎شود که دولت روند مذاکرات با مخالفان مسلح را تشدید بخشد و در نهایت صلح را که آرزوی همه افغان‎ها می‎باشد، به ارمغان آورد.   

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA