ads

معرفی موسسه سرف

سوال :در آغاز در مورد نهاد صرف برای ما معلومات ارائه نمایید  ؟ جواب : باید بگویم که  صرف یک نهاد خیریه می باشد که ثبت و راجستر شده ی وزارت اقتصاد می باشد و موسس ی صرف از سال 198 برای بار اول خدمات خود را برای مهاجرین افغان در  پاکستان اغاز نموده که […]

نویسنده: The Killid Group
17 جدی 1391

سوال :در آغاز در مورد نهاد صرف برای ما معلومات ارائه نمایید  ؟

جواب : باید بگویم که  صرف یک نهاد خیریه می باشد که ثبت و راجستر شده ی وزارت اقتصاد می باشد و موسس ی صرف از سال 198 برای بار اول خدمات خود را برای مهاجرین افغان در  پاکستان اغاز نموده که بعدا به افغانستان آمد.

موسسه  ی صرف در سه بخش عمده کار میکند:  انکشاف جامعه  ، بازتوانی معلولین و صحت  که از آن جمله  پروژه ها ی  معلولین در جلال آباد ، پروان ، لغمان ، کابل و قندهار کار  میکند .

و پروژه ی ما که در زون مرکز قرار دارد پروژه ی اعماد است که در دسته بندی معلولین کار میکند .

سوال : فعالیت های نهاد شما در بخش معلولین در زون مرکز چقدرتا حال موثر واقع گردیده ؟

جواب : ما در بخش تعلیم و تربیه معلولین ،بازتوانایی فزیکی ، اجتماعی و اقتصادی انجام داده ایم .

تا حال ما توانسته ایم که خدمات شائسته ای را در بخش تعلیم و تربیه برای معلولین انجامبدهیم به طور  مثال هم اکنون عده ای از معلولین در مکاتب ، پوهنتون ها و در بعضی دارالمعلمین ها مصروف تحصیل هستند و در بخش بازتوانایی فزیکی باید بگوییم  که ماهمه ساله 400 معلول را تحت فزیکی را تحت پروگرام می گیریم تا توانایی فزیکی آنان افزایش یابد نه تنها در کابل این پروژه نیز در جلال آباد تدوین می یابد و یک تعداد مواد لازم برای بازتوانی مانند ویلچیر ، اعصاء و دیگر وسایل مورد نیازشان را برایشان آماده میسازیم .

و آنها را راجع میسازیم به مراکز صحی دیگر مانند صلیب سرخ و یا شفاخانه ی وزیر اکبر خان در آنجا همان خدماتی را که ما در ساحه نمی توانیم برایشان انجام دهیم انها برای شان انجام میدهند .

سوال : آیا از جانب نهاد شما در بخش  تعلیم و تربیه برای اشخاص دارای معلولیت از نگاه حرفه هم کاری صورت گرفته یا خیر ؟

جواب : در بخش تعلیم و تربیه  آموزش حرفه صورت نمی گیرد و حرفه در بخش کارهای مسلکی و برای معلولینی سن شان بلند بوده صورت میگیرد و در بخش تعلیم و تربیه معلولینی هستند که فقط مصروف تعلیم اند که در این بخش معلولین نابینا ، ناشنوا و معلولین فزیکی است .

سوال :در نهاد شما روند ثبت نام اشخاص دارای معلولیت چگونه صورت می گیرد ؟

جواب : ما اولا کوشش میکنیم ساحه ای را انتخاب نماییم که در جنگ آسیب بیشتر دیده و  بعد از آن ما سروی خانه به خانه را انجام می دهیم تا ما بتوانیم برای آنها خدماتی را انجام دهیم بعد ختم سروی کمک رسانی ما به آن ساحه ادامه می یابد .

سوال : در نهاد شما چه تعداد اشخاص دارای معلولیت مصروف کار هستند؟

جواب : به شمول شخص خودم در موسسه ی صرف تقریبا 5 فیصد از معلولین مصروف کار هستند .

سوال : دفتر صرف از سوی کدام نهاد ملی یا بین المللی حمایت میشود و همچنان در مورد پروژهای

تا ن  صحبت نمایید ؟

جواب : سوال خوب است کسانیکه ما را حمایت می کنند موسسات مختلف و از  کشورهای مختلف می باشد  و سال به سال تبدیل می گردد مثلا ، اتحادیه ی اروپا ، جرمنی و یا دولت فنلند می باشد و در رابطه به  پروژهای مان باید برایتان بگویم که پروژ ه های ما دوامدار است کوتاه مدت نیست .

و به همین دلیل است که کارهای ما نتیجه خوب داده چه در بخش تعلیم و تربیه چه در بخش بازتوانایی و همه از کار ما راضی هستند .

سوال : وزارت امور اجتماعی ، شهدا معلولین با وزارت شما همکار هستند یا خیر ؟

جواب : خواست ما هم از دولت همیشه این بوده که از کارهای ما نظارت نمایند و ما  ماهوار با وزارت شهدا و معلولین  جلسه ای می داشته باشیم یعنی هماهنگی خوبی در بین است اما از سه سال بدینسو از سوی حکومت هیچ نظارتی از کارهای ما صورت نگرفته  اما از طرف وزارت اقتصاد و معارف از پروژهای  ما در تمام ولایت بازدید نمود ه اند .

سوال : به نظر شما عدم همکاری وزارت های مربوط با شما مثلا وزارت امور اجتماعی شهدا و معلولین باعث بروز مشکلات جدی نمی گردد ؟

جواب : ما گفته نمی توانیم که انها کار نمی کنند چون آنها در هر ولایت ریاست معلولین دارند شاید در عرصه های مختلف دیگر  فعالیت های خوبی داشته باشند برای معلولین اما باید بگویم که بازدید آنها از پروژ های ما حتمی است و برای بهبود کار هایمان ما به تشویق آنها نیز نیاز داریم .

سوال : به نظر شما حقوق او عده از اشخاص معلولی که در دور دست ها زنده گی میکنند و از این خدمات بی بهره مانده اند نقض نمی گردد ؟

جواب :بلی دقیقا حقوق او عده از اشخاصی که در دور دست ها زنده گی می کنند نقض گردیده اما این کار مربوط موسسات نیست وظیفه موسسات این است که ظرفیت سازی نمایند و من فکر می کنم که  موسسات به سر تا سر ولایات نمی تواند خدمات برساند و خود دولت باید این مسئولیت را به دوش بگیرد با او عده از موسسات خارجی که در این زمینه تجربه دارند .

سوال : آیا تا حال کاری در قریه و قصبات و او عده از محلاتی که در دور دست ها قرار دارند برای معلولین صورت  گرفته یا خیر ؟

جواب :تا جایی که مه معلومات دارم در عده ای از ولایات مانند : کابل ، کندهار ، هرات ، جلال آباد ، پروان ، جوزجان ، مزار شریف ، ننگرهار ، کنر صورت گرفته اما یک تعداد ولایات هم هستند که تا حال نه موسسه ای و نه دولت هیچ کاری را برای معلولین انجام نداده اند .

سوال : آیا تا حال دفتر شما در بخش دادخواهی برای اشخاص معلول  کاری انجام داده یا خیر ؟

جواب : یکی از وظایف موسسه ی صرف و به خصوص پروژه ی ما ما داد خواهی است و دفتر ما هم در این ارتباط کارهای زیادی را انجام داده است .

باید گفت داخواهی هم سطوح مختلف دارد .

مثلا یک نوع از دادخواهی در سطح پایین می خواهم برای شما یاد آور شوم هنگامیکه  یک فامیل یک طفل معلول دارد و می خواهد تا همان طفلش در مکتب نورمال شامل گردد ما در این عرصه برای آنها کمک نموده ایم و این یک نوه از داد خواهی در سطح پایین است و همچنان انواع دیگر دادخواهی هایی که ما انجام داده ایم .

سوال : و به عنوان سوال اخیر می خواهم از شما بپرسم چرا دفاتر یا نهاد هایی که در بخش معلولین کار میکنند تا حال نتوانستند در این ولایات کار خود را آغاز نمایند ؟

جواب : به نظر من مهمترین مسئله ، مسئله ی امنیت است و به علت نا امنی این موسسات نخواستند تا درولایات نا امن فعالیت داشته باشند و به همین دلیل اکثریت موسسات علاقه مند به اجرای کارهایشان در ولایاتی هستند که در این ولایات امنیت تامین باشد .

تشکر از همراهی شما عزیزان تا این دم تا بحث دیگر خداوند یار و نگهدارتان ….

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA