ads

مقام های حکومتی عامل ۵۰ درصد خشونت علیه خبرنگاران شناخته شدند

کمیتۀ مصؤونیت خبرنگاران افغانستان، مقام های حکومتی را عامل ۵۰  درصد خشونت علیه خبرنگاران در کشور می داند. نجیب شریفی رئیس این کمیته امروز در نشست خبری در کابل گفت که،  در ۱۲ ماه سال ۲۰۱۶ میلادی افراد حکومتی ۵۰ درصد،  طالبان مسلح ۲۰ درصد و افراد ناشناس ۱۴ درصد علیه خبرنگاران دست به خشونت […]

نویسنده: ISMAT MAYAR
30 جدی 1395
مقام های حکومتی عامل ۵۰  درصد خشونت علیه خبرنگاران شناخته شدند

کمیتۀ مصؤونیت خبرنگاران افغانستان، مقام های حکومتی را عامل ۵۰  درصد خشونت علیه خبرنگاران در کشور می داند.
نجیب شریفی رئیس این کمیته امروز در نشست خبری در کابل گفت که،  در ۱۲ ماه سال ۲۰۱۶ میلادی افراد حکومتی ۵۰ درصد،  طالبان مسلح ۲۰ درصد و افراد ناشناس ۱۴ درصد علیه خبرنگاران دست به خشونت زده اند.
براساس یافته های این کمیته، در جریان سال گذشته میلادی، ۱۰۱ مورد خشونت به ثبت رسیده است که شامل قتل، لت و کوب، تهدید، تحقیر و مجروحیت خبرنگاران می‌شود.
به گفتۀ او، طی این سال ۱۳  خبرنگار در کشور کشته شده اند که  ده تن آنان از سوی طالبان به قتل رسیده اند؛ اما تاکنون عاملان قتل سه خبرنگار دیگر روشن نیست.
با این حال هارون چخانسوری، سخنگوی رئیس جمهور در واکنش به نشر این گزارش تاکید می کند که حکومت افغانستان متعهد به آزادی بیان و حمایت از خبرنگاران و رسانه ها در کشور می باشد. او  امروز در نشست خبری در کابل گفت که خشونت علیه خبرنگاران  از سوی اشخاص صورت گرفته و از طرف دولت انجام نشده است.
همزمان با این ، اتحادیه اروپا در کابل با نشر خبرنامه‌ای، سال ۲۰۱۶ میلادی را برای خبرنگاران افغان، خونین خوانده است.
فرانز مایکل میلبن رئیس دفتر نمایندگی اتحادیۀ اروپا در کابل می گوید: آزادی رسانه‌ها برای دموکراسی کلیدی است و رسانه‌های منتقد، دولت را حسابده می‌سازد، شفافیت را تأمین و صدای افغان‌های عادی را انعکاس میدهد.
میلبن با از طرف‌های درگیر در جنگ خواسته است که برای فراهم‌ساختن محیط امن برای خبرنگاران، به گونۀ جدی واساسی تلاش کنند.
او از دولت افغانستان نیز خواسته که  باید عاملان خشونت علیه خبرنگاران را محاکمه کنند واز انجام حملات بالای رسانه ها جلوگیری نماید.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA