ads

غارت گران معارف، كتاب هم مي فروشند

مسوولان رياست معارف ولايت هرات؛ ضمن تاييد اين مطلب مي گويند: با آنكه در حال حاضر، توزيع كتب درسي براي شاگردان جريان دارد، مگر با كميت فعلي شاگردان، مقدور نيست كه تمامي اين شاگردان زير پوشش بر نامهء توزيع كتاب قرار گيرند.

نویسنده: The Killid Group
22 حمل 1389
غارت گران معارف، كتاب هم مي فروشند

كمبود كتب درسي در برخي از مكاتب شهرهرات؛ مشكل عظيمي را براي شاگردان معارف به وجود آورده است.

مسوولان رياست معارف ولايت هرات؛ ضمن تاييد اين مطلب مي گويند: با آنكه در حال حاضر، توزيع كتب درسي براي شاگردان جريان دارد، مگر با كميت فعلي شاگردان، مقدور نيست كه تمامي اين شاگردان زير پوشش بر نامهء توزيع كتاب قرار گيرند.

بصيراحمد آروين طاهري معاون تدريسي رياست معارف هرات؛ در يك گفتگوي ويژه خاطر نشان ساخت كه هم اكنون روند توزيع كتاب،جربان داشته و لاش هاي نيز در كار است تا آن مقدار كتبي كه جهت استفادهء شاگردان در مركز كشور تهيه گرديده است، به ولايات انتقال داده شود. معاون تدريسي رياست معارف هرات، نبود امنيت در شاهراه ها را از دلايل به تاخير افتادن انتقال كتب عنوان نموده اضافه كرد، انتقال اين كتب، بايد توسط قطارهاي اكمالاتي نيروهاي امنيتي صورت گيرد؛ زيرا در غير آن خطر حريق و ده ها ريسك ديگر را بايد متقبل شد.

فروش غيرقانوني

برخي از شاگردان، كمبود كتب درسي در مكاتب را فروش آن از سوي برخي كارمندان معارف خوانده مي گويند كه كتب درسي فروخته شدهء معارف، هم اكنون در بازارهاي شهر به صورت آزادانه خريد و فروش ميگردد.

عبدالقادر كه خود را متعلم يكي از مكاتب شهر معرفي ميكند مي گويد: “خودم چند روز پيش، حدود 11 جلد كتاب مورد ضرورتم را از بازار خريداري نمودم كه كاملاً كتاب هاي وزارت معارف مي باشد.”

در همينحال برخي از مديران مكاتب هرات نيز با تاييد كمبود كتاب در مكاتب ميگويند: “نبود كتب درسي برخي صنوف مخصوصاً صنوف 9 تا 12، در اكثريت مكاتب محسوس بوده و همين امر باعث شده است تا مشكلاتي براي شاگردان به وجود آيد.

خواجه حفيظ الله هروي مدير ليسهء سلطان غياث الدين غوري، كمبود كتب را نبود امكانات كافي جهت نشر و چاپ آن دانسته معتقد است كه با كميت فعلي طلاب معارف، وزارت معارف قادر نيست تا تمامي اين شاگردان را در عين  زما زير پو شش همه امكانات تعليمي قرار دهد.

در حال حاضر؛ بيش از 7 مليون شاگرد دختر و پسر در سطح كشور، مصروف كسب تحصيل بوده كه همه ساله بر اين رقم افزايش به عمل مي آيد.

اظهارات اين مسوولان؛ درحالي صورت ميگيرد، كه بعضي از فروشندگان كتاب، بر موجوديت كتاب هاي  معارف در بازارهاي شهر معترف اند.

عبدالقيوم كتابفروش، مدعي است كه آنها كتاب هاي معارف را از برخي افراد و اشخاصي خريداري مي نمايند كه به نحوي با رياست معارف در ارتباط اند. وي ياداور ميشود كه بيشتر اين كتب، احتمالاً از مكاتب دوردست و ولسوالي ها به شهر انتقال و بعداً به قيمت نازل به فروش مي رسد.

توجيه مقامات

در همينحال معاون تدريسي معارف، با آنكه سرقت كتب و فروش آنرا در بازار تاييد ميكند، مگر در عين حال چگونگي ورود آنرا در بازار، به خارج از ولايت مرتبط دانسته مي گويد كتاب همچون ساير كالاهاي مصرفي، از ديگر ولايات وارد هرات مي گردد، كه جلوگيري از آن، مشكلاتي به همراه مي داشته باشد، مگر با آنهم رياست معارف هرات، همواره اين مو ضوع را پيگيري نموده و چندين مورد تخلف را شناسايي و با عاملان آن برخورد نموده است.

در حال حاضر؛ دو نوع كتاب درسي در بازارهاي شهر هرات، وجود دارد كه به نام كتاب هاي دولتي و كتاب هاي چاپي خصوصي ياد مي گردد.

غلام سرور محمدي از نا شران كتا ب در هرات مي گويد كه چاپ كتب چاپي درسي با مجوز رياست معارف، در كشور پاكستان صورت ميگيرد، كه هم اكنون بسياري شاگردان  مكاتب، از آن استفاده ميكنند.    

كمبود كتاب در مكاتب شهر و ولسوالي هاي هرات؛ درحالي از سوي شاگردان مطرح مي گردد، كه در سال جاري، معارف هرات پذيرايي حدود 80 هزار شاگرد جديدالشمول بوده، وهم اكنون از مجموع 700هزار شاگرد دختر و پسر در مكاتب هرات؛ 25 تا 30 فيصد شان، فاقد دسترسي به صنوف درسي مي باشند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید

به اشتراک بگزارید

طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA