ads

علمای دینی پکتیا از کم توجهی حکومت به مدارس دینی سخت انتقاد می کنند

شماری از علمای دینی در ولایت پکتیا از آنچه که کم توجهی حکومت به مدارس دینی کشور می دانند سخت انتقاد می کنند و از حکومت می خواهند تا برای کاهش فاصله میان علمای دینی و حکومت،همانند مکاتب به مدارس دینی نیز توجه نماید.به گفته علمای دینی پکتیا اگر حکومت به مدارس دینی توجه نماید جوانان افغان مجبور نخواهند شد تا برای کسب علم دین دست به دامن کشورهای بیرونی به ویژه همسایه گان افغانستان شوند.

نویسنده: zekria
9 دلو 1395
علمای دینی پکتیا از کم  توجهی حکومت  به مدارس دینی سخت انتقاد می کنند

شماری از علمای دینی در ولایت پکتیا از آنچه که کم توجهی حکومت  به مدارس دینی کشور می دانند سخت انتقاد  می کنند و از حکومت می خواهند تا برای کاهش فاصله میان علمای دینی و حکومت،همانند مکاتب به مدارس دینی نیز توجه نماید.
به گفته علمای دینی پکتیا اگر حکومت به مدارس  دینی توجه نماید جوانان افغان مجبور نخواهند شد تا برای کسب علم دین دست به دامن کشورهای بیرونی به ویژه  همسایه‌گان افغانستان شوند.
مولوی عبدالواحد یک عالم دین در پکتیا می گوید:کم توجهی حکومت سبب شده است تا در بودجه انکشافی برای مدارس دینی حتا سهمی  در نظر گرفته نشود.
در همین حال خواجه الدین حق بیان رییس شورای علمای این ولایت میگوید که کشورهای همسایه می خواهند بالای جوانان افغان خواست های خود را تحمیل کرده،از آنان به سود خود استفاده کنند. وی تاکید دارد که،رییس جمهور اشرف غنی باید به تعهدش در مورد کاهش فاصله میان منبر و ارگ عمل کند.
زلمی ویسا والی پکتیا نیزمشکل علمای دینی را تایید می کند اما تاکید دارد که اداره محلی این ولایت با استفاده ازامکانات دست داشته در رفع این چالش گام برمیدارد.
این انتقادها در حالی از سوی علما ی دینی کشور مطرح می شوند که به گفته آگاهان امور و شهروندان کشور،شماری از جوانان و نوجوانان افغان که هدف کسب علم دین از سوی برخی از مدارس پاکستانی جذب می شوند،در شماری از  این  مدارس به جای آموزش دینی آموزش‌های نظامی می بینند وبرای آنان افراط گرایی آموختانده می شود.
تاجاییکه به گفته آگاهان امور،برخی از این جوانان در صفوف گروه‌های مخالف مسلح دولت جذب شده و دست به اعمال هراس افگنانه می زنند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA