ads

صلح گمشده و تلاش های ناکام

دولت افغانستان و همکاران بین‎المللی‎اش سال‎ها است که برای آوردن صلح در کشور تلاش می‎کنند، اما تا اکنون نه تنها صلح در کشور تأمین نشده بلکه اوضاع امنیتی به گذشت زمان بدتر نیز شده است. پروسه صلح با طالبان در سال‎های اخیر دشوارترین کاری بود که در مقابل دولت و همکاران بین‎المللی آن قرار داشت. برگزاری جرگه عنعنوی مشورتی صلح، تأسیس شورای عالی صلح و اقدامات مشابه دیگر تنها به این هدف بوده است که طالبان بر سر میز مذاکره با دولت حاضر شوند. اما تا اکنون هیچ یکی از این اقدامات، به خصوص عملکرد شورای عالی صلح، نتیجه مطلوب نداشته است.

صمدعلی نوازش
13 جدی 1393
صلح گمشده و تلاش های ناکام

دولت افغانستان و همکاران بین‎المللی‎اش سال‎ها است که برای آوردن صلح در کشور تلاش می‎کنند، اما تا اکنون نه تنها صلح در کشور تأمین نشده بلکه اوضاع امنیتی به گذشت زمان بدتر نیز شده است. پروسه صلح با طالبان در سال‎های اخیر دشوارترین کاری بود که در مقابل دولت و همکاران بین‎المللی آن قرار داشت. برگزاری جرگه عنعنوی مشورتی صلح، تأسیس شورای عالی صلح و اقدامات مشابه دیگر تنها به این هدف بوده است که طالبان بر سر میز مذاکره با دولت حاضر شوند. اما تا اکنون هیچ یکی از این اقدامات، به خصوص عملکرد شورای عالی صلح، نتیجه مطلوب نداشته است.
از گشایش دفتر نمایندگی سیاسی گروه طالبان در قطر بیش از دو سال گذشته است، اما قبل از آنکه گفتگویی در قطر صورت گیرد این دفتر مسدود شد. از نظر کارشناسان، بنیاد سیاسی شکل‌گیری دفتر قطر به گونه‌ای بود که در آن منافع مردم افغانستان در نظر گرفته نشده بود، بلکه گشایش این دفتر به خواست امریکا و پاکستان صورت گرفته بود. عباس فراسو، تحلیل‎گر سیاسی، به این نظر است زمانی که طالبان دفتر سیاسی خود  در قطر را افتتاح کردند، آن‎ها یک بار دیگر فرصت یافتند تا به جهانیان نشان دهند که مخالف صلح نیستند؛ در حالی که تصور جامعه جهانی از این گروه چیز دیگری بود. او می‎گوید، دیده شد که نمایندگان طالبان افرادی بانزاکت و تحصیل‎کرده هستند؛ چون می‎توانستند، به زبان‎های انگلیسی، عربی، فرانسوی و آلمانی با خبرنگاران مصاحبه کنند.
هیأت طالبان در قطر شامل شش دیپلومات سابق، پنج وزیر سابق یا معاون وزیر سابق و چهار مبلغ بود که همگی از نزدیکان ملا محمدعمر بودند. فراسو افزود:”با وجودی که اخبار حملات طالبان در رسانه‎ها نشر می‎شد، اما آن‎ها در دفتر دوحه طوری وانمود می‎کردند که این گروه طرفدار صلح و ثبات می‎باشند. به همین دلیل در محافل تحلیلی و رسمی تردیدهای زیادی درباره اهداف واقعی دفتر طالبان در دوحه به وجود آمده است.”
از جانب دیگر، با گشایش دفتر طالبان در قطر، این گروه تلاش کرد به جای گفتگو با نمایندگان حکومت افغانستان، مستقیماً با مقامات ایالات متحده امریکا گفتگو کنند، البته آن‎ها نیروهای ایالات متحده امریکا و همکاران بین‎المللی شان را طرف اصلی شان در جنگ، می‎دانند. همین طور، ایالات متحده امریکا نیز فرصت مناسبی یافت تا طالبان را در بیرون از مرزهای افغانستان و پاکستان کشانیده و با آن‎ها وارد گفتگو شود. ایالات متحده امریکا با آنکه خود را حمایت کننده اصلی دولت افغانستان می‎داند، اما حاضر نیست بدون اراده آن کشور اوضاع تغییر کند. با این وضع، مسایل دیگریق نیز مطرح شد که حکومت افغانستان به رهبری حامدکرزی، رییس‎جمهور سابق، را خشمگین ساخت، از جمله بالا کردن پرچم طالبان در دفتر قطر.  پس از آنکه قطر بیرق طالبان را با درخواست حکومت افغانستان از دفتر آن‎ها پایین کرد، طالبان به گونه احتجاج دفتر شان را مسدود کردند.
اما شورای عالی صلح که مسوولیت اصلی گفتگو با طالبان را به عهده دارد، به این نظر است که کشورهای دیگر با سیاست‎های پشت پرده روند گفتگو با طالبان را اخلال می‎کنند. از جمله سال گذشته حکومت افغانستان اصرار بر آزادی ملابرادر از زندان پاکستان داشت و می‎خواست گفتگوهای صلح با طالبان را از طریق او به پیش ببرد، ولی بنابر دلایل نامعلوم شورای عالی صلح موفق به ادامه گفتگوهای صلح از طریق وی نشد. به همین شکل، چندی قبل، لطیف‎الله محسود همراه با چند تن از سران طالبان پاکستانی که در قید نیروهای امریکایی در افغانستان به سر می‎بردند، آزاد شدند و در آزادی آن‎ها حکومت افغانستان هیچ دخالتی نداشت.
شورای عالی صلح افغانستان از این گونه اقدامات انتقاد کرده و اعلام کرده است با این گونه حرکت‎ها نمی‎توان به صلح پایدار دست یافت. همچنین این شورا همواره تأکید داشته است که طولانی شدن جنگ در افغانستان عوامل بیرونی دارد.

تلاش های ناکام ترکیه
ترکیه تا حال چندین بار برای بهبودی اوضاع امنیتی، سیاسی و اقتصادی افغانستان نشست سه جانبه با افغانستان و پاکستان برقرار کرده است. این کشور سال گذشه نشست سه جانبه ترکیه، افغانستان و پاکستان را تحت عنوان “صلح پایدار در قلب آسیا” به راه انداخت. در این نشست ترکیه تلاش‎هایش را برای زمینه‎سازی انتقال مسالمت‎آمیز قدرت در افغانستان و آوردن صلح و امنیت انجام داد.
اما با وجود تمام تلاش‎های کشور ترکیه و تعهدات پاکستان نسبت به اوضاع امنیتی تا اکنون گام‎های عملی در راستای تأمین امنیت و آوردن صلح در افغانستان برداشته نشده است. نشست‎های سه جانبه میان کشورهای افغانستان، ترکیه و پاکستان عمده‎ترین تلاش‎های کشور ترکیه به حساب می‎آید، ولی این نشست تا حال نتوانسته است زمینه‎سازی برای گفتگوهای صلح با طالبان باشد. ترکیه بنابر نداشتن روابط با طالبان از طریق پاکستان خواست مسأله را پیگیری کند، اما نزدیکی این کشور با کشورهای غربی و همکاری‎های نظامی‎اش با نیروهای ناتو در افغانستان باعث شده است که تا حال تلاش‎های این کشور برای برقراری صلح در افغانستان، مورد اعتماد طالبان قرار نگیرد.

شروط گذاری عربستان
در سال  2010 میلادی، حامدکرزی از نقش اساسی عربستان سعودی در آوردن صلح در افغانستان سخن گفت. حامدکرزی به این منظور به عربستان سعودی سفر کرد و از مقامات آن کشور خواست در مذاکره و مصالحه با طالبان میانجی‎گری کند.
با مطرح شدن خواست دولت افغانستان از عربستان سعودی، مقامات آن کشور خاطرنشان ساخت که طالبان باید به خاطر میانجی‎گری عربستان در موضوع صلح تقاضانامه رسمی بدهند. همچنان مقامات آن کشور اضافه کردند که طالبان باید واضح بسازند که با القاعده دیگر روابط ندارند و در عمل هم این موضوع را نشان بدهند. شرایطی که آن زمان از سوی عربستان سعودی مطرح شد مورد قبول طالبان قرار نگرفت؛ با آنکه عربستان از جمله دوستان سابق طالبان به حساب می‎آید.
با روی کار آمدن دولت وحدت ملی، محمد اشرف‎غنی نیز در اولین سفر خارجی‎اش از عربستان سعودی دیدن کرد و از مقامات آن کشور خواستار پادرمیانی در موضوع مصالحه با طالبان شد، که در رابطه به تلاش‎های تازه عربستان سعودی باید منتظر ماند و دید که چه نتایجی را به دنبال خواهد داشت.
به همین شکل، سال گذشته هیأتی متشکل از اعضای شورای عالی صلح به منظور گفتگوهای صلح با رهبران طالبان به امارات متحده عربی رفتند. تا هنوز نتایج کار این هیأت که با نمایندگان طالبان به رهبری آغاجان معتصم به قصد گفتگو به امارات متحده عربی رفته بودند، معلوم نیست.

صلح هم چنان در گروه پاکستان
رییس‎جمهور غنی در رابطه به آوردن صلح نقش کشور چین و پاکستان را ارزنده ارزیابی کرده است. او با روی کار شدنش به عنوان رییس‎جمهور در کشور، به چین و پاکستان سفر کرد و در رابطه به آوردن صلح با مقامات آن کشورها گفتگو نمود.
همچنین محمد اشرف‎غنی بعد از سفرش به کشورهای عربستان، چین و پاکستان، یک جلسه مشورتی را با رهبران جهادی و شخصیت‎های ملی و سیاسی کشور در کابل برگزار کرد و در آن جلسه گفت که حکومت جدید به خاطر آوردن اصلاحات در کشور در مشورت با افغان‎ها از طریق اجماع ملی در چهارچوب ارزش‎های اسلامی و افغانی، متعهد است. محمد اشرف‎غنی خاطرنشان ساخت که صلح نیاز مبرم مردم افغانستان است و به خاطر برقراری صلح به یک نقشه منسجم ملی در مشورت با تمام مردم افغانستان، نیاز می‎باشد. او گفت  که چین و ایالات متحده امریکا برای تأمین صلح در افغانستان با کابل همکاری خواهند کرد. او تمام کسانی را که در مخالفت با دولت افغانستان قرار دارند، “مخالفان سیاسی” اعلام خواند؛ در حالی که حامدکرزی، طالبان را “برادران ناراضی” خود اعلام کرده بود.
از سوی دیگر، چندی پیش، دینگ ژیجون، سفیر چین در کابل، با عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، دیدار کرد و گفت که کشورش در روند آوردن صلح و برقراری ثبات در افغانستان تلاش می‎کند. همچنین او خاطرنشان کرد که چین از نفوذی که بالای دولت پاکستان دارد برای آوردن صلح و ثبات در افغانستان استفاده خواهد کرد.
در همین حال، برخی از آگاهان، سفرهای رییس‎جمهور غنی را به چین، عربستان سعودی و پاکستان، برای آوردن صلح، مثبت ارزیابی کرده و می‎گویند که این سفرها زمینه خوبی را برای گفتگوهای صلح با طالبان فراهم خواهد کرد. جاوید لودین، معاون سابق وزارت امور خارجه، می‎گوید که فرصت‎های خوبی برای گفتگوهای صلح ایجاد شده است. از نظر او، این آغاز تلاش‎های صلح نیست که اشرف‎غنی انجام داده است، بلکه رییس‎جمهور سابق نیز در این رابطه بسیار کار کرده تا زمینه گفتگوهای صلح را با طالبان فراهم سازد.

صلح خواست اصلی مردم
با ختم دوران حکومت حامدکرزی و روی کار شدن حکومت وحدت ملی، شماری از اعضای شورای عالی صلح  خبر دادند که گفتگوهای صلح با طالبان در قطر دوباره آغاز خواهد شد. موسی خان هوتک، منشی کمیته ارتباطات و دعوت این شورا، اخیراً به رسانه‎ها گفته است که گفتگوها برای آوردن صلح در قطر ادامه می‎یابد. اما یک هفته بعد از آن محمداسماعیل قاسمیار، مشاور روابط خارجی شورای عالی صلح، هر گونه پیش‎رفتی را در رابطه به گفتگوهای صلح در قطر رد کرد: “آوازه‎هایی که در رابطه به آغاز دوباره گفتگوهای صلح صورت می‎گیرد، حقیقت ندارد. دولت افغانستان نمی‎تواند بپذیرد که بیرق امارت طالبان بر دفتر قطر نصب باشد.”
به همین شکل، ذبیح‎الله مجاهد، سخنگوی طالبان، نیز آغاز گفتگوهای صلح را رد کرده و گفته است که هیچ نماینده‎ای از سوی طالبان مسلح برای گفتگوهای صلح به قطر سفر نکرده است.
اما کارشناسان سیاسی به این نظر اند که مردم از ادامه خشونت‎ها خسته شده‎اند و برقراری صلح مهم‎تر از هر کار دیگری در افغانستان است؛ چون ایجاب می‎کند که با ختم ماموریت نظامی امریکا در افغانستان باید حکومت افغانستان و طالبان برای گفتگوهای صلح تلاش ورزند. زبیر شفیقی، کارشناس مسایل سیاسی، می‎گوید که طالبان مسلح نباید به شرط‎هایی تأکید کنند که افغانستان را به سوی تجزیه پیش ببرد:”در هر جایی که طالبان دفتر باز کنند جنجال‎برانگیز خواهد شد؛ چون کشورهای دیگر در این رابطه مداخله خواهند کرد. بهتر است که آن‎ها به صفت یک گروه افغان خواسته‎های خود را به حکومت ارائه کنند و زمینه بین‎الافغانی گفتگوها فراهم شود.”
از نظر برخی از کارشناسان، گفتگوهای صلح در افغانستان تا حال بیشتر به شکل شعاری مطرح شده و هیچ‎گاه برای تأمین صلح گام‎های عملی برداشته نشده است. عبدالحی کوهستانی که خود را ولسوال سابق جاغوری معرفی می‎کند، می‎گوید: “از طریق رسانه‎ها تبلیغات و صحبت‎ها بسیار زیاد است، اما زمانی که در عمل می‎بینیم هیچ نتیجه‎ای را نمی‎توانیم بیابیم که در رابطه به پیش‎رفت صلح در افغانستان صورت گرفته باشد.”

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA