ads

غنی با واکنشی تند پیشنهاد احزاب سیاسی درباره انتخابات را رد کرد

پیشنهاد تازه احزاب سیاسی مبنی بر لغو پروسه کنونی ثبت‎نام رای‎دهندگان و شروع مجدد این پروسه به شکل بیومتریک، از جانب محمداشرف غنی، رییس جمهور پذیرفته نشد.

نویسنده: asir
24 سرطان 1397
غنی با واکنشی تند پیشنهاد احزاب سیاسی درباره انتخابات را رد کرد

پیشنهاد تازه احزاب سیاسی مبنی بر لغو پروسه کنونی ثبت‎نام رای‎دهندگان و شروع مجدد این پروسه به شکل بیومتریک، از جانب محمداشرف غنی، رییس جمهور پذیرفته نشد.
غنی که پس از بازگشت از سفرش به بروکسل در یک کنفرانس خبری در کابل صحبت می‎کرد، در واکنشی تند نسبت به این پیشنهاد گفت که امکان از سرگیری پروسه ثبت‎نام رای‎دهندگان به شکل بیومتریک وجود ندارد.
او با اشاره به زمان محدود باقی‎مانده به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‎ها، از غیرعملی بودن طرح بیومتریک رای‎دهندگان برای شرکت در انتخابات 28 میزان سال جاری یاد کرد.
رییس جمهور گفت: “آیا بیومتریک در مدت شش ماه ممکن است؟ آیا مردم می‎خواهند پارلمان تمدید شود؟ آیا مردم می‎خواهند که انتخابات به عقب بیفتد و بحران سیاسی بروز کند؟ باید در این مورد قضاوت واضح و عادلانه وجود داشته باشد.”
غنی افزود کرد که از زمان شروع پروسه ثبت‎نام رای‎دهندگان در 25 ماه حمل تا ختم این پروسه در وسط ماه سرطان، بین هفت تا هشت میلیون رای‎دهنده ثبت‎نام شده‎اند.
به گفته او، این در حالی است که سازمان ملل متحد برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‎ها در افغانستان ثبت‎نام 4.2 میلیون نفر رای‎دهنده را کافی دانسته است.
وی تأکید کرد که با وجود این رقم بلند ثبت‎نام‎شده‎ها در کشور، ” آن‎ها (احزاب و چهره‎های سیاسی) دیگر چه می‎خواهند؟”
غنی همچنان چهره‎های سیاسی و احزابی که خواستار از سرگیری پروسه ثبت‎نام رای‎دهندگان شده‎اند را به نداشتن طرح و دادن “میلیاردها دشنام” به حکومت متهم کرد.
او علاوه کرد که در چهار سال گذشته، چهل درصد اداره امور به دست آن‎ها بوده است، ولی “آن‎ها در این مدت چه کاری کرده‎اند؟”
اشرف غنی گفت که این افراد، نماینده مردم نیستند و مردم به آن‎ها اختیار تصمیم‎گیری نداده‎اند.
رییس جمهور همچنان از تشکیلات نظامی بعضی از احزاب انتقاد کرد و گفت که “این مردم وقتی قوای مسلح دارند، چطور [تشکیلات] خود را حزب سیاسی می‎نامند؟”
وی تأکید کرد که بر مبنای قانون اساسی، احزاب نیاید نیروی مسلح داشته باشند.
غنی همزمان با این انتفاد، مشارکت احزاب سیاسی در انتخابات را مهم خواند و از این احزاب خواست که در انتخابات شرکت کنند.
به گفته غنی، هیچ کسی آزادی احزاب را محدود نکرده است و کسی هم راه آن‎ها را برای شرکت در انتخابات نگرفته است.
وی با بیان اینکه نیاز است تا بحران در افغانستان خاتمه یابد علاوه کرد که جامعه افغانستان به احزاب سیاسی نیاز دارند و احزاب هم باید مسوولیت‎های خود را درک کنند.
اشرف غنی درباره انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت که این انتخابات مطابق قانون اساسی و براساس فیصله کمیسیون مستقل انتخابات و ستره محکمه برگزار خواهد شد.
او گفت که هیچ بدیلی برای “رای مردم” وجود ندارد و حکومت تمام توان خود را به کار می‎بندد تا انتخابات را در زمان معین آن برگزار کند.
روز گذشته نمایندگان و رهبران حزب اسلامی، حزب جمعیت اسلامی، حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، حزب جنبش اسلامی، حزب محاذ ملی، حزب جبهه ملی نوین، جریان سیاسی موسوم به شورای حراست و ثبات و نماینده حامدکرزی رییس جمهور سابق کشور با تهیه یک پیشنهاد چند ماده‎ای خواستار بازنگری در پروسه ثبت‎نام رای‎دهندگان و نظام انتخاباتی در کشور شدند.


آن‎ها اعلام داشتند که پروسه کنونی ثبت‎نام رای‎دهندگان، فسادزا، زمینه‎ساز تقلب و بحران‎آفرین است و باید این پروسه با بیومتریک کردن رای‎دهندگان از سر گرفته شود.
این احزاب سیاسی هشدار دادند که اگر حکومت به پیشنهاد آن‎ها گوش فرا ندهد، انتخابات را تحریم خواهند کرد و از شرکت در آن امتناع خواهند ورزید.
این در حالی است که تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‎ها تا کم‎تر از چهار ماه زمان باقی مانده است و از نظر کمیسیون مستقل انتخابات نیز پیشنهاد احزاب سیاسی، اجرایی به نظر نمی‎رسد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA