ads

مذاكرات تركمنستان و افغانستان درباره “تاپی”

مذاكرات كارشناسان كشورهای تركمنستان و افغانستان در خصوص پایپ لاین انتقال گاز از تركمنستان روز سه شنبه برگزار شد. به گزارش ایرنا و به نقل از روزنامه “تركمنستان بی طرف”، نمایندگان

مذاكرات كارشناسان كشورهای تركمنستان و افغانستان در خصوص پایپ لاین انتقال گاز از تركمنستان روز سه شنبه برگزار شد.

به گزارش ایرنا و به نقل از روزنامه “تركمنستان بی طرف”، نمایندگان وزارت نفت و گاز و منابع معدنی تركمنستان درچارچوب دیدار خود با هیئت نمایندگی وزارت معادن افغانستان درباره ویژگی های پروژه گازی “تاپی” كه قرار است توسط كشورهای تركمنستان، افغانستان، پاكستان و هند اجرا شود، بحث و مذاکره کرده اند.

بنابر این گزارش، طرفین در مورد چند مسئلهء اقتصادی و تخنیکی از جمله احداث پایپ لاین از طریق خاك كشورهای همسایه به توافق رسیدند.

انتظار می رود، ساخت این پایپ لاین گازی به طول یكهزار و 735 كیلومتر كه پیش بینی می شود تا پایان سال 2014 به پایان برسد، دارای توان صدور 33 میلیارد مترمكعب گاز طبیعی در سال باشد.

هزینه ساخت این پروژه هفت میلیارد و 600 میلیون دالر تخمین شده است.

این پایپ لاین دارای قطر 56 اینچ (1420 میلیمتر) و با فشار كار تا 100 اتمسفیر است.

در یكهزار و 680 كیلومتری این پایپ لاین، یعنی از میادین گازی تركمنستان تا منطقه ‘ فضلك’ در مرز هند و پاكستان، احداث 6 ایستگاه پمپ های کمکی نیز برنامه ریزی شده است.

تركمنستان، افغانستان، پاكستان و هند اواخر سال میلادی گذشته در عشق آباد پایتخت تركمنستان برای احداث این پایپ لاین 1680 كیلومتری از طریق افغانستان و پاكستان به هند به توافق رسیدند.

براساس محاسبات جاری، این طرح تا سال 2014 به پایان خواهد رسید.

پایپ لاین گاز تركمنستان- افغانستان- پاكستان- هند سالانه 33 میلیارد مترمكعب گاز طبیعی را از حوزه های گازی ” دولت آباد” درجنوب شرقی تركمنستان به افغانستان، پاكستان و هند منتقل خواهد كرد.

طرح پایپ لاین تركمنستان، افغانستان، پاكستان، هند اولین بار در اواسط دهه 1990 پیشنهاد شد اما اجرای آن به دلیل بی ثباتی در افغانستان و پاكستان به تاخیر افتاد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA