ads

مردم خواستار نظارت بهتر از درآمد‎های مالیاتی اند

مالیه دهندگان می‎گویند که اگر به آن‎ها اطمینان داده شود که پول‎های شان به یغما نمی‎رود از دادن مالیه سر باز نخواهند زد. طبق گفته‎های سخنرانان در یک رشته از مناظره‎های “آی دبلیو پی آر”، روند مالیاتی حکومت نیاز به نظارت و شفافیت قوی دارد. مناظره‎هایی که در ولایات کندهار، وردک، لوگر و زابل راه‎اندازی شده بود، روی اینکه چگونه اجتناب از پرداخت مالیه، درآمدهای حکومت را به رکود مواجه می‎سازد، بحث‎های همه جانبه صورت گرفت. بشیراحمد صالح، معاون انجمن مطبوعاتی ولایت کندهار، مشکلات را به گونه ساده آن بیان کرد و گفت: “از اینکه مردم نمی‎دانند که دولت با پول‎های جمع‎آوری شده چه می‎کند، از پرداخت مالیه امتناع می‎ورزند.”

نویسنده: The Killid Group
25 حوت 1394
مردم خواستار نظارت بهتر از درآمد‎های مالیاتی اند

مالیه دهندگان می‎گویند که اگر به آن‎ها اطمینان داده شود که پول‎های شان به یغما نمی‎رود از دادن مالیه سر باز نخواهند زد. طبق گفته‎های سخنرانان در یک رشته از مناظره‎های “آی دبلیو پی آر”، روند مالیاتی حکومت نیاز به نظارت و شفافیت قوی دارد.
مناظره‎هایی که در ولایات کندهار، وردک، لوگر و زابل راه‎اندازی شده بود، روی اینکه چگونه اجتناب از پرداخت مالیه، درآمدهای حکومت را به رکود مواجه می‎سازد، بحث‎های همه جانبه صورت گرفت. بشیراحمد صالح، معاون انجمن مطبوعاتی ولایت کندهار، مشکلات را به گونه ساده آن بیان کرد و گفت: “از اینکه مردم نمی‎دانند که دولت با پول‎های جمع‎آوری شده چه می‎کند، از پرداخت مالیه امتناع می‎ورزند.”
صالح ادعا کرد که در نهاد مالیاتی ولایت کندهار فساد گسترده موجود است. او گفت: “یک کارمند مالیاتی به دکاندار می‎گوید که شما برای من 2000 افغانی پرداخت کنید، من پول مالیه شما را که مبلغ 10000 افغانی است به 4000 کاهش می‎دهم و شاید که هیچ مالیه از شما تقاضا نکنم، با وجود چنین فساد گسترده چگونه ممکن است که حکومت به سوی خودکفایی برود؟!”
عبدالصمد، معاون ریاست مالیه ولایت کندهار، گفت که اتهامات وارده مبنی بر موجودیت فساد در این ریاست نادرست است. در حقیقت خدمات مالیاتی به اساس سیستم قدیمی پیش برده می‎شود که نیاز به تجدید شدن دارد. او گفت: “بسیاری از مردم سال‎ها است که از پرداخت مالیه اجتناب می‎ورزند و حتی بعضاً ماموران جمع‎آوری مالیات را تهدید هم کرده‎اند.”
قدیمی بودن سیستم جمع‎آوری مالیات از مشکلات جدی دولت و مالیه دهندگان است. سرینا فیضی، عضو شورای ولایتی کندهار گفت که سیستم فعلی در حقیقت دعوت کردن فساد به گونه واضیح است. عبدالصمد پذیرفت که این سیستم به دلیل سوء استفاده‎ها آسیب‎پذیر بوده است، اما گفت که این کار حکومت است که پروسیجرهای جدیدی را ارائه کند.
او همچنان خاطرنشان کرد که وزارت مالیه رقم بلندتری را برای ریاست مالیه ولایتی هدف تعیین کرده است و این کار در آینده بالای مالیه دهندگان فشار وارد خواهد کرد. عبدالصمد گفت که هدف ولایت کندهار سال قبل که در اخیر ماه مارچ خاتمه می‎یابد، بیشتر از یک ملیارد افغانی بوده است در حالی که  این ریاست در پایان سال جاری باید 979 ملیون دیگر نیز جمع‎آوری کند.
سخنرانان در مناظره ولایت میدان وردک گفتند که نیاز است مردم درمورد پرداخت مالیه آموزش ببینند. وحیدالله اکبرزوی، عضو شورای ولایتی میدان وردک، گفت که همکارانش باید برای تشویق مردم در پرداخت مالیه نقش عمده بازی کنند.
نجیب‎الله فکرمند، فعال جامعه مدنی در این ولایت، اضافه کرد: “قوانین مالیاتی کشور درست است و مردم باید این روند را حمایت کنند و مالیات شان را به گونه شفاف پرداخت کنند.”
مولوی توسلی، عضو شورای علمای ولایت میدان وردک، گفت بر همگان لازم است به تناسب ثروت شان مالیه بپردازند. او افزود: “افغانستان یک کشور فقیر است، اما بدبختانه مردم مالیه و یا زکات (عشر دینی برای اهداف خیر) شان را پرداخت نمی‎کنند، اگر هر شهروند مالیه شان را پرداخت کند مصارف یک ساله حکومت تأمین می‎شود.”
محمد اورنگ مختار، رییس اطلاعات و فرهنگ این ولایت، گفت که رسانه‎ها با برجسته کردن اهمیت مالیه‎دهی می‎توانند با این روند کمک کنند. او اضافه کرد که اگر مردم بفهمند که پول شان در خدمات عامه به مصرف می‎رسد بیشتر همکاری خواهند کرد.
با این حال، سید شفیق‎الله، رییس مالیه ولایت میدان وردک، تأکید کرد که روند جمع‎آوری مالیه همواره شفاف بوده و تمامی درآمدها به یک حساب بانکی مخصوص واریز می‎شود.
در مناظره دیگری که در ولسوالی خوشی ولایت لوگر راه‎اندازی شده بود، اشتراک کنندگان گفتند که گزارش دادن اینکه پول‎های جمع‎آوری شده از درک مالیه به کجا می‎رود، مسوولیت حکومت است. محمد ظاهر، رییس مالیه ولسوالی خوشی، ادعا کرد که این اداره مسوول است تا مالیات را به گونه دقیق جمع‎آوری کند.
شفیع‎الله افغان‎زی، فعال جامعه مدنی در این مناظره گفت که اگر مردم مطمئن شوند که مالیات شان توسط مسوولان فاسد به یغما نمی‎رود با رضایت کامل مالیات شان را پرداخت خواهند کرد.
ارقامی که توسط صندوق وجهی بین‎المللی ارائه شده، نشان می‎دهد که حکومت افغانستان در جریان سال مالی گذشته، 300 ملیارد افغانی را به مصرف رسانده است. گفته شده که از این میان  100 ملیارد افغانی آن از منابع داخلی تأمین شده و 78 ملیون آن پول مالیات بوده است.
از سوی دیگر، محمدعمر خان عمری، عضو شورای ولایتی زابل، بالای افزایش درآمدهای داخلی تأکید کرد. او گفت: “حکومت با جمع‎آوری درآمدها می‎تواند خود را از اتکا به جامعه جهانی رهایی بخشد.”
محمد ابراهیم عبرت، در حالی که بر ترویج فرهنگ مالیه‎دهی در میان مردم تأکید کرد، افزود که نیاز است تا دولت از حیف و میل نشدن پول‎های مالیه دهندگان به مردم اطمینان دهد.
محمد شیرزاد، رییس مالیه ولایت زابل، پذیرفت که بعضی مشکلات در جمع‎آوری و مصرف مالیات در این ولایت وجود دارد. به گفته او، ریاست مالیه زابل تنها قادر به جمع‎آوری مالیه از کارمندان حکومتی، بعضی دکانداران، شرکت‎های ساختمانی و لوژیستیکی است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA