ads

مالیات کمر شکن؟

شماری از کسبه کاران و دکانداران شهر هرات از مستوفیت ولایت هرات به دلیل گرفتن مالیات زیاد شکایت نموده می‌گویند که توان پرداخت مالیات کمرشکن را ندارند.

نویسنده: The Killid Group
22 سرطان 1390
مالیات کمر شکن؟

شماری از کسبه کاران و دکانداران شهر هرات از مستوفیت ولایت هرات به دلیل گرفتن مالیات زیاد شکایت نموده می‌گویند که توان پرداخت مالیات کمرشکن را ندارند.

به گفته دکانداران، هر سال میزان مالیات نسبت به سال گذشته افزایش می یابد، ولی مسئولان مستوفیت ولایت هرات مقدار عایدات آنان را سنجش نمی کنند.

جلیل احمد، انجنیر تعمیرات مبایل است. وی چنین ابراز نظر می کند:” افزایش مالیات باعث شده که تعدادی از کسبه کاران به کارهای دیگر رو بیاورند و شماری از مالکان دکان ها به دلیل عایدات کم و مالیات زیاد دروازه دکان های شان را تخته نموده اند.”

عبدالودود فیض زاده؛ رییس اتحادیهء ملی پیشه وران در  هرات کارکرد مستوفیت را غیر قابل قبول خوانده می افزاید:” مستوفیت ولایت هرات در جریان سال‌های گذشته به کسانی که حتی دکان شان را به کرایه می دادند، دستور جمع آوری مالیات را داده و این دستورات برای مردم کشور خصوصاً مردم ولایت هرات ظلم بزرگ است.”

آقای فیض زاده تصریح می کند:” در سال 1387 هجری شمسی 10 درصد در سال 1388 خورشیدی  25 درصد و در سال 1390خورشیدی  35 در صد افزایش در مالیات بر عایدات وضع شده و در این باره مستوفیت ولایت هرات  باید برنامه درستی را روی دست بگیرد تا مقدار عایدات کسبه کاران را سنجش کرده و نظر به آن مالیات وضع کند.”

آقای فیض زاده ادامه می‌دهد:” مسئولان مستوفیت ولایت هرات از طرف ریاست جمهوری مدال  افتخار و ریاست موفق را به دست آورده اما مردم ولایت هرات خصوصاً کسبه کاران از کارکرد مستوفیت  این ولایت اصلاٌ رضایت ندارند و زمانی مدال برای یک ریاست افتخار آمیز است که از طرف مردم برای مسئولان اهدا شود.

در همین حال، مسئولان مستوفیت ولایت هرات  می‌گویند:” قانون تعدیل مالیات بر عایدات نسبت به سال‌های گذشته تنزیل یافته است.”

غلام یحی سرخوش؛ آمر عواید  مستوفیت ولایت هرات با رد ادعای تاجران و کسبه کاران می افزاید:” در هر تعدیل میزان مالیات بر اساس قانون نسبت به تعدیلی های گذشته کمتر بوده است.”

آقای سرخوش اضافه می کند:” مالیات قرار دادها 8 درصد بود به 7 درصد تنزیل یافته و مالیات بر عایدات شرکت‌های ساختمانی و تجارتی 25 در صد بوده است که به 20 درصد کاهش یافته است.”

وی علاوه می‌کند:” در افغانستان تعدیل مالیات بر عایدات نسبت به تمام کشورهای جهان کمتر می‌باشد. اما هموطنان ما به خاطر عدم پرداخت مالیات خود بهانه‌های را مبنی بر افزایش مالیات مطرح می کنند که واقعیت ندارد.”

کارشناسان به این باور هستند که آنچه را مردم از دولت توقع دارند دولت نیز از آن‌ها توقع همکاری های همه جانبه دارند به همین منظور باید از پرداخت مالیات دریغ نورزند.

آرش بارز؛ کارشناس امور اقتصادی با اشاره به موقعیت جغرافیایی ولایت هرات، می‌گوید:” موقعیت جغرافیایی ولایت هرات باعث شده تا اینکه این ولایت پذیرای ولایات همجوار خود باشد به همین منظور زندگی کردن هم در این ولایت نظر به شرایط اقتصادی دشوارتر می باشد.”

آقای بارز می افزاید:” مقدار مالیاتی که در حال حاضر از  کسبه کاران  گرفته می شود نظر به فرصت‌های اندک شغلی تا اندازه ای نگران کننده است. چون در زمان فعلي يكي از مشكلات عمده كه سد راه كسبه كاران قرار دارد، نبود كار مي‌باشد. كساني كه هم به شغلي مشغول هستند آن قدر عايد ندارد تا اينكه درصدي كه از طرف مستوفيت ولايت هرات تعديل شده است را بپردازند.

این در حالیست که مستوفیت ولایت هرات، نظر به کارکردهای که دارد بهترین مستوفیت در افغانستان شناخته شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA