ads

عمر اکرم، برنده جایزه گرمی

عمر اکرم، آهنگ‌ساز افغان مقیم امریکا برای نخستین بار برنده جایزه گرمی در امریکا شده است. این آهنگ‌ساز افغان هفته گذشته در پنجاه‌ وپنجمین مراسم اهدای جوایز گرمی در لاس آنجلس امریکا جایزه بهترین “آلبوم نسل جدید” را برای آلبوم Echoes of Love یا پژواک‌های عشق دریافت کرد.

نویسنده: The Killid Group
1 حوت 1391
عمر اکرم،  برنده جایزه گرمی

عمر اکرم، آهنگ‌ساز افغان مقیم امریکا برای نخستین بار برنده جایزه گرمی در امریکا شده است.

این آهنگ‌ساز افغان هفته گذشته در پنجاه‌ وپنجمین مراسم اهدای جوایز گرمی در لاس آنجلس امریکا جایزه بهترین “آلبوم نسل جدید” را برای آلبوم Echoes of Love یا پژواک‌های عشق دریافت کرد.

مراسم جایزه گرمی که در شهر لاس‌آنجلس امریکا برگزار می‌شود، به بهترین‌های دنیای موسیقی جایزه می‌دهند و این جایزه از معتبرترین جایزه‌های صنعت موسیقی جهان به حساب می‌آید.

عمر اکرم تا کنون چهار آلبوم موسیقی تهیه کرده که آلبوم‌های دیگر آن نیز در کشورهای غربی با استقبال روبرو شده است. آخرین آلبوم موسیقی وی که ” پژواک‌های عشق ” نام دارد سال گذشته به بازار آمد و مورد توجه بسیاری‌ها قرار گرفت.

این آلبوم دوازده آهنگ دارد و آقای اکرم گفته است‌ که ” این آلبوم نتیجه تجارب ازدواج و پدر شدنش بوده است.”  او گفته است کار تهیه این آلبوم دو سال وقت دربر گرفته است.

اما عمر اکرم کیست و در افغانستان تا چه اندازه شناخته شده است؟

عمر اکرم متولد شهر نیویارک، ایالات متحده امریکا است. پدر وی از دیپلمات‌های افغان در سازمان ملل متحد بود.

عمر اکرم، شش ساله بود که پیانو را نزد یکی از استادان موسیقی در پراگ، مرکز جمهوری چک آموخت. این استاد، عمر را با آثار موسیقی‌دانان بزرگ جهان مثل، باخ، بتهوون، موتسارت چایکوفسکی و دیگر بزرگان موسیقی آشنا ساخت.

مسافرت عمر با خانواده به کوبا صفحه‌ی دیگری از جهان موسیقی را بر روی او گشود. عمر اکرم چهارده ساله بود که اولین اثر هنری خود را ساخت. اولین آلبوم عمر اکرم به نام “Opal Fire” در سال ۲۰۰۲ از طرف شرکت معروف امریکایی بنام رییل میوزیک  به بازار عرضه شد که مورد توجه زیاد شنونده‌ها قرار گرفت. این آلبوم در آن سال در میان موسیقی امریکا، مقام هفتم را گرفت.

عمر اکرم که اکنون ۴۸ ساله است، در نزدیکی شهرک سینمایی هالیوود در لاس آنجلس امریکا زندگی می‌کند.

آلبوم‌های او بیشتر در جامعه غربی شهرت دارند و افغان‌ها با نام و آثار عمر اکرم چندان آشنایی ندارند.

او  در مصاحبه‌اش با رسانه‌ها گفته است ” با شماری از اهالی موسیقی افغانستان که در غرب زندگی می‌کنند رابطه‌هایی دارد اما هیچ وقت کار مشترکی با آن‌ها نداشته است”.

ماهیت کار عمر اکرم با آن‌چه امروز در افغانستان رواج گسترده‌ای یافته، سازگاری چندانی ندارد.

به نظر او موسیقی بی‌نیاز از کلام است و این کلام است که برای شنیده شدن نیاز به موسیقی دارد.

بهترین‌های موسیقی در گرمی

جایزه گرمی، که 23 دلو به کار خود پایان داد، بهترین‌های موسیقی جهان را نیز مشخص کرد.

ادل، خواننده بریتانیایی که سال گذشته شش جایزه را از آن خود کرد، امسال نیز اولین جایزه شب را برای بهترین نمایش تک‌نفره کسب کرد.

جایزه آهنگ سال به گروه Fun برای آهنگ “ما جوان هستیم” رسید و همین گروه جایزه بهترین هنرمند نوظهور را نیز از آن خود کرد.

آهنگ گوتیه با عنوان “کسی که من می‌شناختم” به عنوان بهترین آهنگ ضبط شده سال شناخته شد.

گفتنی است، تعداد زیادی از جوایز در مراسمی جداگانه، پیش از مراسم اصلی، اهداء شده بود. از جمله جایزه بهترین آلبوم موسیقی جهان به راوی شانکار اهدا شد که جایزه‌اش را دخترش، آنوشکا، دریافت کرد.

شانکار، خواننده هندی در دسمبر سال گذشته میلادی در خانه‌اش در کالیفرنیا درگذشت.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA