ads

مبارزه با ناامنی، نیازمند اقدامات قاطعانه است

های ناشی از حضور مخالفان مسلح در حالی فراگیر شده و به نحوی ولایت‎های مختلف کشور از جنوب تا شمال را دچار مشکل کرده است که تهدیدهای تازه نیز از راه رسیده و با گذشت هر روز برجسته‎تر از پیش ظاهر می‎شود. حضور جنگجویان خارجی و پاکستانی تحت نام و بیرق داعش از یک‎سو و نبرد قاچاقچیان تریاک برای تصرف مناطق کلیدی و کوکنارخیز کشور از جانب دیگر، همگی اوضاع عمومی را به شدت مختل ساخته است. هلمند این روزها در میان آتش جنگ و کاروزار نفس‎گیر می‎سوزد. این جنگ اما برخاسته از اهدافی است که در پرتو رشد تروریزم و تریاک ریشه گرفته است. وزارت مبارزه با مواد مخدر می‎گوید بخش عمده جنگ در هلمند برخاسته از تولید و قاچاق مواد مخدر در این ولایت است. براساس اعلامیه این وزارت، 90 درصد مواد مخدر کشور در ولایت‎ها و مناطق ناامن کشت و تولید می‎شود. بازمحمد احمدی، معین مبارزه با مواد مخدر، می‎گوید که 30 درصد جنگ کشور هم جنگ تریاک است و بخش عمدهای از ناامنی‎ها و نبردهای کنونی در هلمند با قاچاق مواد مخدر رابطه تنگاتنگ دارد

نویسنده: zekria
1 سنبله 1395
مبارزه با ناامنی، نیازمند اقدامات قاطعانه است

ناامنی‎های ناشی از حضور مخالفان مسلح در حالی فراگیر شده و به نحوی ولایت‎های مختلف کشور از جنوب تا شمال را دچار مشکل کرده است که تهدیدهای تازه نیز از راه رسیده و با گذشت هر روز برجسته‎تر از پیش ظاهر می‎شود. حضور جنگجویان خارجی و پاکستانی تحت نام و بیرق داعش از یک‎سو و نبرد قاچاقچیان تریاک برای تصرف مناطق کلیدی و کوکنارخیز کشور از جانب دیگر، همگی اوضاع عمومی را به شدت مختل ساخته است. هلمند این روزها در میان آتش جنگ و کاروزار نفس‎گیر می‎سوزد. این جنگ اما برخاسته از اهدافی است که در پرتو رشد تروریزم و تریاک ریشه گرفته است. وزارت مبارزه با مواد مخدر می‎گوید بخش عمده جنگ در هلمند برخاسته از تولید و قاچاق مواد مخدر در این ولایت است. براساس اعلامیه این وزارت، 90 درصد مواد مخدر کشور در ولایت‎ها و مناطق ناامن کشت و تولید می‎شود. بازمحمد احمدی، معین مبارزه با مواد مخدر، می‎گوید که 30 درصد جنگ کشور هم جنگ تریاک است و بخش عمدهای از ناامنی‎ها و نبردهای کنونی در هلمند با قاچاق مواد مخدر رابطه تنگاتنگ دارد.
از سوی دیگر، ولایت‎های شرقی از جمله ننگرهار همه روزه شاهد حضور افراد مسلح زیر نام داعش است که در گذشته هیچ پایگاه و جایگاهی در این ولایت نداشتند. لذا پرسش از این که آنان چگونه وارد ولسوالی‎های چون کوت و اچین شدند، یک سوال جدی و جدید فراروی مسایل امنیتی افغانستان است.
در پی این نگرانی‎ها، هفته گذشته قومندان عمومی ناتو در کشور، گفته است که بیشتر اعضای داعش در افغانستان، نیروهای مربوط به طالبان پاکستانی هستند که زیر بیرق این گروه جمع شدهاند. به گفته جان نیکولسن، قومندان عمومی ناتو و نیروهای امریکایی در کشور، 70 درصد از نیروهای داعش که اکنون در افغانستان فعالیت دارند، از جنگجویان سابق تحریک طالبان پاکستان هستند.
آنچه در مجموع می‎توان از این رخدادها برداشت کرد این است که افراط‎گرایی در دنیا و افغانستان، هسته یگانه و اندیشه واحدی است که با تفکر یگانه و ظاهر چندگانه عرض‎اندام می‎کند. حقیقت این است که مشکل اصلی ظهور تروریزم، وجود پوتانسیل افراط‎گرایی در بسترهای اجتماعی برخی از کشورها می‎باشد. وضعیت عمومی جوامع درگیر پدیده‎ تروریزم در خاورمیانه، آسیا و از جمله افغانستان، پاکستان و سایر کشورهای افراطیت‎خیز، گویای این واقعیت است که تروریزم یک پدیده فکری و اجتماعی است. به همین دلیل، مبارزه با این پدیده و نابودی آن با محو تفکر تروریزم و افراط‎گرایی ممکن است. ریشه‎کن ساختن این پدیده با جنگ، مبارزه و از بین بردن عناصر مرتبط با آنان یکی از راهکارهای کوتاه مدت است که شاید به عنوان یک راهکار قاهرانه مؤثر واقع شود، ولی شکی نیست که راهکار از میان برداشتن این پدیده با محو ریشه‎های اندیشه‎ای و فکری این پدیده ممکن است.
بنابراین، تا زمانی‎که ظرفیت‎های فکری و هسته‎های اصلی افراطیت در درون برخی از عناصر زنده و باقی باشد، استفاده از آنان در قالب‎های مختلف و در ساختارهای متفاوت سیاسی در عرصه‎های ملی، منطقه‎ای و جهانی، بحران اجتماعی و جهانی را رقم خواهد زد. ظهور گروه‎هایی چون شبکه حقانی، داعش و… در افغانستان یا جبهه نصرت، بوکوحرام و… در سایر نقاط دنیا همگی خاستگاه واحدی دارند و آن همانا باورهای افراطی است. در این میان، بهره‎برداری کشورها، حلقه‎ها و گروه‎های فرصت‎طلب از چنین عناصر، باعث می‎شود تا نام و نشان آنان تغییر نموده و بهانه‎ای برای راه‎اندازی جنگ زرگری و ایجاد هرج و مرج خلاق باشد. به این معنا که گروه‎های سیاسی در سطوح مختلف جهانی و منطقه‎ای نام‎های متفاوتی به این عناصر داده و از آنان به عنوان نیروهای فدایی و مفت خویش در راستای رسیدن به اهداف سیاسی شان استفاده می‎کنند.
با این حساب، ناامنی فراگیر و بی‎ثباتی پایدار در کشور، زمانی جلوگیری شده و یا دست‎کم کاهش خواهد یافت که شرایط ذهنی و اجتماعی برای امنیت‎سازی در کشور فراهم شود. زیرا تا زمانی‎که ظرفیت‎هایی چون فقر و جهل وجود داشته باشد و بسترهای مناسب معیشتی و آموزشی در کشور مهیا نشود، امکان رشد، پرورش و ورود عناصر افراط‎گرا در کشور فراهم خواهد بود. در حقیقت، کشورهای صادرکننده تروریزم و ناامنی نیز از وضعیت حاضر سود جسته و افغانستان را میدان جنگ نیابتی خود ساخته‎اند. لذا مسوولیت مقام‎های دولتی و نهادهای امنیتی است که از یک سو بستر مناسب تعلیمی و زندگی اجتماعی را برای شهروندان کشور تأمین کنند و از سوی دیگر نگذارند تا لانه‎های امن جنگجویان در نقاط مختلف کشور ریشه گرفته و پایه بگیرد.
هرچند در این راستا، حرکت‎های جدی انجام شده و اعلام ضعف داعش توسط دولت و حامیان بین‎المللی یک گام ارزنده در این راستا می‎باشد، ولی بدون شک ریشه‎کن ساختن افراط‎گرایی در کشور نیازمند تلاش‎های بیشتر و به کار انداختن تحرکات جدی‎تر امنیتی و اجتماعی است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA