ads

معترضان شاهراه کابل – بلخ را در سمنگان بستند

ده‎ها نفر از هواداران “ائتلاف ملی برای نجات افغانستان” شاهراه کابل – بلخ را در شهر ایبک، مرکز ولایت سمنگان، به روی ترافیک مسدود کردند.

نویسنده: asir
16 سرطان 1397
معترضان شاهراه کابل – بلخ را در سمنگان بستند

ده‎ها نفر از هواداران “ائتلاف ملی برای نجات افغانستان” شاهراه کابل – بلخ را در شهر ایبک، مرکز ولایت سمنگان، به روی ترافیک مسدود کردند.
معترضان خواستار رهایی نظام‎الدین قیصاری و اجازه دادن به عبدالرشید دوستم برای بازگشت به افغانستان از سوی حکومت هستند.
منیر رحیمی، سخنگوی پولیس سمنگان، به کلید گفت که شاهراه کابل – بلخ حوالی ساعت 9:30 صبح امروز از سوی معترضان در شهر ایبک بسته شد.
رحیمی افزود که نیروهای دولتی در پی بستن این شاهراه، یک جاده فرعی دیگر را برای تردد موترها و مسافران در مسیر کابل – بلخ باز و فعال کرده‎اند.
از جانب دیگر، ده‎ها نفر از ساکنان بلخ با تجمع در برابر دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر در شهر مزارشریف، مرکز این ولایت، از “مجاهدین” اعلام حمایت کردند.
آن‎ها همچنان هشدار دادند که اگر حکومت نظام‎الدین قیصاری را رها نکند، به اعتراضات شان ادامه خواهند داد.


قیصاری، پیش از گرفتاری، قوماندان امنیه ولسوالی قیصار در فاریاب بود و رهبری بخشی از نیروهای خیزش مردمی را در جنگ با مخالفان مسلح دولت به عهده داشت.
او هفته گذشته به اتهام اهانت به مقام‎های عالی‎رتبه نظامی و تهدید کردن آن‎ها به مرگ، از سوی نیروهای کماندو گرفتار و به کابل انتقال یافت.
وزارت دفاع می‎گوید که دوسیه نظام‎الدین قیصاری را به سارنوالی سپرده است.
در حالی که نزدیک به یک هفته از این گرفتاری سپری شده است، مردم به اعتراضات خود در برابر این اقدام حکومت در شمال کشور ادامه داده‎اند.
این اعتراضات که نخست از شهر میمنه، مرکز فاریاب، آغاز شد به زودی دامنه آن به ولایت‎های جوزجان، سرپل، بلخ، فاریاب و سمنگان کشیده شد.
اکنون در پنجمین روز این اعتراضات دیده می‎شود که پای ائتلاف ملی برای نجات افغانستان نیز به این بازی کشیده شده است و هواداران آن برای رهایی قیصاری دست به اعتراض زده‎اند.
این ائتلاف متشکل از سه حزب سیاسی جمعیت، جنبش ملی و وحدت مردم افغانستان است.


ائتلاف ملی برای نجات افغانستان که موضع انتقادی در برابر حکومت دارد، پیشتر نیز خواستار بازگشت عبدالرشید دوستم، معاون اول رییس جمهور، از ترکیه به افغانستان شده بود.
دوستم در سرطان سال گذشته و در پی آن به ترکیه رفت و دیگر برنگشت که احمد ایشچی، سابق والی جوزجان، او را به آزار جنسی علیه خود متهم کرد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA