ads

قهرمانی با 5 افغانی و یک گیلاس شیر

عبدالله پناه زاده یکی از چهره های ممتاز ورزش پهلوانی دهه های 60 و70 افغانستان می باشد که تمام ورزش دوستان و خصوصا علامندان ورزش باستانی “پهلوانی” با نام وکارنامه های وی آشنایی دارند.

نویسنده: The Killid Group
1 حوت 1391
قهرمانی با 5 افغانی و یک گیلاس شیر

عبدالله پناه زاده یکی از چهره های ممتاز ورزش پهلوانی دهه های 60 و70 افغانستان می باشد که تمام ورزش دوستان و خصوصا علامندان ورزش باستانی “پهلوانی” با نام وکارنامه های وی آشنایی دارند.

عبدالله پناه زاده درسال 1348 خورشیدی در محله مرادخانی شهر کابل در یک خانواده ورزشکار و ورزش دوست دیده به جهان گشود و در همان آوان کودکی گوشش با کلمات و اصطلاحات ورزش پهلوانی، مدال، مقام، برد و باخت آشنا گردید.

در خانواده عبدالله پناه زاده 5 ورزشکار دیگر نیز وجود داشت که هرکدام آن ها در همان عصر و زمان از نام و شهرت نیک ورزشی برخوردار بوده، در جوانمردی و فتوت نام داشتند. ابراهیم پناه زاده یکی از برادران وی همیشه در وزن خود قهرمان بود و اکنون هم در لندن با ایجاد یک کلب پهلوانی درتربیه کُشتی گیران جوان افغان می کوشد. دو عضو دیگر فامیل عبدالله پناه زاده، هر یک رجب علی پناه زاده ماستر سپورت وزنه برداری بوده و عمری را در این عرصه کار و زحمت کشیده است، عصمت الله پناه زاده عضو دیگر خانواده وی، همین اکنون در وزن 65 کیلوگرام قهرمان پهلوانی است.

عبدالله پناه زاده که خود از کودکی به ورزش علاقه داشت، در سال 1355 در 7 سالگی به  پهلوانی رو آورده و در همان آوان کودکی در کلب پهلوانی “انوری” واقع مرادخانی کابل زیر نظر استادان ( محمد امین ومحمد جواد انوری) به تمرینات کُشتی آغاز کرد. در سال 1357 در مسابقات نوجوانان در وزن 32 کیلو گرام یکی از شرکت کنندگان مسابقات پهلوانی شهر کابل بود که توانست مقام اول را با مدال طلای مسابقات از آن خود نماید.

با این دست آورد، عبدالله استعداد وتوانایی هایش در ورزش پهلوانی را به خوبی به نمایش گذاشت و مورد توجه استادان پهلوانی مشهور وقت و زمان خود قرارگرفت. 
پناه زاده که به خاطر داشتن نتایج عالی ورزشی خویش در مسابقات بین المللی پهلوانی منعقده “مکسیکو” انتخاب گردیده بود، ضمن بیان خاطرات شیرین آن زمان، اظهار داشت: “به خاطر آمادگی و شرکت در مسابقات “مکسیکو” که در آن زمان افتخار بزرگی برای یک ورزشکار پنداشته می شد، هر روز از خانه تا محل تمرینات پیاده رفت و آمد می کردم، برای تقویه ما روزانه 5 افغانی، یک گیلاس شیر و یک تخم مرغ حواله بود.”

پناه زاده در آن دوران، زیر نظر مربیان واستادان نامداری چون استاد نورالله، قاضی سلام، میاگل نظری و فیض محمد تمرین می کرد. بعدا شامل تیم منتخب جوانان گردیده و زیر نظر استادان گران قدر خلیفه ابراهیم، فیض محمد و یک مربی روسی بنام “متیوشِک” تمرین کرده و در وزن های  41 تا 45 کیلوگرام به میدان مسابقات حاضر می شد.

در سال 1360 هجری شمسی عضویت تیم ملی کُشتی افغانستان را حاصل نموده و تحت نظر مربیان روسی “متیوشِک”، “نیاتوف” و “توکمکوف” و همچنان استادان ومربیان داخلی کشور ما استاد خلیفه نظام، استاد فیض محمد واستاد جان آغا مشق وتمرین می کرد. در همین دوره بود که با شرکت در مسابقات ملی وبین المللی، افتخارت بزرگی را نصیب کشور ساخت.

در مسابقات جام “علی یُف” قدرتمندانه شرکت نموده، در میان صد ها پهلوان نامی جهان توانست مقام دوم ومدال نقره را به گردن آویزد. در سال 1361 در مسابقات و تورنمنت بین المللی پهلوانی منعقده “اولنباتور” منگولیا شرکت نموده با اخذ مقام سوم و مدال برونز به کشور برگشت. به همین ترتیب در  مسابقات مشهور “دانکلوف” در  کشور بلغاریا نیز حضور داشته مقام چهارم مسابقات را در وزن 57 کیلوگرام ضمیمه دیپلوم ورزشی بدست آورد.

عبدالله پناه زاده از سال 1993 بدینسو در آلمان زندگی می نماید که البته در غربت نیز از فعالیت های ورزشی دست نکشیده است. از سال 1994 الی سال 2000 در تورنمنت ها ومسابقات مختلف شرکت داشته، همیشه  به تشویق سایر افغان های مقیم خارج و خصوصا جوانان ساکن آلمان پرداخته است.  پناه زاده که در اوزان 57، 62 و68 کیلوگرام به میدان مسابقات خارجی می شتابد هرگز دست خالی بر نمی گردد.

عبدالله پناه زاده در سال 1997 مقام سوم مسابقات شهر “بادِن ورتمبیرگ” آلمان را از آن خود ساخت. در 17  مارچ 2012 طی مراسم باشکوهی در شهر “کسل”  آلمان، به پاس خدمات شایسته ورزشی اش، تقدیرنامه فدراسیون ورزشی افغان های مقیم  اروپا نیز برایش تفویض گردید.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA