ads

معلولین و حمایت ناچیز

امروز 14 ثور روز شهدا و معلولین است. با اینکه در 30 سال جنگ در افغانستان درگیری های بسیاری رخ داد و در هر دوره خود افغانها به چند صف و یا جناح تقسیم شده بوده و در برابر یک دیگر صف آرایی کرده، کشته و زخمی داده اند و هریک کشتۀ طرف خود را شهید خوانده اند، تشخیص این که شهید کیست و غیر شهید کدام است، چندان مشخص نیست.

نویسنده: The Killid Group
14 ثور 1390
معلولین و حمایت ناچیز

امروز 14 ثور روز شهدا و معلولین است. با اینکه در 30 سال جنگ در افغانستان درگیری های بسیاری رخ داد و در هر دوره خود افغانها به چند صف و یا جناح تقسیم شده بوده و در برابر یک دیگر صف آرایی کرده، کشته و زخمی داده اند و هریک کشتۀ طرف خود را شهید خوانده اند، تشخیص این که شهید کیست و غیر شهید کدام است، چندان مشخص نیست. اما اینکه در تجلیل از این روز به چه کسانی شهید گفته می شود، نیز واضح نیست، اما آنچه روشن است که در این 30 سال بیش از یک ملیون نفر در افغانستان کشته شده اند و از 2004 به این سو که جنگ میان خارجی ها و دولت افغانستان از یکسو و طالبان و القاعده از سوی دیگر درگرفت، حدود 20 هزار نفر از مردمی به قتل رسیده اند که به هیچ یک از دو طرف بستگی نداشته و بی اینکه بدانند، به قتل رسیده اند و در این میان بیش از 5000 طالب نیز جانهای شان را از دست داده اند، بگذریم از اینکه در روز های سقوط امارت طالبان بیش از 12 هزار نفر از جنگجویان طالب کشته و زخمی شدند. اما در ماهیت تمام اینها افغان اند و در قطار کشته شدگان این یک ملیون می آیند. در کنار این همه کشته در افغانستان حدود 7 /2 درصد نفوس افغانستان معلول اند و همانطوری که مشخص کردن شهدا مشکل است، اینکه کدام معلول چرا و چگونه معلول شده و در کدام صف قرار داشته و یا اصلاً بی صف بوده، از مسایلی است که مشخص کردن آن کار دشواریست.

اما اصل مسئله در این است که آیا نهاد های دولتی و خصوصی دست اندر کار در مورد خانواد های شهدا و رسیدگی به معلولان کاری انجام داده اند، بسیار ی از معلولانی که در رسانه ها و مخصوصاً در رادیوی کلید صحبت می کنند  دراین زمینه شکایت دارند و از کارکرد دولت شدیداً شاکی می باشند. معلولان نمی خواهند که کسی آنان را موجودات اضافه و سر بار جامعه احساس کنند و برای شان ترحم صورت گیرد. چون آنان توانایی بسیاری دارند و در صورتی این نهاد ها برای شان کاری دست و پا کنند، مطمئناً که قادر به پیدا کردن خرچ و زندگی کردن با آن می شوند، طوریکه همین حالا بیشتر معلولان کار می کنند و کمتر افراد معلول به گدایی دست می زنند. اما با تمام قواعد و قوانینی که برای معلولان قید شده، دولت افغانستان در جهت عملی آنها اقدام جدی نداشته است و وزارت کار، اموراجتماعی و شهیدان و معلولین نیز از بودجۀ که بتواند به این همه خانوادۀ شهید و به خود معلولان برسد، در اختیار ندارد، بگذریم از اینکه در ادارۀ کنونی دولت افغانستان فساد بیداد می کند و ثمر دهی کار ها را چندین برابر پایین می آورد.

اندک کار های که کمیته ها و موسسات همکاری با معلولان در افغانستان انجام می دهند و از این طریق فند های به دست می آورند، فقط در پایتخت و چند ولایت بزرگ کار های انجام می گیرد، اما در سطح کل کشور، معلولان ما از این کمک ها بی نصیب اند. در بخش ساختن اعضای مصنوعی برای معلولان در سالهای اخیر کار های صورت گرفته است و به این خاطر بیشر معلولان از این اعضا استفاده می کنند. در صورتی معلولان و بازماندگان شهدا بتوانند در اتحادیه ها و انجمن های مختلفی جمع شوند و همیشه به صورت جمعی خواست های خود را در برابر دولت و نهاد های بین امللی کمک رسانی به شهدا و معلولین مطرح سازند، اواز شان بیشتر شنیده خواهد شد. طوریکه در حال حاضر جند اتحادیه ساخته اند و چون کشور شمول نیستند، پس نمی توان گفت که معلولان ما به این ابزار مهم دست یافته اند.

برای معلولان از سوی دولت ماهانه 700 افغانی معاش پرداخته می شود و این معاش هم برای معلولان کل کشور نیست، این پول ناچیز گاه حتی  مصرف برای حصول این معاش را هم پوره نمی کند و بر طبق فیصلۀ قانونی که صورت گرفته و باید برای هر معلول ماهانه نیم کمترین معاش یک مامور پرداخته شود که این بند قانونی بازهم تا حال عملی نشده و از این بابت معلولن ما شدیداً اعتراض دارند.

امروز که روز تجلیل از مقام شهدا و معلولین کشور است، باید مسوولان امر در این مورد بیشتر توجه بکنند، برای معلولان عزیز ما کار تهیه دارند، حق آن ها را در اداراتی که قادر به انجام کار آنها می باشند، فراموش ننمایند و از دادن معاش قانونی شان که در قانون ثبت شده، ابا نورزند و بدانند که اینان بخشی از جان های شان را از دست داده اند و حق بزرگی بر گردن این حاکمیت  و مردم افغانستان دارند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA