ads

قانون جدید صحت روانی و افزایش امیدواری‌ها در فلیپین

ماه گذشته، پارلمان فلیپین در یک اقدام بی سابقه، سند یا لایحه ای را به عنوان (نخستین قانون صحت روانی) به تصویب رسانید.

نویسنده: abdali
25 قوس 1396
قانون جدید صحت روانی و افزایش امیدواری‌ها در فلیپین

ماه گذشته، پارلمان فلیپین در یک اقدام بی سابقه، سند یا لایحه ای را به عنوان (نخستین قانون صحت روانی) به تصویب رسانید.

در کشوری که موجودیت و شیوع امراض روانی چشمگیر است، اتخاذ همچو تصامیم می تواند به صفت یک پالیسی ملی امراض روانی، حقوق کسانی را که از این تکالیف رنج می برند، تامین کند.

“مدونا ویرولا” و تفصیل بیشتر:

وقتی من به رستورانت “وان گواف” در شهر کویزون (محل حمایت از مبتلایان امراض روانی) داخل شدم، آقای “چیری دیولز سانتوس” سرآشپز آن با کمال خوشی از من استقبال و برایم تعارف چای کرد. نام رستورانت مذکور از اسم یک هنرمند هالندی که در کارهای نقاشی خویش از مناظر آرامش بخش به تکالیف روانی استفاده می کرد، گرفته شده است.

بعدتر، “چیف جووفین” مرا به باغچه عقبی رستورانت که برای زیست افراد روانی در نظر گرفته شده است، رهنمایی کرد. موصوف در میان صحبت ها اظهار داشت، تا سه سال قبل، ادامه ی حیات برایم خیلی مشکل بود. زندگی کسانی که بیلانس فکری ندارند و به خوب و بد خویش نمی فهمند، مملو از دشواری هاست.

“چیف جووفین” ادامه داد: “زندگی ام بدون مقصد بود، با انسان های عجیب و غریبی سر و کار داشتم، فکر می کردم با این وضعیت ممکن نیست روزی شرایط زندگی بهتری داشته باشم. خلاصه حوصله ام آنقدر گرفته شد که آماده بودم خود و فامیلم را به قتل رسانیده، از اینجا فرار کنم.”

خود  آقای “جیتهرو” برادر “جوفین” که رستورانت “وان گواف” را افتتاح کرده است، نیز از بیلانس فکری نورمال برخوردار نبود. باآنکه جسته و گریخته حمایت هایی از افراد مبتلا به امراض روانی صورت می گیرد و مکان های هم برای صحبت آزادانه در مورد آنها وجود دارد، اما باز هم آقای “جیتهرو” تصمیم می گیرد رستورانت “وان گاوف” را بدین منظور ایجاد کند.

حالا هر دو برادر (چیف جووفین و جیتهرو) محیط آرامی را برای آموزش افرادی که می خواهند از افراد مبتلا به تکالیف روانی مراقبت کنند، آماده کرده اند. خانم “ریسا هانتیویرو” سناتوری است که بیشترین حمایت را از پروژه ی کمک به مریضان روانی کرده است و در پهلوی آن، در تصویب لایحه یا قانون امراض روانی در پارلمان نیز نقش فعالی داشته است.

او رسیدگی به این موضوع را بیشتر وظیفه و مسئولیت حکومت دانسته تقاضا می کند، ریاست صحت فلیپین یک بسته کمکی جامع و کارآمد را غرض رفع مشکلات روانی فلیپینی ها پیشکش کند.

سناتور “ریسا هانتیویرو”  می افزاید:” طبق مفاد این لایحه، بخش مسئول نه تنها خدمات قابل قبول صحی را برای شفاخانه ها در سطوح منطقه ای، ولایتی و کشوری آماده می سازد، بلکه در افزایش ظرفیت و شمار کارمندان و کارکنان تدارک خدمات صحی در سطح جامعه نیز اقدامات لازم را روی دست خواهد گرفت. باید برای تشخیص نوع مرض و تداوی آن از دکتوران روانی مجرب و متخصص، به شمول نرس، خدمه و کارگران لایق معه ی سامان آلات و ماشین های تشخیصیه  مدرن کار گرفته شود.”

همین اکنون در مراکز صحی سراسر فلیپین، در حدود 60 داکتر معالج امراض روانی موجود است که دو تن آن رسمی و 58 تن دیگر به صورت خصوصی مردم را مداو می کنند. بیشتر از نیمی این تعداد در پایتخت و متباقی دامنه ی فعالیت و ارایه خدمات خویش را به ولایت ها گسترش داده اند.

باآنهم، مصابیت به امراض روانی در فلیپین رو به افزایش است. آمار رسمی دیپارتمنت صحت کشور گویای آن است که بیش از 3 ملیون انسان در فلیپین از تکالیف روانی به شمول دلتنگی و تشویش رنج می برند.

آقای چیری می افزاید، مردم در قسمت شناخت امراض روانی در اشتباه بوده، کسانی را که از این مشکل رنج می برند مساوی با دیوانه ها می دانند. اما، در پرتو لایحه مذکور تلاش می گردد از طریق دروس مکاتب و پوهنتون ها آگاهی مردم بلند رفته و ذهنیت شان راجع به مسایل صحی تغییر کند.

در پهلوی آن، از شفاخانه ها نیز تقاضا صورت گرفته است، سطح آگاهی و مهارت های کاری کارکنان خویش را بالا برده با به کار گیری امکانات و تسهیلات بهتر به مشکلات روانی مردم رسیدگی موثر کنند.

طبق مواد لایحه جدید، مسئولیت برخورد با تکالیف روانی به دوش تمام افراد جامعه مانند “چیف جوفین” گذاشته شده است، اقدامی که افق های تازه ای از امید را در دل مردم زنده می کند.

مدونا ویرولا – صدای آسیا – مانیلا

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA