ads

صنعت‏‎کاران از بی‌مهری دولت شاکی اند

مسوولان شماری از شرکت‎های تولیدی داخلی از عدم حمایت دولت از تولیدات صنایع داخلی، نبود بازار برای فروش محصولات و ناامنی شکایت دارند. به گفته آن‎ها، این عوامل باعث شده که شرایط کار برای فعالیت صنایع داخلی با گذشت زمان دشوارتر شود.

نویسنده: asir
2 حوت 1396
صنعت‏‎کاران از بی‌مهری دولت شاکی اند

مسوولان شماری از شرکت‎های تولیدی داخلی از عدم حمایت دولت از تولیدات صنایع داخلی، نبود بازار برای فروش محصولات و ناامنی شکایت دارند. به گفته آن‎ها، این عوامل باعث شده که شرایط کار برای فعالیت صنایع داخلی با گذشت زمان دشوارتر شود.

محمدرفیع رحیمی، مسوول یکی از شرکت‌های تولیدی در ولایت هرات است. او حدود سه سال قبل شرکتی را زیر نام “ظروف یک‎بار مصرف افغان نگین ” در این ولایت تأسیس کرد. در این شرکت انواع ظروف یک‎بار مصرف، به شمول قاشق و پنجه، بشقاب، دیش غذا و انواع گیلاس‌های یک‎بار مصرف تولید می‎شود. اما مسوول این شرکت در مصاحبه با کلید گفت که تولیدات شرکت زیر اداره‎اش مدتی است که فروش چندانی ندارد. محمدرفیع رحیمی با ابراز نگرانی می‌گوید که عمده‎ترین دلیل کاهش فروش تولیدات شرکتش، ورود محصولات مشابه از  پاکستان، ایران و چین است.

او در کنار این از عدم حمایت دولت از تولیدات داخلی نیز انتقاد می‌کند. به گفته وی، با آن که بارها بر حمایت از تولیدات داخلی و صنعت‌کاران از سوی مقام‌های دولتی تأکید شده اما مسوولان در این زمینه هیچ کاری انجام نداده‎اند. رحیمی با اشاره به چگونگی حمایت دولت‎های دیگر از صنایع داخلی شان گفت: “کشورهایی که در عرصه اقتصاد پیشرفت کرده‎اند، سعی می‌کنند وارد عرصه رقابتی شوند و اجازه ندهند اموال خارجی بازار آن‌ها را تحت شعاع قرار دهد. اما در افغانستان هنوز اراده حمایت از تولیدات داخلی شکل نگرفته است.” محمدرفیع رحیمی، رییس شرکت ظروف یک‎بار مصرف افغان نگین، در اوایل، ظروف یک‎بار مصرف را از کشورهای همسایه وارد می‎کرد. اما وی حدود سه سال قبل، به هدف تولید ظروف یک‎بار مصرف در داخل کشور و نیز ایجاد زمینه کار برای جوانان، شرکت خود را با شش نفر کارگر در هرات تأسیس کرد. رییس شرکت ظروف یک‎بار مصرف افغان نگین که در یک نمایشگاه تولیدات داخلی درشهر کابل شرکت کرده بود، می‎گوید که در حال حاضر، اکثریت شرکت‌های تولیدکننده داخلی به منظور این که بتوانند در بازار آزاد با اجناس مشابه وارداتی رقابت کنند، قیمت‎ها را ده درصد کاهش داده‎اند. وی در ادامه افزود: “من به نمایندگی از تمام شرکت‎های تولیدکننده داخلی از مسوولان خواستار توقف ورود اجناس مشابه کشورهای خارجی و همچنان افزایش نرخ تعرفه گمرکی در برابر این اجناس می‎باشم تا برای محصولات داخلی زمینه بیشتر فروش فراهم شود.” مسوول شرکت ظروف یک‎بار مصرف افغان نگین که در حال حاضر، 50 درصد مواد خام خود را از بیرون وارد می‌کند، به این باور است که برگزاری چنین نمایشگاه‌ها سبب می‎شود تا برای تولیدات داخلی بازاریابی شود. از سویی هم، این صنعت‎کار کشور، یکی دیگر از مشکلات صنعت‎کاران افغان را نداشتن حق اشتراک در نمایشگاه‌های بین‎المللی عنوان می‎کند. به گفته وی، با آن که اکثریت تولیدات داخلی از کیفیت خوبی برخوردار است، اما تاکنون برای تولیدات داخلی افغانستان اجازه شرکت در نمایشگاه‎های بین‎المللی داده نشده است. محمدرفیع رحیمی در این باره گفت: “چون کیفیت 95 درصد تولیدات داخلی با کیفیت تولیدات اجناس خارجی برابر است، باید دولت زمینه حق اشتراک صنعت‎کاران افغان را در نمایشگاه‎های بین‎المللی فراهم سازد.” به گفته وی، با نمایش محصولات داخلی در نمایشگاه‎های بین‎‏المللی، از یک‎طرف ابتکار افغان‎ها در عرصه تولید به نمایش گذاشته می‎شود و از جانب دیگر این کار موجب افزایش صادرات افغانستان به دیگر کشورها می‎شود.

نقش تولیدات داخلی، نه تنها در اقتصاد ملی که در اقتصاد خانواده‎ها نیز مهم عنوان شده است. با این حال، دیده می‎شود که حکومت برای رشد صنایع داخلی، برنامه مشخصی روی دست ندارد. محمدرفیع رحیمی هشدار می‎دهد در صورتی که حکومت از تولیدات داخلی حمایت نکند، صنعت‎کاران به فعالیت خود خاتمه بخشیده و آن تعداد از کسبه‎کارانی که در شرکت‎های داخلی مصروف کار اند، به جمع افراد بیکار افزوده خواهند شد. به استدلال او، بیکار شدن افراد کسبه‎کار که امروزه مشغول کار در شرکت‎های مختلف هستند، سبب کاهش در میزان عواید خانواده‎ها و ضعف اقتصاد ملی خواهد شد. این در حالی ‌است که مسوولان وزارت تجارت و صنایع بارها از حمایت دولت از صنعت‌کاران داخلی سخن گفته است. مقام‎های این وزارت اعلام داشته‎اند که آن‎ها با توزیع زمین برای صنعت‎کاران و همچنان بلند بردن تعرفه گمرکی در برابر اجناس وارداتی، سعی کرده‎اند تا زمینه توسعه فعالیت صنایع داخلی را فراهم کنند؛ اقداماتی که ظاهراً نتوانسته است قناعت تولیدکنندگان داخلی را فراهم سازد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA