ads

صلح صادقانه و عادلانه

  تلاش‏‌های دولت افغانستان در راستای تامین صلح پایدار، کاملا نافرجام بوده و تا کنون هیچ نتیجه‏‌ای را همراه نداشته است. باور بر این است که روند صلح در افغانستان شفاف نیست و برای مردم ابهام آمیز بوده است. به نظر می‏رسد که علت اصلی نافرجام بودن تلاش‏‌های صلح در افغانستان توجه نداشتن به مقوله‏ عدالت، فراگیر نبودن و تک بعدی نگریستن به صلح و توجه عمیق به آوردن یک صلح سیاسی در کشور می‏‌باشد.  

نویسنده: The Killid Group
30 سنبله 1392
صلح صادقانه و عادلانه

تلاش‏‌های دولت افغانستان در راستای تامین صلح پایدار، کاملا نافرجام بوده و تا کنون هیچ نتیجه‏‌ای را همراه نداشته است.

 

باور بر این است که روند صلح در افغانستان شفاف نیست و برای مردم ابهام آمیز بوده است. به نظر می‏رسد که علت اصلی نافرجام بودن تلاش‏‌های صلح در افغانستان توجه نداشتن به مقوله‏ عدالت، فراگیر نبودن و تک بعدی نگریستن به صلح و توجه عمیق به آوردن یک صلح سیاسی در کشور می‏‌باشد.

تردیدی نیست که صلح، پدیده‏‌ای چند بعدی و فراگیر بوده که داری ابعاد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی می‏باشد و نگریستن به روند صلح، از دریچه صرفا سیاسی دیدگاه ناقصی است.

به اعتقاد عزیز رفیعی، رییس مجتمع جامعه مدنی افغانستان تا زمانی‏که سرنوشت مردم افغانستان به دست خودشان رقم نخورد، کشور شاهد صلح و ثبات پایدار نخواهد بود و سیاست‏های چند پهلو در تقسیم منابع و بحران بی اعتمادی از مشکلات عمده فرا راه تأمین صلح در کشور می‏باشد.

به باور وی برنامه و سیاست‏‌های چند پهلوی قدرت‏های بزرگ در افغانستان،عدم درایت و کفایت سیاست‏مداران کشور و همچنین بی‌اعتمادی مردم نسبت به حکومت، از مشکلات عمده پروسه صلح در کشور به شمار می‏رود.

وی همچنین با انتقاد از سیاست‏های جهانی می‏گوید: هزینه جنگ در افغانستان، به مراتب بیشتر از هزینه‏ای است که برای صلح اختصاص یافته است.

حوا علم نورستانی عضو شورای عالی صلح نیز اعتقاد دارد که صلح یک فرآیند ملی است، باید همه نهادهای جامعه مدنی و جامعه جهانی برای تأمین صلح دایمی در کشور، این روند را یاری رسانند.

به باور مردم  در امر مذاکره، علاوه بر تکیه به بعد سیاسی صلح، باید در این روند به مسایلی چون حقوق زنان، اقلیت‏ها، آزادی‏های مدنی، سیاسی و اجتماعی نیز پرداخته شود.

جمیله عمر، رییس گروه تحقیق حقوق بشر معتقد است که صلح به عنوان یک قرارداد اجتماعی، تنها نداشتن تضاد نبوده، بلکه توافقات میان همه افراد، گروه‏‌ها و دولت‏‌ها می‏‌باشد که بتواند منافع تمامی گروه‏‌های اجتماعی را بازتاب دهد، در غیر این صورت شاهد صلح پایداری در کشور نخواهیم بود.

وی عنوان می‏دارد: تجربه کشورهای دیگر نشان می‏دهد که برای ایجاد یک صلح پایدار در کشورهای جنگ زده، عاملان جنایات علیه بشریت، ابتدا باید شناسایی شوند و مطابق قانون با آن‏ها رفتار گردد و بدین صورت زمینه برای صلحی پایدار فراهم شود.

به ‏گفته وی تأکید دولت تنها به صلح سیاسی بسیار شکننده بوده و دولت باید برای تامین صلح پایدار به دنبال توافقات اجتماعی باشد و منافع همه گروه‏‌ها را در گفت‌وگوهای صلح در نظر بگیرد.

برخی دیگر از کارشناسان به صلح و آشتی به منزله‏ یک فرهنگ انسانی نگاه می‏کنند. عفیفه عظیمی، رییس شبکه زنان افغانستان می‌‏گوید: تا زمانی ‏که فرهنگ بی تفاوتی نسبت به صلح در میان مردم از بین نرود، نمی‏‌توانیم به صلح واقعی دست یابیم.

کلثوم ستارزی، رییس دوره‏ای شبکه‌‏های نهادهای جامعه مدنی افغانستان برای صلح، نیز در این‏باره خاطرنشان می‏سازد که تداوم ناامنی در کشور تهدیدی برای امنیت کشورهای منطقه و جهان نیز خواهد بود. لذا تحقق صلح یک رسالت همگانی برای افغانستان، منطقه و جهان می‏باشد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA