ads

فرازی؛ قهرمان مسـابقات ملی شـطرنج

خیبر فرازی، جوان شطرنج باز و عضو تیم ملی شطرنج کشور در مسـابقات ملی مقام نخست را از آن خود نموده است. این مسابقات از 7 تا 13 حمل در شهر کابل میان 60 ورزشکار از 26 ولایت کشور برگزار گریده بود.

نویسنده: The Killid Group
19 ثور 1390
فرازی؛ قهرمان مسـابقات ملی شـطرنج

خیبر فرازی، جوان شطرنج باز و عضو تیم ملی شطرنج کشور در مسـابقات ملی مقام نخست را از آن خود نموده است.

این مسابقات از 7 تا 13 حمل در شهر کابل میان 60 ورزشکار از 26 ولایت کشور برگزار گریده بود.

آقای فرازی، هفت سال است که عضوتیم ملی کشور می باشد. وی در باره فعالیت‎هایش می‎گوید:” سه بار در مسابقات ملی شطرنج کشور مقام قهرمانی را به دست آوردم از اینکه در مسابقات شطرنج به حیث ” قهرمان جام استقلال” و “قهرمان سال” انتخاب شدم خوشحال استم.”

وی از نبود امکانات مناسب و مربیان سخن گفته و کمبود آن ها را دلیل مطرح نشدن بازیکنان تیم ملی شطرنج در سطح بین المللی می‎داند.

فرازی در مورد دست آورد های خود می‎گوید:” با وجود اینکه سفرهای به خارج کشور از جمله در سال 2005 به کشور هند، در سال 2006 به ایران و مسافرت به کشور های آلمان و فرانسه را در کارنامه ورزشی خویش دارم، اما هرگز ادعا نمی کنم که موفقیت زیاد در این سفرها به دست آوردم.”

با آن هم وی هیچ سفر ورزشی را به خارج از کشور بی دست آورد ندانسته می‎گوید:” دست آورد این سفرها هرچه باشد حد اقل شناخت شطرنج باز افغان را در خارج کشور و ثبت شدن تیم ملی شطرنج افغانستان را در سلسلهء ریتنگ یا تثبیت درجه و مقام در میان تیم های ملی شطرنج سایر کشور های جهان، در پی داشت.”

خیبر فرازی، قهرمان شطرنج کشور از یک طرف افزایش علاقمندی به این ورزش فکری و علمی را در میان جوانان افغان می‌ستاید و در عین حال از معرفی نشدن این ورزش به صورت وسیع در میان عامه مردم سخن می گوید.

فرازی در باره این پرسش که در بازی شطرنج صرف امکانات و پیش بردن تمرینات منظم ضامن پیروزی است یا نبوغ فطری هم مطرح است؟ گفت:” بودن و یا نبودن نبوغ فطری مسئله کاملاً جدا است، شاید در بعضی حالات موثریت خود را داشته باشد، ولی به طور طبیعی داشتن هوش و استعداد سالم، درگیر نبودن با مشکلات زیاد در زندگی روزمره و داشتن امکانات ورزشی به شمول غذای سالم و مقوی را دلیل موفقیت می‌دانم.”

این ورزشکار موفق، سطح شطرنج افغانستان را با کشور های همسایه حتی ایران و پاکستان غیر قابل مقایسه دانسته برای پیشرفت و مقابله با آنها از مقامات کمیته ملی المپیک کشور خواستار ارایه کمک ها و توجه بیشتر شد، خیبر افزود: “ورزشکاران نیز نباید زیاد خود را متکی به داشتن ماستر ها و گراند ماستر های بین المللی نمایند، آنها مجبور اند با امکانات دست داشته سعی نمایند کار های را انجام دهند تا توجه مقامات و مسئولین ورزشی را بخود جلب و مورد تفقد قرار گیرند.”

خیبر فرازی در باره پیشینه و پیدایش شطرنج چنین می گوید:” شطرنج از کلمه ساسنکریت (شطرنگاه) به معنی چهار پهلو یا چهار اندام گرفته شده و اساساً بازی شاهانه می باشد. در قدیم پادشاهان بیشتر با آن سروکار داشتند.” به گفته وی قضیه از آن جا آغاز می‎گردد که روزگاری در کشور هند شخصی قصه میدان جنگ را به ملکه ای که پسرش را در یکی از  نبردها از دست داده بود، بازگو و یکی از علمای  درباری همزمان به ترسیم گفته‎های وی در میدان جنگ پرداخت. وی موضع گیری‎های سپاه و وسایل جنگی از قبیل فیل‎ها، اسپ ها، عساکر و وزیران را در میدان جنگ مشخص نموده و تصویر واقعی آن را خدمت ملکه تقدیم نمود  و این اتفاق سبب اختراع بازی شطرنج گردید.

فرازی در خصوص محل برگزاری مسابقات ملی شطرنج می افزاید:” فعلاً کلپ مرکزی شطرنج که مربوط شاروالی بوده و در شهر نو قرار دارد، محل برگزاری مسابقات است، ولی سنگ تهداب تعمیر اختصاصی آن نیز گذاشته شده و منتظر پایان کار ساختمانی آن هستیم.”

خیبر فرازی در آرزی روزی است که در سطح کشور ورزشکاران حرفه‌ای در رشته شطرنج داشته باشیم. وی آرزو می کند که مشکلات اقتصادی ورزشکاران رشته شطرنج از طریق حرفه شطرنج برطرف شده و با خاطر آرام به مصاف حریفان خارجی بروند. وی تصریح می کند:” گاهی هم ما به مصرف شخصی به مسابقات خارجی می رویم که البته پس از بازگشت  هزینه مصارف مان را دریافت می کنیم، ولی این شیوه شایسته حال ورزشکاران تیم ملی یک کشور نیست.”

این قهرمان شطرنج از تلاش‎های محمد حنیف یکی از مسئولان ورزشی کشور به خصوص در عرصه شطرنج تقدیر کرد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA