ads

غیبت زنان در مدیریت امور

براساس تحــقــیقی که از طــرف ادارۀ تــوســعۀ جهانی ایالات متحدۀ امریکا انجام شده، حــضور زنــان در بســیــاری از وزارتخـانــههــای کشور کــم‎تر از 15 درصد است.

نویسنده: zekria
9 عقرب 1395
غیبت زنان در مدیریت امور

براساس تحــقــیقی که از طــرف ادارۀ تــوســعۀ جهانی ایالات متحدۀ امریکا انجام شده، حــضور زنــان در بســیــاری از وزارتخـانــه هــای کشور کــم‎تر از 15 درصد است.
قرار یـافــته هـای این تحقیق، نبود امنیت، بــاورهـای منفی مردم در بــرابــر کــار زنـان در بیرون از خانه، آزار و اذیت بیرونی و محیط کار نامناسب برای زنان و دختران، از عوامل اصلی کمرنگ بودن حضور زنان در نهادهای دولتی میباشد.
یکی از دغــدغــه هــایی کــه از ایــجاد حکومت انتقالی تــاکـنون مــطرح بوده، هــمین سهم زنــان در ادارات دولتــی و غــیردولــتــی و در تصمیم‎گیری های مهم میباشد، که متأسفانه هیچگاه قناعت جامعه بین المللی و نهادهای مدنی و مدافعان حقوق زنان را فراهم نکرده است. در بخشی از تحقیقی، آمده که از چهار وزارتی که در رأس آن‎ها زنان هستند، وزارت کــار و امور اجتــماعــی، ۶۰ درصد کـارمــندان زن دارد و وزارت امور زنان ۴۰ درصد؛ اما در وزارت تحصیلات عالی ۱۴ درصد کارمندان آن زنان هستند، همچنان وزارت فواید عامه و وزارت مبارزه با مواد مخدر تنها شش درصد کارمندان زن دارند و سرانجام تعداد کارمندان زن در وزارت زراعت به ۴ درصد می‎رسد.
چنان که گفته آمدیم، یکی از عوامل عدم حضور زنان در ادارات دولتی و غیردولتی، محیط نامــناسب کاری در این ادارات است. در حالی که مقرره منع آزار و اذیت زنان در نهادهای دولتی در ماه آگست سال ۲۰۱۵ به کمک وزارت امور زنان از سوی شورای ملی تصویب شد، به غیر از ادارۀ مستقل ارگان های محل، هیچ نهاد دولتی دیگر این مقرره را عملی نساخته.
افــغانــســتان شمــاری از مــهــم تــریــن اسناد بیــن الــملـلی در زمــینۀ حــقوق زنــان و رفــع نابــرابــری ها و تبعیضات علــیه آنان از قبیل اعلامیۀ جهانی حــقوق بشر، میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، میثاق بین المللی حــقوق مــدنــی و سیاسی، اعلامیۀ امحای خـشونــت علــیه زنان، کنوانسیون رفع کلیۀ اشکال تبعیض علیه زنان و غیره را امضا و تصویب کرده است.
استراتیژی انکشاف ملی افغانستان نیز بر تساوی جنسیتی تأکید میکند و آن را مسأله مشترک و قابل توجه در تمام بخش های امنیتی، حکومت داری و انکشافی در عرصه های مختلف دانسته است: “دیدگاه حکومت داشتن ملتی است صلح‎دوست و مترقی، که زنان و مردان از امنیت، حقوق و فرصت های مساوی در تمام عرصه های زندگی برخوردار باشند.”
از طرفی هم دولت متعهد است تا سال ۲۰۲۰ میلادی 30 درصد از زنان کارمند در ادارات دولتی در تصمیم گیری این ادارات به طور مستقیم سهم داشته باشند.
حضور فعال زنان در انتخابات گذشتۀ رياست جمهورى و ولسی جرگه و رفتن دختران به مکتب ها از دست آوردهای بزرگ زنان طی بیش از 15 سال گذشته است که دولت باید برای رفع مشکلات فرا راه زنان در کشور اقدام ورزد و زمینۀ آن را فراهم سازد تا زنان به حقوق شان دست یابند.
پیشرفت در عرصۀ فــعالــیت هــای فــرهنــگی، اجتماعی، تحــصیلات عــالــی زنان و ایــجاد نهادهایی که در راستای حمایت از حقوق زنان کار میکنند، برخی دیگر از دست آوردهای چند سال گذشته است، اما با وجود این دستآوردها، نهادهاى فعال در بخش حقوق زنان هماهنگى لازم ندارند.
در حالی که حضور زنان در ادارات دولتی و غیردولتی کمرنگ خوانده میشود، باز هم از لحاظ استعداد و توانایی فرق میان زن و مرد وجود ندارد.
ما مثال های خوب در این مورد داریم که زنان در سطوح مختلف تصمیم گیری در حال حاضر در ادارات دولتی حضور دارند و هیچ تفاوت در زمینه وجود ندارد.
در ضمن عدم دسترسی به سواد یگانه مشکل زن افغان نیست بلکه بعضی رسم و رواج های جامعه و بالاخره جار و جنجال های موجود در خانواده های کم سواد سبب شده تا زنان افغان با شرایط دشوار زندگی روبه‎رو گردند. اما در کل میتوان گفت برای ایجاد شرایط مــناسب کــاری و دادن فرصــت هــای مساوی به زنان مستعد و با درایــت، حــکومــت بایــد مسوولانــه اقدام نموده و نقش زنان در تصمیم گیری ها و در رأس ادارات را بر جسته ساخــته و از مـؤ ثــریت نقش شان، مردم و مملکت را بهرمند سازد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA