ads

محدویت برای انتقال پول از میدان‏های هوایی

در یک اقدام جدی برای جلوگیری از قاچاق ارز از کشور، رییس بانک مرکزی هفته گذشته از وضع محدویت‏هایی برای انتقال پول از میدان‏های هوایی کشور خبرداده گفت که “پس از این هیچ کس حق ندارد بیشتر از 20 هزار دالر را با خود از میدان‏هوایی انتقال دهد.”

نویسنده: The Killid Group
23 حوت 1390
محدویت برای انتقال پول از میدان‏های هوایی

در یک اقدام جدی برای جلوگیری از قاچاق ارز از کشور، رییس بانک مرکزی هفته گذشته از وضع محدویت‏هایی برای انتقال پول از میدان‏های هوایی کشور خبرداده گفت که “پس از این هیچ کس حق ندارد بیشتر از 20 هزار دالر را با خود از میدان‏هوایی انتقال دهد.”

این درحالیست که به گفته دلاوری انتقال خود سرانه پول نسبت به سال‏های گذشته دو برابر افزایش یافته و از 777 میلون دالر به حدود 5 ملیارد دالر رسیده است.

به گفته رییس “د افغانستان بانک” این پیشنهاد از سوی شورای وزیران نیز مورد تایید قرار گرفته است که برای همگان بصورت یکسان قابل تطبیق می باشد.

با آن که بیشتر مردم انتقال پول‏های هنگفت از مملکت را کار افراد قدرت‏مند و باندهای مافیایی می خوانند اما دلاوری در این مورد هیچ اظهار نظری نکرد.

جامعه تجاری کشور نیز با استقبال از تصمیم جدید بانک مرکزی می گوید که در گذشته نیز تاجران پول‏های خود را از طریق بانک‏ها انتقال می دادند.

به عقیده آنها پول‏های که از طریق میدان‏های هوایی انتقال داده می شود، پول‏های مشکوک بوده که مالکان آن از دادن جزئیات به بانک‎‏ها هراس دارند.

حاجی همایون؛ تاجر رخت به این باور است “تمام کسانی که پول را به شکل بسته وار از میدان‏های هوای کشور انتقال می دهند افرادی اند که از پشتوانه‏های قوی در دولت و کشورهای خارجی برخوردار اند اما آنها که اموال تجارتی را وارد می کنند نیاز به این کار نداشته و پول‏های خود را از طریق بانک‏ها انتقال می دهند.”

صرافان سرای شهزاده کابل نیز با آن که اقدام اخیر بانک مرکزی را برای انتقال خودسرانه پول مفید می دانند اما در مورد تطبیق آن چندان مطمئن نیستند.

به گفته حاحی توفیق کوهستانی؛ صراف در سرای شهزاده ” درست در ساعت چهار همان روزی که رییس صاحب این قانون را از طریق رسانه‏ها به مردم  ابلاغ نمود، 50 میلون دالر از میدان هوایی کابل به خارج انتقال داده شد.”

از سوی دیگر عزیزالله لودین رییس کمسیون مبارزه علیه فساد اداری نیز به دست داشتن افراد قدرتمند و باندهای مافیایی در قاچاق پول به خارج از کشور باورمند است.

وی می گوید که در عقب این پول شویی‏‏ها وانتقال پول‏های کلان از کشور دست‏های قدرتمندی وجود دارد.

به باور لودین “د افغانستان بانک” به جای این که محدویت را برای انتقال اسعار کشور وضع و آن را به بانک‏ها ارجاع کند، بهتر است تا از سرحدات و میدان‏های هوایی کشور حفاظت کند.

از سوی دیگر وی وضعیت موجود را برای سرمایه گذاری در کشور مساعد نمی داند و یکی از عوامل خروج سرمایه از کشور را، نبود امنیت می داند.

درهمین حال محمدشاه امینی یکی از شهروندان کابل نیز معتقد است که وضعیت کنونی برای تعداد انگشت شماری از مردم مفید واقع شده، چون آنها با استفاده از وضعیت نابسامان کشور دست به فعالیت‏های غیرقانونی می زنند.

وی می گوید: ” افراد سودجو برای یافتن پول از هیچ نوع فعالیتی دریغ نمی ورزند و همین امر باعث شده تا تعدادی همانند آسمان‏خراش هایی که در کابل ساخته شده به آسمان بروند و تعداد دیگری از ابتدایی ترین امکانات زندگی هم برخوردار نباشند.”

باوجودی که کارشناسان وضعیت امنیتی را از جمله مشکلات بر سر راه سرمایه گذاری در کشور می خوانند؛ عدم سیستم مدرن انتقال پول از طریق بانک‏های کشور را نیز از دیگر مشکلاتی می دانند که تعدادی را متوسل به راه های غیرقانونی برای انتقال پول‏های‏شان به خارج از کشور می گرداند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA