ads

مردان آهنین را نباید دست کم گرفت

خواجه فرید صدیقي، بحیث رئیس فدراسیون پاورلفتنگ و مردان آهنین کشور از اخذ 4 مدال طلا در مسابقات آسیایی پاورلفتنگ که بتاریخ 11 ثور سال جاری در کشور منگولیا  

نویسنده: The Killid Group
9 اسد 1389
مردان آهنین را نباید دست کم گرفت

خواجه فرید صدیقي، بحیث رئیس فدراسیون پاورلفتنگ و مردان آهنین کشور از اخذ 4 مدال طلا در مسابقات آسیایی پاورلفتنگ که بتاریخ 11 ثور سال جاری در کشور منگولیا میان 46 کشور برگزار شده بود، سخن میگوید. وی باوجود اینکه قهرمان سنگين وزن كشور است داراي افتخارات درخشان ورزشي نيز بوده، كمتر علاقه دارد از خود سخن گويد.

با تقدیر از احساس شان توجه شما خوانندگان عزیز هفته کلید را به صحبت های شان جلب مینمائیم:

کلید:  کمی در باره خود صحبت کنید؟

فرید صدیقی: نام من خواجه فرید صدیقی ماستر سپورت، قهرمان سنگین وزن کشور و همچنان رئیس فدراسیون پاورلفتنگ و “مردان آهنین” کشور می باشم.

کلید: لطفاً از سفر اخیر ورزشی تیم پاورلفتنگ کشور به منگولیا بگویید که 4 مدال طلا به ارمغان آوردید؟

 

فرید صدیقی: در نخست باید عرض کنم که ایجاد تیم ملی پاور لفتنگ زنان و مردان در کشور، طی فرمان مورخ 31/ 3/ 1389 معاونیت اول ریاست جمهوری کشور رسما اعلام گردید، اما در پاسخ شما باید گفت: در مسابقاتی که شما از آن یادآوری نمودید، ورزشکاران 46 کشور جهان در آن شرکت ورزیده بودند. در اول ما را خیلی دست کم گرفته و حتی بیرق افغانستان را در قطار کشورهای شرکت کننده شامل نساختند. اما شرکت 4 ورزشکار افغان و اخذ 4 مدال طلای این مسابقات،  توانایی ورزشکاران مارا به خوبی آشکار ساخت.

 

کلید: در مورد سفر ها و برنامه های آینده خود چه گفتنی های دارید؟

صدیقی صاحب: ما عنقریب سفری به کشور فیلپین برای انجام مسابقات آسیايی خواهیم داشت، این رقابت ها میان چند تیم، مثلا از جنوب آسیا یا از شرق آسیا نمی باشد که در آن 5 یا 6 کشور شرکت نمایند. درین مسابقات تمام کشور های آسیایی حضور خواهند داشت که کسب مدال و مقام از آن واقعا در خور ستایش و قدردانی است.

کلید: شرط موفقيت ورزشكاران افغان در مسابقات بين المللي از نظر شما در چيست؟

فریدصدیقی:  بنظر من، داشتن هدف و انگیزه مشخص برای موفقیت ورزشکاران افغان شرط مهم محسوب ميشود که البته حضور و کارکردهای محترم ظاهر اغبر را در رأس کمیته ملی المپیک، بی تاثیر نمیدانم. قبل از شروع این مسابقات محترم اغبر هدایت دادند، مسابقاتی در این رشته های ورزشی به سطح ولایات سازماندهی گردد تا استعداد و قدرت افغانها مورد ارزیابی قرار گیرد. البته چنین مسابقات برگزار و وزرشکاران مستعد برای شرکت در مسابقات متذکره انتخاب شدند که الحمد الله نتیجه خوبی هم در پی داشت.  اگرچه، من منحیث رئیس اتحادیه ملی ورزشکاران، دو سال قبل از طریق همین اتحادیه، مسابقات غیر رسمی را در بخش پاورلفتنگ،  از بودجه شخصی خویش براه انداخته بودم. اما جای خوشی اینست که بعد از این ما دارای مسابقات و فعالیت های رسمی در بخش ورزش پاورلفتنگ در سطوح ملی و بین المللی خواهیم بود.

کلید: شما درجریان هستید که اکثریت ورزشکاران ما دارای وضعیت خوب اقتصادی نمی باشند، چگونه میتوانند امکانات لازم را برای پیشبرد فعالیت های ورزشی خود مهیا سازند؟

فریدصدیقی: در قدم اول باید خاطرنشان نمایم که پاورلفتنگ نیاز به مصرف غذای مخصوصی ندارد، این یک ورزش قدرتی است، یک ورزشکار میتواند هر غذایی را که می خواهد صرف نماید. در ورزش پرورش اندام مسئله طور دیگر است، ورزشکاران این رشته باید از خوردن غذاهای بسیار چرب و شیرین خودداری نمایند اما در پاورلفتنگ چنین نیست.

کلید: اساسا در یک جمله چگونه میتوان ورزش پاورلفتنگ را تعریف نمود؟

فریدصدیقی : نمایش قدرت محض یک ورزشکار در مقابله با قوه جازبه زمین و یا به عبارت دیگر، معلوم نمودن اینکه یک انسان  چقدر نیرو و قدرت دارد.

کلید:  درمورد سابقه ورزش پاورلفتنگ کمی معلومات بدهید؟

فرید صدیقی: این ورزش در سال 1984 در امریکا ایجاد شد، بعدا به روسیه، پولند و سایر کشورهای اروپایی، آسیایی وغیره راه یافت.  افغانستان در سال جاری رسما عضویت آنرا بدست آورده است.

کلید: برنامه های کمیته ملی المپیک در جهت شگوفایی ورزش چگونه است؟

فریدصدیقی:  از دید من، برای انکشاف ورزش در یک کشور، دادن انگیزه و تشویق ورزشکاران شرط اول پیروزی است. اما مشکلات زیادی بر سر راه ورزش افغانستان وجود دارد.

از جانب دیگر، بنظر من کمک به ورزش و ورزشکار، تنها وظیفه دولت نبوده بلکه سرمایه داران، تجاران ملی و سایر هموطنان توانمند ما باید درین زمینه مساعدت نمایند. ببنید، بطور مثال ما در سال گذشته در بخش ورزش دارای 30 مدال طلا، 50 مدال نقره و 50 مدال برونز بودیم ولی تنها در ربع اول سال جاری ورزشکاران ما موفق به اخذ 30 مدال طلا در بخش های مختلف ورزشی گردیده اند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA