ads

مسئله مهاجرین بدون مدرک در ایالات متحده امریکا به یک بحث سیاسی تبدیل شده است

اخیراً مسئله مهاجرین بدون مدرک که بیشتر از کشورهای امریکای لاتین بوده و تعداد شان به طور تخمینی به 1.7 ملیون نفر می رسد، سرخط اخبار و مطبوعات ایالات متحده امریکا را تشکیل داده است.

نویسنده: zekria
11 میزان 1396
مسئله مهاجرین بدون مدرک در ایالات متحده امریکا به یک بحث سیاسی تبدیل شده است

اخیراً مسئله مهاجرین بدون مدرک که بیشتر از کشورهای امریکای لاتین بوده و تعداد شان به طور تخمینی به 1.7 ملیون نفر می رسد، سرخط اخبار و مطبوعات ایالات متحده امریکا را تشکیل داده است.
قضیه طوری است که در زمان حکومت رئیس جمهور اوباما، مهاجرینی که در ایام طفلی به امریکا می آمدند، در پرتو قانون DACA یا (اعطای مصئونیت) برای شان حق کار، تحصیل و حتی خدمت در نیروهای نظامی داده می شد؛ اما در پالیسی مهاجرین رئیس جمهور ترامپ، به نظر می رسد آینده این مهاجرین که تعداد شان به 800 هزار نفر می رسد، مبهم و نا معلوم باشد.
به طور مثال، مارسیلای 26 ساله یکی از همین مهاجرین بدون مدرک است که در قطار صدها معترض دیگر در شهر لاس آنجلس دست به اعتراض زده و می‌گوید که پس از اعلام خط مش ترامپ در عمق نگرانی‌ها بسر می برد.
آقای جیف سیشنز، لوی سارنوال ایالات متحده اما نظر دیگری دارد. او می گوید: “بدینوسیله می خواهم اعلام نمایم، برنامه DACA در مورد مصئونیت مهاجرینی که در ایام طفلی به امریکا آمده بودند و در زمان حکومت اوباما مرعی الاجرا بود، در اداره رئیس جمهور ترامپ غیر قابل اجرا بوده و از اعتبار ساقط خواهد شد.”
هرچند شمار مهاجرین بدون مدرک از کشورهای آسیایی به شدت رو به افزایش است، اما لبه‌ی تیغ قانون فعلی بیشتر متوجه مهاجرین کشورهای امریکای لاتین است.
طبق یک نظر سنجی، از هر هفت مهاجر آسیایی مقیم ایالات متحده امریکا، یک تن آن‌ها بدون مدرک قانونی مهاجرت می‌باشد.
به طور مثال، خانم مارسیلا در سن 12 سالگی با فامیل خویش از کشور چین به ایالات متحده مهاجر شد و در 21 سالگی با برخورداری از قانون اعطای مصئونیت، ضمن دریافت حق کار، تحصیلات خویش را به پایان رسانیده به آینده امیدوار شد.
اما با شنیدن پالیسی ترامپ حیرت زده شده و اکنون با لحن اعتراض آمیزی می گوید: “من با استفاده از حقوق مهاجرینی که در طفلی به ایالات متحده آمده اند، توانستم کارهایی را انجام دهم. مثلا تحصیلات خویش را در بخش علوم طبی تعقیب نموده می خواهم در آینده یک داکتر خوب باشم.”
روی همرفته، مارسیلا یگانه مهاجری نیست که به علاقمندی تمام دروس خویش را به پیش برده است، بلکه 97 درصد آنها با تمام قوا کار نموده و دروس خویش را ادامه داده اند.
رئیس جمهورترامپ که سرسختانه خواهان بی اعتبارساختن قانون دوره زمامداری اوباما است، می گوید: “از اینکه من اطفال را بسیار دوست دارم، شاید لغلو قانون DACA یا اعطای مصئونیت به مهاجرین بدون مدرک که در ایام طفلی به ایالات متحده امده اند، برایم دشوار باشد.”
اما دونالد ترامپ برخلاف ادعای خویش مبنی بر دوست داشتن اطفال، اطفالی را که تحت قانون مصئونیت قانون اوباما قرار می گیرند، دوست ندارد؛ زیرا در ماه جون سال 2015 قول داد که قانون مذکور را باطل اعلام خواهد کرد.
رئیس جمهور ترامپ گفته بود: “من بدون معطلی، قوانینی را که در زمان رئیس جمهور اوباما پاس شده و طبق آن به مهاجرین بدون مدرک اعطای مصئونیت داده می شود، بی اعتبار اعلام خواهم کرد.”
آقای ترامپ در حاشیه همین تلاش ها، از طریق تویتر خویش کانگرس را تحت فشار قرار می دهد تا طبق خواست وی عمل کنند. موصوف چند هفته قبل با دو تن از رهبران حزب دیموکرات، هریک خانم “نانسی پلوسی” و “چک شومر” دیدار نموده روی یک پیمان مصلحتی در همین زمینه توافق کردند، اما تا فعلا پیمان مصلحتی مذکور در حد حرف و پیام های تویتری باقی مانده است.
در حال حاضر، خانم مارسیلا و سایر افرادی که در ایام طفلی به ایالات متحده امریکا مهاجر شده اند، فکر می کنند، گروگان سیاسی اند.
مارسیلا در این مورد می گوید: ” فیصله ی حکومت ترامپ در مورد مهاجرین بدون مدرک به معنی رفتن به عقب و سیر در گذشته است؛ به این معنی که شما به عنوان یک مهاجر، یک روز کمی آرامش دارید، اما روز بعد نمی دانید چه سرنوشتی انتظار تان را می کشد، یک بی باوری و بی اعتمادی مطلق.”
البته نگرانی های مهاجرین از این جهات بجاست، زیرا هرگاه قانون اعطای مصئونیت به مهاجرین خوردسال بی اعتبار اعلام گردد، این تیره بختان بیشتر از پیش سرگردان و بیچاره خواهند شد.
مارسیلا در میان معترضین بنری را انتقال می دهد که در روی آن نوشته شده است:”همین مهاجرینی را که شما بدون مدرک می نامید و برای تان قابل پذیرش نیست، روزی خواهد رسید که حیات و زندگی تان را نجات دهند.”
مارسیلا با وجود اینکه می داند مسیر اعتراضات پر از خطر بوده و امکان دارد وی را دیپورت کنند، اما هراسی به دل راه نمی دهد و مصمم است تا آخرین توان عقب نشینی نکند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA