ads

فساد اداری ریشه بسیاری مشکلات در افغانستان

تا زمانیکه در ادارۀ افغانستان فساد همچنان ادامه داشته باشد، هیچ کس نمیتواند باور کند که 1300 کیلومتر جاده های کابل ترمیم و مردم از گرد و خاک ناشی ازین سرک های پر از کند و کپر نجات یابند.

نویسنده: The Killid Group
27 جوزا 1389
فساد اداری ریشه بسیاری مشکلات در افغانستان

تا زمانیکه در ادارۀ افغانستان فساد همچنان ادامه داشته باشد، هیچ کس نمیتواند باور کند که 1300 کیلومتر جاده های کابل ترمیم و مردم از گرد و خاک ناشی ازین سرک های پر از کند و کپر نجات یابند.

وقتی هر تازه واردی داخل پایتخت افغانستان شود به آسانی حدس زده میتواند که این اداره به چه پیمانه فاسد و بی کفایت است.

چون شهر کابل که پایتخت کشور است روزانه هزاران تن از افراد ولایات و خارج از کشور را میپذیرد و به همین پیمانه را رخصت میکند. اینان  چه پیامی به شهر های دیگر وکشورهای دیگر باخود خواهند برد؟ حکومت افغانستان درین مورد هیچ شرم و خجالتی نمیکشد.

مخصوصا که مردم دنیا خبر میدانند که سالانه ملیارد ها دالر از سوی خارجی ها به افغانستان کمک می شود و همه مدعی باز سازی افغانستان اند.

در شهر کابل آنچه مربوط به باشندگان این شهر اند کوشش میکنند تا سرو وضع شهر شان بهبود یابد، اما این حکومت است که در هشت سال گذشته قادر نشده  که حداقل کابل  را به شهر نمیه متمدنی مبدل سازد.

در مجموع جاده های عمومی و فرعی پایتخت 1300 کیلومتر است که از جمله 300 کیلومتر آن پخته و 1000 کیلومر آن خامه  میباشد. درین هشت سال بار ها اعلان شده که به زودی این جاده ها پخته کاری خواهند شد.

سال گذشته اعلان شد که امارات متحد عربی  45 ملیون دالر برای باز سازی سرکهای کابل اختصاص داده است که بعد معلوم نشد این پول چگونه وارد افغانستان گردید و چه کسی قاپید و در کجا به مصرف رسید.

از شش سال به اینسو روی جادۀ چهار سرکۀ چهل متره میدان هوایی تا کانتیننتال کار روان است ولی هنوز تکمیل نشده،  در حالیکه در بسیاری از جا ها، این جاده کپرک پیدا کرده و در جا های قیر آن چنان کنده شده که باید از سر قیرریزی شود.

کار جادۀ کارته مامورین تا چهار راهی قنبر با چه طمطراقی افتتاح شد و به زودی دکانهای  کنارۀ چپ این جاده ویران و بلدوزر ها به صدا در آمدند و اعلان شد که تا شش ماه  کار آن به پایان می رسد، اما در عمل تا حال که بیش از یکسال از آغاز کار آن میگذرد، همچنان ویرانه افتاده است و کسی هم نمیپرسد که شش ماه اعلان شده چه شد.

جادۀ دارالامان تا دهمزنگ که یکی دو روز با چه سرعتی کار آن جریان پیدا کرد وگفته شد که تا زمستان سال گذشته باید این کار به انجام میرسد، اما یکباره این کار به طور کامل متوقف شد و آوازه شد که قرار دادی پول ها را گریختانده، اما بار دیگر در آخر حمل امسال برای یکهفته کار آن شروع شد و بسیاری فکر کردند که این باراکمال میگردد، مخصوصا که شاروال جدید صحبت های بسیار قاطعی بیان کرد، اما میبینیم که کار جادۀ دارالامان نیز به لقایش پیوست و شاروال هم سکوت کرد و نمیگوید که چرا این کار به فرجام نمیرسد.

از دو سال به این سوچهارسرکۀ میدان هوایی زیر کار است و بالاخره فقط سرک سوم جناح راس آن ساخته و سرک جناح چپ باز هم ابتر افتاده است و به منبع گرد و خاک حین وزیدن باد تبدیل شده و کار آن چنان مورچه وار ادامه دارد که گاه در هفته یک موتر خاک روی آن می افتد.

سرک چهلستون هم از گذرگاه گذشت و در طرف راست خانه های مردم خراب شد، اما دیگر راکد ماند و کسی نمیداند که بالاخره بر سر کار این جاده چه بلایی نازل شد. جادۀ حلقوی که از سینما پامیر تا دهن چمن امتداد دارد، هم تا نیمه قیر ریزی شد و بعد همانطور رها گردید و هرکس پی کار خود رفتند.

جالب ترین این جاده ها سرک مقابل ارگ  و وزارت دفاع است که چون نیم سرک دیوار سمنتی مانده شده، موتر ها از سرک خامه در کنار دریا عبور میکنند، سرک مقابل آن در آنسوی دریا که از عید گاه شروع میشود و حدود نیم کیلومتر طول دارد، این سوم سال است که کار روی آن جریان دارد و تا حال یک قطره قیر هم بر آن انداخته نشده  و اینک راکد مانده است.

با این همه  بیکفایتی و هزاران دشنام و انتقاد مردم هیچکسی هم توضیح نمیدهد که چرا این کار  ها چند روز با ضربت شروع میشود و بعد دوباره راکد مانده و مردم میگویند که ای کاش کار این جاده شروع نمیشد، چون با شروع شدن و کندن کاری این همه مشکل  به وجود می آید.

جادۀ آسمایی که از چند روز به اینسو کندن کاری آن شروع شده و از سال گذشته  روی جویچه های آن کار  جریان دارد ، مردم را به ستوه آورده ، چون این کار درین پر بیرو بار ترین سرک کابل، بازهم مورچه وار به پیش میرود و باور همگانی بر این است که  کار این سرک سه صد متری حداقل سه سال به طول می انجامد و مردم باید این همه بدبختی را با این کندن کاری درین سه سال تحمل کنند و جالب ایت که همین حالا در چهار راهی شاه دو شمشیره دریای از آب جاری است و در جایی ازین آب قدری بندش پیدا شده که اگر یک نفر نیم ساعت این بندش را با بیل باز کند، این همه آب در جو سرازیر میشود، اما از روز گذشته تا حال این آب دند و ذخیره است اما شاروالی اصلاً به این قصه نیست و مردم با پاچه های بلند و موتر ها زور زده ازین اب بیرون میشوند، کاریکه در سرک پر بیرو بار شهر نو نیز به راه افتاده و کندن کاری جریان دارد.

ترس همگان ازین است که  کار تمام جاده های این شهر بی مالک و بی صاحب که کندن کاری شده ، سال های سال همینطور باقی خواهند ماند و این محیط زیست کثیف و آلوده همچنان گردآلود باقی خواهد ماند. جادۀ میوند که از چند سال بران کار جریان دارد و تا هنوز تکمیل نشده بردو لبۀ جاده چنان زباله و ریگ و خاک انبار است که این جاده با تمام مصارفی که بر آن صورت گرفته نه تنها به فراخی جاده افزوده نشده که  به بد ریخت ترین جادۀ شهر نیز مبدل شده است.

این وضعیت حد اقل ضرورت به توضیحی دارد که باید برای ساکنان این شهر داده شود.

تا زمانیکه در دولت کنونی فساد وبیکفایتی به این پیمانه جریان داشته باشد و قرار دادی ها با ادارات ذیربط در تبانی  با یکدیگر،این همه پول را بدزدند و فقط بعد از بستن قرار داد، چند روزی کار ضربتی نمایشی داشته باشند و بعد کار را به حال خود رها کنند و کسی هم به دنبال آن نگردد، هیچ وعده و لافی از سوی هیچ شاروالی را کسی به اندازۀ یک خس هم جدی نگرفته ، چون میدانند که در پس پشت این وعده ها چه جیب بُری های وجود دارد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA