ads

محمودكامن یکی از آوازخوانان خوش صدا در افغانستان

محمود كامن يكي از آواز خوانان خوش صدا وموفق موسيقي افغانستان است كه از17 سال بدينسو درلندن زنده گي ميكند.  

نویسنده: The Killid Group
3 سرطان 1389
محمودكامن یکی از آوازخوانان خوش صدا در افغانستان

محمود كامن يكي از آواز خوانان خوش صدا وموفق موسيقي افغانستان است كه از17 سال بدينسو درلندن زنده گي ميكند.

محمود كامن علاوه بر اينكه دور از وطن در ديارغربت بسر ميبرد، ولي هيچگاه از وطن وازهنری که دارد، خودش را دور احساس نكرده است.

كامن هنرمندي است كه به تعداد زیادی از آلات موسیقی آشنایی دارد و گيتار، طبله، رباب، آرمونیه، اكارديون وكيبورد مينوازد و به دوزبان رسمي كشور پشتو ودري آهنگ ميخواند.

كامن دريك فاميل روشنفكر در شهركابل به دنيا آمد و به گفته خودش او مكتب را تا صنف دوازده درليسه عمر شهيد خوانده و فارغ التحصيل رشتهء تاريخ و فلسفه از پوهنتون كابل است.

آقاي كامن چندی قبل به كابل آمده بود که هفته نامه مرسل با اين آواز خوان خوش صدای  کشورگفتگوي مختصری را انجام داد كه فشرده آن را با هم  ميخوانیم:

اقاي كامن درجواب این سوال که چطور به كابل آمده و می خواهد تازمانیکه درکابل هست چه کارهارا انجام دهد، گفت:”محبت دوستان و وطنداران مرا وادار ساخت تا دو باره به وطنم بيايم؛ هنرمنديكه به وطنش بر ميگردد، حتما پلان های برای انجام كارهاي هنری اش دارد، از سوی دیگرموسیقی عشق من است و همین عشق مرا میکشاند تا در این عرصه کار کنم.همچنین من بعضي از آهنگهاي نو دارم  كه کلپ آنها را بايد دركابل بسازم وثبت دي وي دي کنم.”

كامن بيش از 30 آهنگ دارد كه شانزده آهنگش تصويري شده است.

آهنگی كه باعث شهرت محمود كامن شد، آهنگ” زعشقت شاه مدينه…. ويك آهنگ پشتو” كه يارانه را سره نه كړې – دومره خو وايه چې مين درباندې يمه” بود.

كامن ميگويد وی با اين آهنگش زياد علاقه دارد وكمپوز اين آهنگ  را نيز خودش ساخته است.

كامن، هنر را يك تحفهء خداوندي ميداند وميگويد:” هنر يك هديه خداوندي است كه به تعدادی از انسانها داده ميشود و بدون لطف خداوند هيچ كس نميتواند، هنرمند شود.” به گفتهء وي مردم ما با موسيقي خيلي علاقمند هستند و تعداد زيادي از جوانان ميخواهند تا هنر مند شوند ، كسانيكه ميخواهند در اين عرصه داخل شوند، اينها بايد در قدم اول از استادان موسيقي مشوره بخواهند و سپس کارشان را در عرصه موسیقی شروع کنند.

محمود كامن خاطر نشان ساخت كه او طرفدار موسيقي غزل نيمه كلاسيك وموسيقي محلي افغانستان است. به باور وی  آهنگهاي محلي ما بیان كنندهء کلتور و فرهنگ ما است.

کامن دربارهء وضعیت کنونی موسیقی افغانستان گفت:” موسيقي ما در بعضي عرصه ها رشد كرده، اما در بعضي بخشها دچار عقب گرایی شده است، دليل عقبمانی موسيقي اين است كه بعضي كارهاي موسيقي ما به عجله صورت ميگيرد كه اين امر باعث ناكامي موسيقي ميشود.

وی همچنان ميگويد، پیش از آنکه  يك آهنگ ساخته شود بايد به كمپوز و موزيكش فكر شود. قبلاً كارهاي هنري کنترول وبررسی ميشد و قبل از ثبت از طرف هيِت شعر، كمپوز وآهنگ دیده و شنیده ميشد، ولي حالا اين كارها هيچ وجود ندارد.

كامن ميگويد، خوبي هاييكه هنرمندان ما دارند اينست كه هر كدام از اينها سبك جدا دارد و من همه شان را دوست دارم ولي آهنگهای احمد ظاهر و خيال محمد را زياد ميشنوم  و ازهنرمندان خارجي محمد رفيع را زياد دوست دارم.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA