ads

معدن طلای «ویکادور» بدخشان در کنترل طالبان

منابع در ولایت بدخشان می‌گویند که گروه طالبان از چند روز به این سو، معدن طلای «بیکادر» در ولسوالی راغستان بدخشان را به تصرف خود درآورده است.

نویسنده: abdali
7 قوس 1396
معدن طلای «ویکادور» بدخشان در کنترل طالبان

منابع در ولایت بدخشان می‌گویند که گروه طالبان از چند روز به این سو، معدن طلای «ویکادور» در ولسوالی راغستان بدخشان را به تصرف خود درآورده اند.

معدن اصلی طلای ولسوالی راغستان در محلی به نام “ویکادور” موقعیت دارد.

غلام‌الله سعید، ولسوال راغستان به کلید تایید می‌کند که در حال حاضر  این معدن در تصرف طالبان است.

بصیر حقجو، یکی از خبرنگاران محلی ولایت بدخشان به کلید می‌گوید که طالبان با انتقال 18 عراده اسکواتور استخراج معدن تثبیت شده طلای ولسوالی راغستان را آغاز کرده اند و در حال حاضر درگیری هم به شدت در این منطقه میان نیروهای امنیتی و گروه طالبان جریان دارد.

معدن طلای راغستان یکی از بزرگترین معادن طلا در افغانستان محسوب می‌شود. وزارت معادن شش سال پیش استخراج این معدن را به یک شرکت ترکی واگذار کرد و بعد از عقد قرارداد، این شرکت به دلیل ادامه ناامنی قادر به استخراج این معدن نشد.

ولسوال راغستان هرچند تصرف طالبان بر معدن بیکادر را تایید می‌کند، اما می‌گوید که هنوز طالبان کار را برای استخراج این معدن آغاز نکرده اند.

غلام‌الله سعید، ولسوال راغستان گفت که طلاکاری در مربوطات ولسوالی کوهستان به نام «شپوز» وجود دارد و احتمالا هدف طالبان این منطقه بوده باشد. او می‌گوید که این گروه کارگران را خواسته اند تا منبع برای خودشان تامین کنند.

فیصل بیگزاد، والی بدخشان اما در صحبت کوتاه با کلید موضوع استخراج معدن ویکادور را رد کرد و گفت که این موضوع شایعه‌ی بیش نیست.

در ولایت بدخشان علاوه بر معدن طلای راغستان چند معدن دیگر نیز در ولسوالی‌های شهر بزرگ و کوهستان وجود دارد.

در این ولایت معدن یاقوت، بیروج و زمرد دریایی وجود دارد که همچنان به صورت غیر قانونی استخراج می‌شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA