ads

فرار اطفال از منزل

به نام خداوند یکتا وتوانا و با عرض سلام خدمت شما  عزیزان خواننده   بازهم با تقدیم نمودن میز امروزی که از طرف کمپاین تغییر زنده گی برای شما تقدیم می شود در خدمت قرار داريم . موضوع مورد بحث امروز برنامه در باره فرار اطفال از منزل  بوده  و مهمانان که در این بحث […]

نویسنده: The Killid Group
9 جدی 1391

به نام خداوند یکتا وتوانا و با عرض سلام خدمت شما  عزیزان خواننده   بازهم با تقدیم نمودن میز امروزی که از طرف کمپاین تغییر زنده گی برای شما تقدیم می شود در خدمت قرار داريم .

موضوع مورد بحث امروز برنامه در باره فرار اطفال از منزل  بوده  و مهمانان که در این بحث شرکت دارند آقای چمن شاه” اعتمادی ” وکیل ولایت غزنی در ولسی جرگه وآقای عبدالله  “عابد ” مسول بخش حمایت از حقوق طفل در دفتر ساحوی کمیسون مستقل حقوق بشر افغانستان .

سوال اول : آقای اعتمادی ازنظر شما وضعیت کنونی زنده گی  اطفال در کشور چگونه است؟

جوا ب :  در کل وضعیت اطفال بر می گردد به وضعیت عمومی جامعه اگر وضعیت جامعه نورمال باشد به یقین که وضعیت اطفال نیز نورمال بوده وبالای روحیه و روند رشد اطفال نیز تاثیر گزار است ..

اگر به صورت عموم وضعیت اطفال را با ده سال قبل مقایسه نمایم الحمدالله ما رو به پیشرفت وبهبود بوده ایم،  مکاتب باز شده نگاه  مردم راجع به اطفال تغییر یافته البته این بدین معنا نیست که ما به تمام  آرمان هاي خود  رسیدیم  اهداف والای که در رابطه به ایند اطفال است فاصله زیادی داریم ولی گام های خوبی بر داشته شده كه اگر این روند ادامه پیدا کند تا ما بتوانیم با راه کار های جدید در رابطه به تربیت اطفال ، نگهداری اطفال تعلیم و تربیه اطفال با استفاده از میتود های جدید میتوانیم در ده سال که پیش رو داریم نسبت به ده سال گذشته پیشرفت های زیادی  داشته باشیم .

سوال دوم :آیا اطفال در وضعیت که قرار دارند مشکلاتی را هم تحمل می کنند ؟

جواب :بدون شك ، چون قبلا گفتیم وضعیت اطفال وابسته به وضعیت جامعه بوده هرگاه اطفال در جامعه با مشکلات اقصادی مواجه باشند  به یقین که بالای اطفال نیز تاثیرگزار است مثلا برنامه امروزی هم روی یک علت خاص است که فرار از منزل اطفال می باشد و مشکلات که فعلا اطفال به آن مواجه اند فقر , خشونت  , کارهای شاق , ازدواج های زیر سن ,مهاجرت های نابهنگام والدین از دهات به شهر ها , عدم نظارت درست والدین از اولادها و اختلافات خانواده گی فامیل ها است که میتواند باعث فرار اطفال از منزل شود .

سوال سوم :آقای عابد مشکلات را که اقای اعتمادی بیان نمودن باهم ربط داشتند به نظر شما این موضوع چقدر در فرار اطفال سهیم هستند ؟

جواب : این مشکلات طبعا تاثیرات خود را دارد اما بعضی نکات دیگر نیز موجود است مثل اعتیاد به مواد مخدر و موضوع جدایی والدین به هر نوع که باشد مقایسه نمودن یک طفل با طفل دیگر وعدم احترام به شخصیت طفل او  را عقده مند نموده  و فرار از منزل راه را حل میداند چون محیط یگانه محل برای حل مشکلات است وقتی در این محل مشکل باشد پس اطفال برای حل مشکلات شان راه حل ندارند جز فرار از منزل که بعد عواقب ناگواری را در پی دارد .

سوال چهارم : آقای اعتمادی در کتگوری اطفال که  فرار میکنند دختر ها زیاد شامل می باشد یا پسران ؟

جواب : هر چند آمار دقیق آن در دست نیست اما به نظر من بیشترین آنها پسران هستند.

سوال : آقای عابد يافته هاي تان  در ارتباط به آمار فراردختران و پسران از منزل چگونه مي باشد، كدام طبقه بيشتر دست به فرار ميزنند  ؟

جواب :  طوریکه عوامل را ذکر کردیم هردو طبقه نقش دارند هم دختر و هم پسر اما بیشترینه آمار ثبت شده توسط کمیسون دختران را نشان میدهد چنانچه در سال 1389 حدود 2765 مورد خشونت بر علیه زنان بوده که از جمع آن 292 مورد آنرا فرار تشکیل می دهد و در سال 1390 در طول 9 ماه آن در حدود3147 مورد ثبت شده که از جمله 309 مورد فرار از منزل را نشان می دهد تنها در سطح  کابل 95 مورد فرار  در سال قبل در دفتر ساحوی کابل ثبت شده   که آمار دختران بیشتر است .

سوال : آقای اعتمادی بعد از سقوط طالبان چند موسسه در این بخش فعالیت داشته وتاثیرات آن بالای اطفال چي مي باشد ؟

جواب :قسمی که قبلا گفتیم اگر وضعیت اطفال با 10 سال قبل مقایسه شود یک تغییر کلی را مشاهده گرده ميتوانيم ،  موسسات که بعد از سقوط طالبان در رابطه  حمایت از حقوق اطفال بوجود آمده موسسه یونیسف , سیف دچلدرن یا حمایت از اطفال , و یک بخش حقوق بشر در این قسمت فعالیت دارند .

سوال : آقای عابد نهاد های یاد شده در کدام بخش مشخص فعالیت های چشمگیری داشتند؟

جواب :فعالیت ها متفاوت بوده یونسف سیف دچلدرن در بخشهای مختلف مثل ساختن مکاتب کلنیک ها حمایت های تربیوی از اطفال و هر موسسه فعالیت های خاص خود را داشته است .

سوال : آقای اعتمادی قسمی که گفتيد عوامل فرار از منزل خشونت بوده  پس علت اصلی خشونت در چیست ؟

جواب :اولا در جامعه ما 70 الی80در صد مردم بی سواد هستند پس در چنین جامعه بی سواد و در عین حال سنتی زنان و اطفال از آسیب پذیر ترین افراد هستند بنآ فقر و عدم آشنایی با اصول تربیت باعث خشونت شده می تواند .

سوال :آقای عابد شما در مورد عواقب منفی فرار ازمنزل اطفال يك اندازه  معلومات دهید ؟

جواب :طبعآ فرار عواقب بدی دارد اختطاف و قاچاق اطفال و موارد مختلف و استفاده های گوناگون از اطفال صورت می گیرد اعتیاد به مواد مخدر همچنان انواع واقسام جرایم از عواقب ناگوار فرارازمنزل را تشکیل می دهد .

سوال آقای عابد در شهرتعداد گداها هم بیش از حد زیاد شده آیا در بین این گروه هم اطفال فراری شامل است ؟

جواب : بلی چون اطفال بعد از اینکه از خانه فرار می کنند بخاطر اینکه نیاز هایشانرا بر آورده نموده باشند و کدام راه در آمد دیگری هم ندارند به گدایی دست می زنند بعضی شان به گدایی مجبور میشوند و دیگر اینکه تعدادی از اطفال از طرف خانواده هایشان نظر به فقر اقتصادی که دارند اطفال شانرا به گروه های به کرایه می دهند و آنها مجبورآ در جاده ها به گدایی دست می زنند.

سوال : آقای عابد بخاطر نجات اطفال ازاين معضله در آینده چه برنامه های روی دست است و گذشته از نهاد شما دولت چی برنامه های میتواند رودست داشته باشد؟

جواب : کمیسون مستقل حقوق بشر به عنوان یک نهاد ملی به اساس ماده  58 قانون اساسی پلانهای استراتیژیک دارد که مربوط به 5 هدف می باشند که هدف اول رهبری , هدف دوم آموزش , هدف سوم توانمند سازی , هدف چهارم دادخواهی  و هدف پنجم نظارت و بر رسی می باشد که بر مبنای همین 5هدف استراتیژیک بخشهای مختلف کاری خود را از جمله بخش حمایت از حقوق طفل و زنان است از کتگوری های آسیب پزیر حمایت نموده و فعالیت های خویش را به پیش می برد و این پلان برای مدت چهار سال از سال 1389 الی 1392 طرح ریزی شده است در هر سال پلا ها بر مبنای همین 5 هدف طرح ریزی شده است و کار های که این کمیسون انجام می دهد این است که به اساس نظارت و یافته های که داشته پیشنهاد های خو د را به دولت و مسولین که در این بخش فعالیت داشته چی به شکل کتبی و یا گزارشی دولت هم در زمینه فعالیتهای داشته اما کافی نبوده است.

سوال : خوب آقای عابد به منظور جلوگیری از فرار اطفال دولت چی کار های باید کرد ؟

جواب: در قدم اول باید سطح آگاهی عامه  باید بالا برد شود چون اکثر خانوادها از حقوق اطفال شان و اطفال از حقوق والدین آگاه نیستند به همین دلیل دچار مشکلات می شوند و دیگر بلند بردن توانایی مالی خانواده ، وزمینه کاریابی مردم آموزش خانواده و جوانان , اینها عواملی اند که اگر در صدد رفع آن اقدام شود تاثیرات خود را می گذارد.

و در کل وقتی مردم از حقوق خود آگاهی حاصل نمودند به خاطر اعاده آن نیز اقدام می کنند و این ها عواملی هستند که خانواده ها ,معلمین , وزارت کار و امور اجتماعی ,وزارت معارف و نهاد های دیگر می توانند از طریق مساجد ,رسانه ها جهت آگاهی دهی مردم نقش بازی کنند و دیگر اینکه هرکس در جامعه وظایفی دارند در صورت که آنرا انجام دهند می توانند جلو فرار را بگیرند .

سوال : آقای اعتمادی زمانیکه خانواده ها خشونت روا میدارند بالای اطفال شان چی باید کرد تا اطفال فرارنکنند؟

جواب : ما قبلا گفتیم که کدام عوامل باعث می شود تا اطفال از منزل فرار می کنند که باید تمام اینها محو شود دیگر خشونت ها زمانی از طرف والدین بالای اطفال صورت می گیرد که یکی از این عوامل در خانواده ها موجود باشد ویا هم فاصله فرهنگی موجود باشد بدین معنی که یک پدر در محیط که40سال قبل خودش بزرگ شده میخواهد چنین چیزی را بالای پسرش تطبیق کند که برای جلوگیری از این مشکلات این فواصل ازبین برده شود .

سوال : آقای عابد تاثیرمنفي  فرار اطفال بالای جامعه چي ميتواند باشد؟

جواب : چون خانواده عنصر اساسی جامعه بوده  زمانیکه این عنصر مهم جامعه بی پروا باشد که اطفال شان از خانه فرار نماید طبعآ بالای جامعه تاثیراتی دارد که میتواند نظم یک جامعه را ازبین ببرد پس زمانی که نظم یک جامعه برهم میخورد نهاد های کشفی و نظامی برای بررسی براين ميشوند كه  کسانی را كه  این نظم را برهم مي زدنند دستگیر نموده و به پنجه قانون سپرده می شوند تا به جزای خود برسند که مردم دوباره آرامش از دست رفته خود را دوباره بدست آرند .

سوال :عمده ترین تاثیر که بالای جامعه دارد چیست ؟

جواب : خوب هر عمل که این اطفال برای برآورده نمودن نیاز هایشان مرتکب می شوند حتمآتاثیرات خود را بالای جامعه دارد چی دزدی باشد ,قمار ,همدست شدن با گروه های تباه کار ویا هم تشکیل نمودن باند ها توسط خود همین افراد تاثیرات خود را دارد .

سوال : به عنوان آخرين سوال ميخواستم بپرسم ، قسمی که بالای این موضوع بحث و عوامل آنهم مشخص است دولت هم آگاهی دارد پس برای محو سازی آن چرا اقدام صورت نمي گيرد و اگر قدمی بر داشته پس چرا نتیجه نداده است ؟

جواب : چون هر نهاد نقش خود را دارد اگر تمام این نهاد ها یک هماهنگی بین خود داشته باشند در کاهش فرار اطفال از منزل مفید تمام خواهد شد مگر آمار که به کمیسون ارایه شده روبه افزا یش است اما این بدین معنی نیست که در این مورد کار نشده اطلاع رسانی شده نسبت به سالهای قبل درک مردم از حقوق شان زیاد شده ومردم بخاطر رسیده گی به مشکلات شان به نهاد های مختلف مراجع می کنند به همین دلیل آمار اضافتر را نشان می دهد چون قبلا مشکلات پنهان می بود اما حالا آشکار است .

 

خوب دوستان برنامه ، اين بوده بحث امروزي ما روي فرار اطفال از خانواده و عواقب بعدي آن بالاي طفل و جامعه ، اميد مطالبي كه دراين جاه بحث شده براي شما مفيد تمام شده باشد .

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA