ads

مسیر مبهم مذاکرات صلح

پروسه صلح در کشور سال‎های زیادی است که مسیر نامشخصی را می‎پیماید. شورای عالی صلح، ارگ ریاست جمهوری، برخی از وزارت‎خانه‎ها و حتا گاهی چهره‎های شاخص سیاسی- اجتماعی نیز وارد این پروسه شده‎اند.

نویسنده: zekria
11 دلو 1395
مسیر مبهم مذاکرات صلح

پروسه صلح در کشور سال‎های زیادی است که مسیر نامشخصی را می‎پیماید. شورای عالی صلح، ارگ ریاست جمهوری، برخی از وزارت‎خانه‎ها و حتا گاهی چهره‎های شاخص سیاسی- اجتماعی نیز وارد این پروسه شده‎اند.
با تمام این تلاش‎ها، مسیر صلح اما مقصد نامشخصی داشته و زمامداران کشور نتوانسته‎اند به پایان راه دشوار آشتی در کشور برسند. در زمان حکومت وحدت ملی اما بیش از آن که شورای عالی صلح، پرچم‎دار مذاکره با طالبان باشد، شخص رییس جمهور این روند را دنبال می‎کند. در عین حال، کارشناسان و شهروندان کشور این پرسش را مطرح می‎کنند که دولت کنـونـی در کجــای مسـیر مذاکرات صلح قرار دارد؟
عاطفه منـیر، فعــال مدنـی، مــی‎گوید: “مرگ پیر سیداحمد گیلانی از یک‎سو و مکالمات تلیفونی رییس جمهور با برخی از چهره‎های سیاسی و مذهبی در پاکستان از جانب دیگر، سوالی را در افکار عمومی ایجاد کرده است که افغانستان در کجای مسیر صلح قرار دارد و راه رییس شورای عالی صلح را چه کسی دنبال خواهد کرد؟”
موضوع جانشینی پیر سیداحمد گیلانی شاید با جانشینی سید حامد گیلانی، فرزند ارشد رییس متوفای شورای عالی صلح حل شود؛ هرچند اظهارات معاون این شورا نشان از آن دارد که احتمال گزینه‎های دیگری نیز مطرح است. به گفته‎ قاضی محمدامين وقاد، شهروندان کشور خواهان صلح اند و اين شورا به هدف تأمين صلح ايجاد شده است. او تعيين سرپرست برای اين شورا را ضروری می‎خواند. اين عضو شورای عالی صلح گفته که هيأت اجرائيه 18 نفری شورای عالی صلح در هفته جاری با ریيس جمهور ملاقات نموده و روی اين موضوع صحبت خواهد کرد. به گفته‎ وقاد، معاونان اين شورا توانایی آن را دارند تا از اين شورا سرپرستی کنند، ولی تا هنوز در اين مورد فيصله نشده است. او گفته که رياست اين شورا بايد به کسی سپرده شود که توانايی‎های لازم را داشته باشد و بتواند با مخالفان مسلح ارتباط برقرار کند.
با این حال، چیزی که حل نشده باقی مانده این است که راه گفتگوها با مخالفان مسلح در کشور از چه وضعیتی برخوردار بوده و آیا ادامه مسیر سیاست دولت کابل، با روند متزلزل گذشته همراه می‎گردد یا این که صلح، روی پر رنگ‎تری در سکه‎ سیاست افغانستان اختیار خواهد کرد؟ روح‎الله صادقی، کارشناس مسایل سیاسی، بر این باور است که “با توجه به وضعیت موجود و آمادگی‎های جنگی که مخالفان مسلح می‎گیرند، انتظار این که مذاکرات جاری صلح سرانجام مشخصی داشته باشد، بعید از تصور است. به خصوص این که در حال حاضر روابط کابل و اسلام‎آباد را یخبندان شدیدی پوشانیده و تماس‎های جدی و مستقیمی میان آن‎ها در این خصوص وجود ندارد.”
با این وصف، مشاهده می‎شود که پاکستان به مثابه‎ جانب اصلی قضیه مطرح شده و موضع این کشور ارتباط تنگاتنگی با موضوع مذکرات صلح افغانستان پیدا می‎کند. لذا یکی از مسایل اصلی این است که روابط افغانستان و پاکستان روی مسأله‎ صلح در چه حد و سطحی وجود دارد و پیامدهای وضع جاری چیست؟

سردی روابط کابل و اسلام‎آباد
در حالــی ‎کــه روابــط کابــل و اسـلام‏آباد، زمستان ســردی را پـشت سر می‎گذارد، محـمـداشرف غنی، رییسجمهــور کشــور، در تــلاش اسـت با برقراری ارتباط با برخی از چهره‎های نظامی و مذهبی این کشور، مشارکت آن‏ها را بــرای پیـش‎بُرد مذاکرات صلــح افغــانستــان جلــب کنــد. دو هفته پیش، محمداشرف غنی، رییس جمهور، حین دیدار عمر زاخیلوال، سفیر افغانستان در پاکستان، با مولانا سمیع‎الحق، رهبرحزب “جمعیت علمای اسلام” و پدر معنوی طالبان، گفتگوی تلیفونی انجام داد. سمیع‎الحق در این گفتگو خواستار حل اختلافات دو کشور از طریق مذاکره شد. وی افزود که برای میانجی‎گری بین دولت کابل و طالبان افغان آماده است. سمیع‎الحق همچنان نسبت به نفوذ هند در افغانستان به مقام‎های افغان هشدار داد. وی در این گفتگوی 30 دقیقهیی اظهار داشت که فداکاری مردم افغانستان برای برقراری صلح در کشور شان نباید نادیده گرفته شود اما دولت و مردم افغانستان باید خود را از نیروهای خارجی مستقر در این کشور جدا کنند. چندی پیش نیز، رییــس جمهـور کشور از جنرال قمر جاوید باجوا، لوی درستیز اردوی پاکستان برای سفر به کابل دعــوت کــرده است. امــا شــاه حسیـن مـرتضوی، معـاون سخنگوی رییسجمهور، در فیسبوک خود نوشته  که باجـوا “برای طرز کار آیندهنگر تعهد سپرده و خواسته است بــه افـغــانستــان سفر کند.” به گفته مرتضوی، رییس جمهور کشور، پیشنهاد جنرال باجوا مبنی بر “طرز جدید کاری و سفر به افغانستان را منوط بر عملی‎سازی تعهدات پاکستان و یک گام نیک دانسته است.”
به باور کارشناسان، این تماس‎ها بیانگر دو واقعیت است. اول این که مقام‎های پاکستانی نیز خواستار تجدید نظر برای داشتن ارتباط با کابل است و موضوع دوم اما آن است که مقام‎های نظامی و مذهبی پاکستان از موضع سنتی و قدیمی دولت پاکستان سخن می‎گویند. فریده تمنا، فعال مدنی و عضو انجمن جوانان آزادی‎خواه، می‎گوید: “مخالفت با نفوذ هند، تقاضای خروج نظامیان غربی، مبارزه با امریکایی‎ها و برخی دیگر از نکاتی‎ که از سوی مولانا سمیع‎الحق مطرح شده است، همگی بیانگر موضع پیشین گروه‎های مسلحی است که در بستر جغرافیای جنگجوپرور پاکستان رشد یافته‎اند.” به باور وی، این بدان معنا است که دولت اسلام‎آباد تا هنوز هم از موضع خود کوتاه نیامده و به هیچ وجه خواستار نرمش در سیاست و روابط خود با افغانستان نیست. در این صورت، گروه‎های مسلح کماکان از خاک و امکانات پاکستان برای پیش‎برد جنگ استفاده خواهند کرد تا صلح و گفتگو.

سایه‎ رقابت‎های سیاسی بر سر صلح
این تنها پاکستان نیست که روند مذاکره و مسیر صلح افغانستان را تحت تأثیر سیاست‎های خصمانه‎اش قرار داده باشد. بسیاری از کشورهای دیگر منطقه‎ و جهان نیز در این پروسه بیش‎ از اندازه تأثیرگذار بوده و هر نوع واکنش آن‎ها به مسأله افغانستان، جنگ و صلح کشور را دچار تحول خواهد کرد.
آگاهان امور معتقد اند که موضع کنونی روسیه و هم‎پیمانان آن‎ها تأثیر جدی روی مسأله‎ صلح افغانستان دارد. این در حالی است که گروه طالبان به دولت دونالدترامپ، رییس جمهور جدید امریکا، هشدار داده و عمر صافی، والی پیشین کندز، بر رابطه تنگاتنگ طالبان با روسیه تأکید کرده و در برخی از ولایت‎های هم‎مرز با ایران نیز خبرهایی از فعالیت طالبان تحت حمایت ایران به نشر رسیده است. در چنین شرایطی است که کارشناسان، روند صلح را بسیار پیچیده ارزیابی کرده و راه پیش رو را طولانی و پُر تلاطم می‎بینند که دست‎های بسیاری در آن دخیل شده است. کامران رستگار، روزنامه‎نگار و تحلیل‎گر مسایل سیاسی، با اشاره به صدور هشدار اخیر گروه طالبان به دولت ترامپ می‎گوید: “ممکن است حکومت‎های تهران، مسکو و حامی سابق این گروه، اسلام‎آباد، از گروه طالبان خواسته باشند با صدور چنین هشداری، جایگاه مخاطره‎آمیزتری را به نمایش گذاشته و نشان دهند که سیاست خارجی امریکا در افغانستان زیر نظر کشورهای رقیب در منطقه قرار دارد.” در چنین وضعیتی است که تحلیل‎گران به این نتیجه می‎رسند که اگر تلاش‎های جدی برای اجماع مخالفان مسلح و متقاعد کردن آن‎ها روی میز مذاکرات صورت نگیرد، سال آینده شاهد نبردهای شدیدتری خواهیم بود؛ نبردی‎ که به نحوی ناشی از جنگ نیابتی میان مخالفان مسلح دولت کابل است که هرکدام به نمایندگی از منافع یکی از کشورهای خارجی در این سرزمین می‎جنگند.
عمران عابد، استاد پوهنتون غرجستان، معتقد است که هر کدام از کشورهای منطقه به دنبال سود خویشتن از ایجاد رابطه با یکدیگر هستند. در این میان افغانستان باید سعی کند که سرش بدون کلاه نمانده و از روابط با کشورهای غربی برای ثبات خود استفاده کند. وی تأکید می‎کند که “افزایش تنش‎های اخیر هند و پاکستان و گسترش روابط مسکو با اسلامآباد نگرانی‎های جدی را برای مقام‎های دهلی نو به‎وجود آورده است. زیرا پاکستان و روسیه که از سالهای زیادی در دوران جنگ سرد با یکدیگر مخالف بودند اکنون علاوه بر همکاری در مسایل منطقهیی، دور جدیدی از همکاریها را برای تقویت روابط نظامی و اقتصادی شان نیز آغاز کردهاند. از سوی دیگر، هند در تحولات اخیر جنوب آسیا خود را به امریکا نزدیک کرده و پاکستان همزمان با گسترش همکاری با روسیه، برای افزایش همکاری با چین نیز تلاش میکند.”
در چنین حالتی است که باید رییس جمهور کشور روی ادعایش مبنی بر تبدیل افغانستان به قلب اقتصادی آسیا ایستاد مانده و این مسأله را تحقق بخشد. این امر نیز میسر نخواهد شد مگر این که بستر جغرافیایی کشور به صلح و ثبات مناسب رسیده و راهی پیموده شود که نهایت آن ثبات سیاسی و توسعه اقتصادی باشد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA