ads

فرحناز؛ فلم‎سازی که پیرو خودش است

سازان جوان کشور که در شهر مزار شریف مصروف فعالیتهای سینمایی است، میگوید هرگز فلمی را نساخته که همانند فلمهای دیگر فلمسازان باشد. این فلم‎ساز جوان مدعی است که برای فلم‎سازی برای خودش اصول دارد و همیشه تلاش میکند فلمهایی را بسازد که دارای پیام خاص اجتماعی و بیان کننده واقعیتهای خاصی باشد. فرحناز میگوید: «من در حدود ده فلم ساخته

نویسنده: zekria
6 سنبله 1395
فرحناز؛ فلم‎سازی که پیرو خودش است

فرحناز یوسفی از فلم‎سازان جوان کشور که در شهر مزار شریف مصروف فعالیتهای سینمایی است، میگوید هرگز فلمی را نساخته که همانند فلمهای دیگر فلمسازان باشد. این فلم‎ساز جوان مدعی است که برای فلم‎سازی برای خودش اصول دارد و همیشه تلاش میکند فلمهایی را بسازد که دارای پیام خاص اجتماعی و بیان کننده واقعیتهای خاصی باشد. فرحناز میگوید: «من در حدود ده فلم ساخته‎ام ولی از ساختن فلمهای کلیشه‎ای خوشم نمیآید. از این لحاظ طرفدار ساختن هرگونه فلمی هم نیستم.»
فرحناز نه تنها سینما را هدفمندانه انتخاب کرده است بلکه وی تحصیلاتش را نیز در این رشته انجام داده است. او تاکنون فلمهای داستانی و  مستند ساخته است. از جمله فلمهای داستانی وی میتوان از «عسل تلخ»،«رویای پری‎ها»،«خاتون» و «تبر» نام برد.
به گفته فرحناز، «عسل تلخ» با وجودی که اولین فلم وی میباشد اما در سال 1393 در شهر مزار شریف از سوی جشنواره‎ای که توسط موسسه «رشد» راه‎اندازی شده بود، به عنوان بهترین فلم در سطح بلخ شناخته شد. فلم داستانی «رویای پریها» نیز در فیستیوال ملی فلمهای 60 ثانیه‎ای تحت عنوان صلح، مقام اول را از آن خود کرده است. فرحناز امسال نیز « رویای پریها» را به فیستیوال سویدن، کانادا و فیستیوال بین‎المللی فلم زنان هرات، جشنواره مهرگان و «پنجره‎ای رو به صلح» فرستاده و تا ماههای آینده منتظر می‎ماند تا این فیستیوالها برگزار و فلم وی را بررسی کند.
فرحناز اخیراً در جشنواره  فلمهای محیط زیستی در کابل فلمی را با نام «تبر» فرستاده بود. این فلم 90 ثانیه‎ای با سوژه محیط زیستی به عنوان بهترین طرح داستانی در جشنواره مذکور شناخته شد.
فلم 15 دقیقه‎ای «خاتون» فلم دیگر فرحناز است که به تازگی کارش تمام شده و به زودی به نمایش خواهد رفت. فرحناز میگوید: «خاتون فلم داستانی است، داستان این فلم طوری است که 3 نفر از دختران محصل در زندگی شان با مشکلات زیادی روبه‎رو میشوند اما آن‎ها مبارزه میکنند.»
فرحناز یوسفی یک فلم جدید دیگر هم دارد که به همکاری براتعلی جعفری ساخته شده و اکنون این فلم در مراحل ایدیت قرار دارد. اما وی برای این فلم تاهنوز نام مشخصی انتخاب نکرده است.
همان گونه که یاد شد، فرحناز تنها فلمهای داستانی نه بلکه فلمهای مستند نیز ساخته است. ازجمله فلمهای مستند وی میتوان به فلمهای «مادرم، پدرم است»،«انقلاب»،«چی-کا» و «نگین افغانستان» اشاره کرد.
خانم یوسفی مستند «مادرم، پدرم است» را در دوران تحصیل خود به حمایت مالی سازمان ناتو ساخته است. وی در این فلم  زندگی زنی را به تصویر کشیده که تمام مشکلات خانواده‎‏اش را به دوش دارد و برای فرزندانش هم مادری و هم پدری میکند.
این فلم‎ساز جوان در عین حال مستندی را با نام «چی-کا» پیرامون زندگی خودش تهیه کرده است. وی در این فلم گوشه‎ای از عادت کودکانه خودش را به تصویر کشیده است.
همچنان وی فلم مستند 15 دقیقه‎ای را با نام «انقلاب» تهیه کرده که به گفته خودش این فلم درمورد دوران حکومت ترکی و حفیظ‎الله امین با استفاده از یک کتاب تاریخی ساخته شده و در آن چگونگی قتل عام و زنده به گور شدن 5000 نفر بیان شده است.
بـــه هــمـیــن تــرتـیـب، فــلـــم مـسـتـنـد «نگین افغانستان» از دیگر فلمهای فرحناز است که وی این فلم را مشترکاً با لیاقت چنگیزی ساخته است. این فلم درمورد ولایت بلخ ساخته شده و به گفته فرحناز سال گذشته در فیستیوال فلم لندن به طور افتخاری به نمایش گذاشته شده است.
فرحناز دختری است که در عالم مهاجرت به دنیا آمده و بعد از سقوط طالبان به کشور بــرگـشـتــه اســت. وی مکـتــب را در شهر مـــزار شــریـف بـه اتمام رسانده و تحصیلات عالــی‎اش را در فــاکـولتــه هنرهای زیبا در پوهنتون کابل سپری کرده است.
قابل ذکر است که خانواده فرحناز وی را در کارهای سینمایی‎اش خیلی حمایت کرده‎اند؛ در حدی که تهیه کننده دو فلم فرحناز برادرش مرتضی یوسفی بوده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA