ads

قهرمانی افغانستان در مسابقات جنوب آسیا

ملی پوشان فوتبال کشور، با پیروزی درخشان خود مقابل تيم ملی هندوستان، جام قهرمانی کنفدراسیون جنوب آسیا را به خانه آورد. چهار شنبه شب، 20 سنبله، تيم ملي فوتبال كشورمان، قدرتمندانه و با نمايش يك بازی شايسته، توانست تيم هندوستان را با نتيجه قاطعانه 2 بر صفر شكست داده و با انتقام شكست دو سال پيش در مقابل اين كشور، جام قهرمانی كنفدراسيون جنوب آسيا را به خانه آورد.

نویسنده: The Killid Group
23 سنبله 1392
قهرمانی افغانستان در مسابقات جنوب آسیا

ملی پوشان فوتبال کشور، با پیروزی درخشان خود مقابل تيم ملی هندوستان، جام قهرمانی کنفدراسیون جنوب آسیا را به خانه آورد.

چهار شنبه شب، 20 سنبله، تيم ملي فوتبال كشورمان، قدرتمندانه و با نمايش يك بازی شايسته، توانست تيم هندوستان را با نتيجه قاطعانه 2 بر صفر شكست داده و با انتقام شكست دو سال پيش در مقابل اين كشور، جام قهرمانی كنفدراسيون جنوب آسيا را به خانه آورد.

تيم ملي كشور پيش از اين بازی و در سه مسابقه قبلی، تيم‏های بوتان و سريلانكا را به ترتيب با نتايج 3 بر صفر و 3 بر يك  شكست داده و با نتيجه صفر بر صفر مقابل مالديف،‌ بدون هيچ باختی، در صدر گروه خود ايستاد و به مرحله نيمه نهايی رسيد.

در اين مرحله نيز با شكست تيم قدرتمند نیپال كه از گروه اول صعود كرده بود، با روحيه‏ای عالی به مرحله نهايی وارد شد؛ تا مقابل تيم صاحب نام اين مسابقات يعنی هند،‌ با شش بار قهرمانی در اين جام، روبرو گردد.

هندوستان نيز در اين دوره خوب درخشيده بود و در مرحله نيمه نهايی، در يك بازی كاملا مقتدرانه و سرعتی با شكست 8 بر 1 تيم بوتان، بر اساس پيش بينی كارشناسان ورزشی، به عنوان بخت مسلم قهرمانی به مسابقه نهايی راه يافت تا حريف تيم كشورمان گردد.

با اين اتفاق، شهر كتماندوی نیپال، شاهد به فاینل رسيدن دو تيم برتر جنوب آسيا شد. تيم فوتبال افغانستان بر اساس رده بندی فيفا، به عنوان مقام اول و تيم هندوستان به عنوان مقام دوم رده بندی جنوب آسيا و موجب شد تا باز خاطره دور قبلی اين مسابقات را كه اين دو تيم به فاینل راه يافته بودند، زنده گردد.

هر چند طی سال‏های گذشته، افغانستان چند بار مغلوب هند شده بود و در فاینل 2 سال پيش اين مسابقات،‌ با شكست در مقابل اين تيم به مقام نايب قهرمانی رسيد، اما این بارهم مربی افغانستان و هم مربی هند، گفته بودند كه جام قهرمانی را به خانه خواهند برد.

اما با شروع بازی،‌ شرايط به گونه ديگری رقم خورد و بازيكنان افغانستان ميدان را به دست گرفته و در دقايق نخست بازی،‌ يعنی دقيقه هشتم،‌ بازيكن شماره هفت افغانستان، مصطفی آزادزوی، گول نخست بازی و افغانستان را به ثمر رساند.

اين گول زود هنگام، كه باعث بهت و حيرانی هندی‏ ها شده بود، موجب تقويت روحيه تيم ملی كشور شد تا از فشار روانی اين مسابقه حساس كاسته باشند.

در ادامه بازی هندی‏ها كه تازه به خود آمده بودند، فشار بازی را به زمين افغانستان آوردند و با خلق چندين صحنه بسيار حساس،‌ نشان دادند كه حريفی قدرتمند برای ما هستند. اما گول كیپر افغانستان، منصور فقيريار، باز هم كارت برنده افغانستان بود. وی توانست تمامی اين صحنه‏ های خطرناك را با مهارت،‌ دفع كند و باعث شد كه تلاش 45 دقيقه ‏ای تيم هندوستان به جايی نرسيد و دروازه تيم افغانستان همچنان بسته بماند.

هر چند وی در يك موقعيت بسيار خطرناك و با از خودگذشتگی، در صحنه‏ ی تك به تك با فارورد هندی به شدت صدمه ديد، اما به بازی ادامه داد. ليكن حكم ميدان از اين خطا كه به طور حتم يك كارت زرد را برای بازيكن هندی داشت،‌ چشم پوشی كرد.

نيمه اول با همين نتيجه به پايان رسيد. اما با آغاز نيمه دوم، بازی شكل ديگر به خود گرفت. نيمه دوم كه به نيمه مربيان نيز مشهور است،‌ در شرايطی كاملا سرعتی از سوی هر دو تيم آغاز شد. مربيان هر دو تيم با تغييراتي در سيستم بازی‏شان خواسته بودند تا هم نقاط ضعف تيم خود را پوشش دهند و هم به نقاط ضعف تيم حريف نفوذ كنند.

مربی هالندی هندوستان با تعويض  ” جی جی” بازيكن سنترآف سمت راست خود و آوردن بازيكن صاحب نام هندوستان، سونيل چتی با شماره 11 تغيير كاملا محسوسی به نفع تيم خود ايجاد كرد. اين بازيكن به محض ورود،‌ صحنه‏ ی خطرناك را در منطقه خط 18 تيم افغانستان به وجود آورد و با مهارت خاصی 3 دفاع افغانستان را فريب داد و در موقعيتی تقريبا تك به تك با دروازه‏بان افغانستان قرار گرفت. اما برنده اين موقعيت، منصور فقيريار بود.
بازی ادامه يافت و در حالی كه تيم هندوستان چون نمی توانست بازی را در ميانه ميدان از دست تيم ما بگيرد،‌ به شوت‏های بلند از زمين خود به منطقه 18 زمين افغانستان روی آورده بود، اما تيم ما نيز در يك موقعيت مناسب در دقيقه 62 بازی و با استفاده از تاكتيك ضد حمله توانست با هنرنمايی سنجر احمدی بازيكن شماره 11، به گول دوم دست يابد تا اين نتيجه اميدهای هندی‏ ها خاموش شود.

با جمع شدن خاطر مربی تيم افغانستان از نتيجه بازی،‌ وی دست به تعويض سه بازيكن خود زد تا با وارد كردن نيروهای تازه نفس،‌ بازی را به دست بگيرد كه اين تصميم وی نتيجه بخش نيز بود و توانست به رغم تلاش‏های بسيار زياد هندی‏ها بازی را با همين نتيجه به پايان برساند.
تيم افغانستان با اين برد اولين جام قهرمانی بين المللی را از آن خود كرد.

از خبرهايی حاشيه ‏ای اين بازی می‏توان به اشتراك شخصيت‏ های ملی و حكومتی كشور در كنار ديگر شهروندان افغانستان كه به منظور روحيه دادن به تيم افغانستان به اين كشور رفته بودند، ‌اشاره كرد. شخصيت‏ هايي همچون وزرای معارف، ماليه،‌ انكشاف و دهات،‌ استاد مسعود استاد پوهنتون كابل، قربان حقجو‌ رييس اتاق‏ های تجارت و شكريه باركزی و عبدالرحمان رحمان اعضای شورای ملي.

ضمنا حامد كرزی،‌ رييس جمهوری نيز اين بازی را از طريق تلویزيون تماشا كرده و بنابر برخی گفته‏ ها وعده يك باب آپارتمان نيز به هريك از اعضای تيم فوتبال داده شده است.

غضنفر بانك نيز با تعيين جايزه‏ای معادل يك مليون افغانی برای تيم فوتبال افغانستان،‌ از اين پيروزی استقبال كرد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA