ads

عاملان فساد؛ افغان‌ها یا خارجی‌ها؟

در حالي كه افغانستان سومين كشور آغشته به فساد شناخته شده، مقامات دولت افغانستان خارجي ها را عامل اصلي ترويج فرهنگ فساد در افغانستان مي خوانند.  

نویسنده: The Killid Group
20 قوس 1389
عاملان فساد؛ افغان‌ها یا خارجی‌ها؟

در حالي كه افغانستان سومين كشور آغشته به فساد شناخته شده، مقامات دولت افغانستان خارجي ها را عامل اصلي ترويج فرهنگ فساد در افغانستان مي خوانند.

سازمان ملل متحد در تاريخ 31 اكتوبر 2003 ميلادي در مجمع عمومي سازمان ملل، نهم دسمبر را به عنوان روز جهاني مبارزه با فساد اداري تعيين نمود كه براي اولين بار در سال 2004 ميلادي مردم مريدا مكزيكو اين روز را تجليل نمودند.

سازمان ملل متحد، قبلاً با نشر يك اعلاميه سوماليا را از نظر ميزان فساد درآن، به عنوان اولين كشور و سويدن را از كشورهايي كه كم ترين ميزان فساد در آن ديده شده خواند.

اما در اين ميان افغانستان از لحاظ ميزان فساد سومين كشور شناخته شده است.

در حالي كه از 9 سال به اين سو، مقامات حكومتي و جامعه جهاني در مبارزه با فساد در افغانستان تاكيد نموده اند، اما به باور آگاهان امور، دامنه فساد در كشور از گذشته تا كنون افزايش يافته كه اين خود تاثير منفي روي مؤثريت كمك هاي جامعه جهاني در افغانستان داشته است.

با اين حال عبدالعزيز آريايي مشاور رياست جلوگيري از فساد اداري در اداره عالي نظارت بر تطبيق استراتيژي مبارزه با فساد اداري مي گويد: 80 درصد خارجي ها و 20 درصد افغان ها در زمينه سازي براي فساد سهيم هستند.

اين در حالي است كه جنرال ديويد پتريوس قومندان عمومي نيرو هاي ناتو در افغانستان در گفتگو با تلويزيون اي بي سي امريكا، ضمن بيان گستردگي فساد در افغانستان، آن را جزئي از فرهنگ افغان‌ها خوانده است.

با آن كه مقامات حكومتي بار ملامتي را به دوش كشورهاي خارجي مي اندازند، اما شماري از كارشناسان امور به اين باورند كه فساد اداري بيشتر ريشه داخلي دارد.

به گفته اين آگاهان حكومت تا كنون نتوانسته در ريشه كن ساختن فساد موفق باشد.

با اين حال محمد ياسين عثماني ریيس اداره عالي نظارت بر تطبيق استراتيژي مبارزه با فساد اداري چندي قبل در يك نشست خبري گفته بود: سيستم درافغانستان فساد برانگيز است.

در حالي هر ساله از روز بين المللي مبارزه با فساد در جهان و افغانستان  تجليل مي شود كه بيش از 4 ماه قبل، حامد كرزي در اثر فشار هاي زياد جامعه جهاني به خاطر محو فساد و ايجاد شفافيت در روند اخذ پول هاي كمكي براي انكشاف اقتصادي و فرهنگي در افغانستان، براساس يك فرمان از اداره عالي نظارت بر تطبيق استراتيژي مبارزه با فساد اداري خواست براي از بين بردن عواملی كه سبب به وجود آمدن فساد در اداره ها مي گردد اقدام جدي نمايند. در اين فرمان نه ماده اي، رئيس جمهور عدم ثبت دارايي و يا ارائه معلومات نادرست در ثبت دارايي از سوي مقامات جرم پنداشته شده كه برخورد جدي با مقرري هاي خلاف قانون نيز از ماده هاي ذكر شده در اين فرمان است.

اما به گفته آگاهان به نظر مي رسد كه اداره مبارزه با فساد اداري تا هنوز نتوانسته ماده هاي اين فرمان را عملي سازد و از همين سبب سايت ويكي ليكس، اتهاماتي مبني بر خروج پول هاي غير قانوني و دارايي هاي ثبت ناشده به مقامات بلند پايه و زمام‌داران حكومتي وارد مي كند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA