ads

محکمه جرایم جنگی حکم «قصاب بوسنی» را چهارشنبه اعلام می‌کند

قضات جرایم جنگی سازمان ملل قرار است روز چهارشنبه حکمی تاریخی علیه قومندان سابق ارتش صرب‌های بوسنی را که مسئول بدترین اقدام خشونت آمیز از جنگ جهانی دوم است، صادر کنند.

نویسنده: abdali
28 عقرب 1396
محکمه جرایم جنگی حکم «قصاب بوسنی» را چهارشنبه اعلام می‌کند

قضات جرایم جنگی سازمان ملل قرار است روز چهارشنبه حکمی تاریخی علیه قومندان سابق ارتش صرب‌های بوسنی را که مسئول بدترین اقدام خشونت آمیز از جنگ جهانی دوم است، صادر کنند.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، این قضاوت و حکم احتمالی آن از سوی محکمه جرایم جنگی یوگوسلاوی در لاهه و در مورد دوسیه ۲۲ ساله علیه راتکو ملادیچ، یکی از قومندانان سابق ارتش صرب‌های بوسنی صادر می‌شود که به “قصاب بوسنی” معروف است.

ملادیچ ۷۴ ساله به ۱۱ فقره جرم شامل نسل کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت متهم است که از زمان فروپاشی یوگوسلاوی سابق پس از سقوط کمونیست در دهه ۱۹۹۰ اتفاق افتاده است.
دوسیه ملادیچ یکی از نخستین دوسیه‌ها پس از ایجاد و تشکیل محکمه جرایم بین‌المللی برای یوگسلاوی محسوب می‌شود.

تصمیم‌گیری روز چهارشنبه همچنین حکم آخر این محکمه به منظور آماده‌سازی برای بستن این دوسیه در ۳۱ دسامبر سال جاری میلادی پس از دو دهه بررسی آن محسوب می‌شود.

سارنوالان می‌گویند، ملادیچ نقش اصلی را در کمپین نظامی ایفا کرده که منجر به پاکسازی قومیتی برای ایجاد صربستان بزرگتر در جریان جنگ خونبار بوسنی در سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ شد؛ جنگی که منجر به کشته شدن ۱۰۰ هزار تن و بی خانمانی ۲.۲ میلیون تن شد.

ملادیچ که فرماندهی سربازان صرب‌های بوسنی در اواسط ۱۹۹۵ بود همچنین دستور داد تا کمپاینی ۴۴ ماهه برای کشتار در سارایوو صورت بگیرد که در جریان آن ۱۰ هزار تن که اکثر غیرنظامی بودند، جان خود را از دست دادند.

سارنوالان همچنین این فرد را مقصر اصلی گروگانگیری ۲۰۰ تن از صلح‌بانان سازمان ملل و دستور برای پاکسازی شهرهای بوسنی و بیرون راندن کروات‌ها، مسلمانان و سایر ساکنان غیر صرب دانسته‌اند.

وی احتمالاً به حبس ابد محکوم خواهد شد.

این در حالی است که ملادیچ به قضات گفته بابت کشتار غیرنظامیان متاسف است اما تمامی اتهامات علیه خود را رد می‌کند.

وی که در خانه‌اش در صربستان در ۲۰۱۱ و پس از ۱۶ سال فرار دستگیر شد در جریان دادرسی‌های مکرر با قضات، شاهدان، سارنوالان و حتی افرادی که برای حضور در محکمه آمده بودند، درگیر می‌شد.

همچنین وکلای ملادیچ تاکید دارند که او یک هیولا نیست و خواستار تبرئه‌اش از تمامی اتهامات شده‌اند.

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA