ads

شکایت از فعالیت کلینیک های خصوصی در هرات

بسیاری از مصاحبه شونده ها تأیید نموده‎اند که در اکثریت کلینیک‎های خصوصی هرات و حتی شفاخانه حوزوی این ولایت بالای مریضان معامله صورت گرفته و مسوولان وزارت صحت عامه نیز با متخلفین برخورد جدی نمی کنند. همچنان شماری از این مصاحبه کنندگان نام‎های شماری از کلینیک‎های خصوصی هرات و حتی داکتران و قابله‎هایی که خلاف قوانین ریاست صحت عامه این ولایت فعالیت دارند را افشا نموده‎اند.

نویسنده: The Killid Group
3 عقرب 1393
شکایت از فعالیت کلینیک های خصوصی در هرات

بسیاری از مصاحبه شونده ها تأیید نموده‎اند که در اکثریت کلینیک‎های خصوصی هرات و حتی شفاخانه حوزوی این ولایت بالای مریضان معامله صورت گرفته و مسوولان وزارت صحت عامه نیز با متخلفین برخورد جدی نمی کنند. همچنان شماری از این مصاحبه کنندگان نام‎های شماری از کلینیک‎های خصوصی هرات و حتی داکتران و قابله‎هایی که خلاف قوانین ریاست صحت عامه این ولایت فعالیت دارند را افشا نموده‎اند.
داکتر نثاراحمد مصدق، رییس اتحادیه داکتران ولایت هرات، می‎گوید در هرات 45 کلینیک و شفاخانه خصوصی فعالیت دارد که تنها 5 تا 6 باب از مجموع این کلینیک‎ها به شکل معیاری، خدمات صحی ارائه می‎کند. وی در گفتگو با کلید افزود که 80 درصد کلینیک‎های خصوصی در هرات به دلیل موجودیت فساد، خدمات شان معیاری نیست. وی در ادامه با ابراز نگرانی از این وضعیت گفت که مسوولین در این زمینه نگرانی زیادی دارند، اما با توجه به اینکه جواز ایجاد این کلینیک‎ها از سوی وزارت صحت عامه صادر می‎شود، مقامات و مسوولین محلی قادر به جلوگیری از فعالیت غیرمعیاری کلینیک‎ها نیستند.
آقای مصدق با ذکر یک مثال گفت که چندی قبل برای یکی از کلینیک‎های خصوصی به نام “کیشا” از سوی ریاست صحت عامه هرات اجازه فعالیت داده نشد، اما مسوولان وزارت صحت عامه در کابل، بدون درنظرداشت مشکلات یادشده، این کلینیک را افتتاح نمود.
مصدق هشدار داد که ادامه این وضعیت برای شهروندان هرات خطرناک است. او، مسوولین کلینیک‎های متخلف را متهم به زورگویی و فرار از قانون نمود و افزود: “کلینیک‎ها با استفاده از شرایط بحرانی و فساد اداری در جهت منافع شان سوء استفاده می‌کنند.”
اما زبیر ارشد، مسوول اتحادیه کلینیک‎های خصوصی هرات، از این که کلینیک “کیشا” آماده عرضه خدمات صحی به شکل معیاری نیست و به گونه غیرقانونی از سوی مسوولان وزارت صحت عامه افتتاح گردیده است، اظهار بی‎اطلاعی کرد. ارشد اما موجودیت فساد و حاکم بودن روابط بر ضوابط در تمامی سطوح زندگی جامعه امروزی را تأیید نمود.
از جانب دیگر، محمد آصف، مدیر بررسی تطبیق قوانین ریاست صحت عامه ولایت هرات، می‎گوید در لایحه وزارت صحت عامه آمده که هر کلینیک باید نقشه آن با یک شفاخانه استندرد مطابقت داشته باشد، مثلاً از ساختمانی که برای زندگی افراد عادی ساخته شده است کسی نمی‎تواند به عنوان کلینیک استفاده نماید. وی همچنان گفت که یک کلینیک باید دارای پرسونل مسلکی باشد و تمامی بخش‎های آن با لوازم باکیفیت مجهز باشد. داشتن پارکینگ، فضای سبز، لفت و رمپ (محلی که مریضان بعد از عملیات توسط ویلچر انتقال می‎یابند) و همچنان داشتن بالاتر از 20 بستر، از جمله مواردی است که باید هر کلینیک طبق لایحه وزارت صحت عامه از آن‎ها برخوردار باشد.
او گفت در حال حاضر اکثریت کلینیک‎ها این ویژگی‎ها را ندارد و به اساس پارتی‎های سیاسی و ارتباطات، جواز خود را از طریق وزارت صحت عامه دریافت نموده‎اند.
مدیر بررسی  تطبیق قوانین ریاست صحت عامه همچنین در مورد کلینیک “کیشا” گفت که این کلینیک به دلیل اینکه با معیارهای وزارت صحت عامه عیار نبود، اجازه افتتاح آن از سوی ریاست صحت عامه داده نشد. او تصریح کرد در زمان افتتاح، این کلینیک فاقد وسایل تخنیکی، کارمندان مسلکی و فاقد امکانات ضروری دیگر بود.
اما مسوولان کلینیک “کیشا” از طریق وزارت صحت عامه اجازه فعالیت خود را گرفتند و در حال حاضر فعالیت می‎کنند. با اینکه این کلینیک در ریاست صحت عامه رسمیت ندارد، اما صحت عامه از کارکرد این کلینیک نظارت دارد.
در همین حال، مسوولان کلینیک “کیشا” در ولایت هرات، می‎گویند که ریاست صحت عامه هرات بدون هیچ دلیل قانونی با افتتاح این کلینیک مخالفت نموده است. احمدشکیب، رییس کلینیک “کیشا” در هرات، می‎گوید که آن‎ها در زمان افتتاح، تمامی لوایح و مقررات وزارت صحت عامه را در کلینیک شان مد نظر گرفته‎اند، اما مسوولان ریاست صحت عامه بدون کدام دلیلی با افتتاح این کلینیک مخالفت نموده‎اند. وی افزود که آن‎ها یک هیأت شش نفره را جهت بررسی وضعیت کلینیک از وزارت صحت عامه به ولایت هرات آوردند و هیأت بعد از بررسی اجازه فعالیت به آن‎ها را داده است.
مسوول کلینیک “کیشا” در قبال این پرسش که چرا کلینیک شما با سیستم لفت و یا فضای سبز مجهز نیست، گفت که در حال حاضر هیچ کلینیکی با این ویژگی‎ها مجهز نمی‎باشد و این یک مشکل عمومی است.
از طرف دیگر، فیض‏احمد قاضی‎زاده، مسوول کلینیک “افغان آریا” و همچنان همایون آرش، مسوول شفاخانه تخصصی “کیمیا در ولایت هرات” تأیید می‎کنند به شمول کلینیک‎های خود آن‎ها اکثریت مراکز صحی در هرات فاقد لفت، فضای سبز و پارکینگ می‎باشد. آن‎ها می‎گویند در حال حاضر، آن‎ها در تعمیرهای کرایی به ارائه خدمات صحی می‎پردازند که این تعمیرها قابلیت تطبیق این امکانات را ندارد. این دو مسوول کلینیک و شفاخانه خصوصی در هرات می‎گویند با وجود این که چندین بار از دولت خواسته‎اند برای شان زمینی را جهت اعمار شفاخانه معیاری آماده کند اما تا به حال دولت در این زمینه بی‎توجهی کرده و هیچ اقدامی نکرده است. به گفته این مسوولان با وجود این، آن‎ها توانسته‎اند خدمات صحی باکیفیت را برای مراجعین شان ارائه کنند.
خواستیم در این زمینه با مسوولان وزارت صحت عامه کشور نیز مصاحبه نماییم اما کنشکا ترکستانی، سخنگوی این وزارت، می‎گوید که سوالات مربوط به کلینیک‎های خصوصی در هرات مربوط به رییس صحت عامه این ولایت می‎شود و به وزارت صحت عامه ربطی ندارد.
در همین حال، محمدآصف، مدیر بررسی تطبیق قوانین ریاست صحت عامه ولایت هرات، می‎گوید پس از شکایت‌های زیاد و برخی مشکلاتی که در کلینیک‎ها نمایان شده است اداره صحت عامه بر آن شده تا نظارت بیشتری بر کلینیک‎های خصوصی داشته باشد. به گفته وی، در جریان دو سال اخیر، چندین کلینیک خصوصی مسدود شده و مسوولان آن‎ها به دلیل تخطی به څارنوالی مربوطه معرفی شده‎اند. مدیر بررسی تطبیق قوانین ریاست صحت عامه ولایت هرات می‎گوید در سال جاری، شخصی به نام محمدعلی پناه که خود را داکتر دندان معرفی کرده بود و در شهرک خاتم‎الانبیا در ولسوالی گذره هرات به تداوی مریضان پرداخته بود، سرانجام از طریق کارمندان این اداره بازداشت و به څارنوالی معرفی گردید، که در نهایت به یک سال و یک ماه حبس تنفیذی محکوم به جزا شد و لوازم طبی وی ضبط گردید.
وی همچنان گفت که چندی قبل سه تبعه پاکستانی که تذکره جعلی از ولایت جلال‎آباد برای خود تهیه کرده بودند و تحت نام داکتران دندان در منطقه خواجه امینی واقع در ساحه دروازه ملک هرات فعالیت داشتند، با همکاری ریاست امنیت ملی شناسایی و بازداشت شدند. مدیر بررسی تطبیق قوانین ریاست صحت عامه ولایت هرات همچنان افزود که کلینیک “افغان مکس” واقع در جاده اسپین ادی هرات، یک سلسله تخطی‎های طبی را انجام داده بود که سرانجام دروازه کلینیک آن بسته شد، اما مسوولان این کلینیک به صورت غیرقانونی مجدداً دروازه کلینیک را باز کردند که سرانجام به اتهام نقض قانون به څارنوالی امنیت ملی معرفی شدند.
منبع همچنان گفت که یک زن و شوهر به نام‎های محب‎الله بهاری و نسرین بهاری که از مدتی در شهرک تورغندی تحت نام داکتر، مردم را تداوی می‎کردند به اساس شکایت باشندگان ولسوالی کشک رباط سنگی هرات و بررسی اسناد جعلی شان از ساحه متواری شده و تحت پیگرد پولیس قرار گرفتند. او همچنان افزود که دو تن از پرسونل کلینیک نسایی ولادی “عبیدی” در هرات به دلیل تخطی‎های طبی به څارنوالی معرفی شده‎اند.
منبع همچنان به دستگیری شخص دیگری به نام قربان‎علی اشاره کرد که در شهرک سعادت ولایت هرات دواخانه باز کرده بود و به صورت خودسر تحت نام داکتر فعالیت خود را شروع کرده بود و به مریضان نسخه و دوا توزیع می‎نمود، که سرانجام او نیز بر اساس یک مکتوب به څارنوالی امنیت عامه معرفی گردید.
محمدآصف، مدیر بررسی تطبیق قوانین ریاست صحت عامه ولایت هرات، همچنان گفت در جریان ده روز اخیر سه کلینیک دیگر نیز به نام‎های “امدادگران”، “سیرت” و “جاوید کاظمی” به دلیل غیرمعیاری بودن خدمات صحی شان در هرات، مسدود گردیده است.
با این همه، مسوولان این اداره می‎گویند بزرگ‎ترین مشکلات آن‎ها کمبود پرسونل بوده و به این دلیل از کارکرد تمامی کلینیک‎های خصوصی در هرات نمی‎توانند آنگونه که باید نظارت کنند.
خواستیم در این زمینه با شماری از افراد متهم به عرضه خدمات صحی غیرمعیاری و خلاف قانون، مصاحبه‎هایی را انجام دهیم ولی با وصف تلاش‎های زیاد موفق به انجام این کار نگردیدیم. اما این موضوع را با زبیر ارشد، مسوول کلینیک‎های خصوصی در ولایت هرات، در جریان گذاشتیم و او گفت تا حال با کدام تخطی در این کلینیک‎ها مواجه نشده و در صورت مشاهده با عاملین آن برخورد قانونی خواهد کرد.
با این حال، ارشد می‎گوید که وضعیت کلینیک‎های خصوصی سال به سال در ولایت هرات بهتر شده است. به گفته او، در حال حاضر در اکثریت کلینیک‎های خصوصی داکتران متخصص فعالیت دارند، از دواهای کمپنی‎های معتبر در این کلینیک‎ها استفاده می‎شود و لوازم و تجهیزات مناسب در این کلینیک‎ها موجود می‎باشد.
مسوول اتحادیه کلینیک‎های خصوصی در هرات، تأکید می‎کند با همکاری اداره تفتیش و بررسی قوانین صحت عامه کارکرد کلینیک‎ها را زیر نظر دارند و از آن‎ها در هر هفته نظارت صورت می‎گیرد.
در همین حال، مسوولان اداره څارنوالی هرات می‎گویند در جریان دو سال اخیر تنها 8 دوسیه مربوط به کلینیک‎های خصوصی در هرات به این اداره محول گردیده است. عزیزالله هجران، څارنوال بخش تحقیق ریاست څارنوالی استیناف ولایت هرات، می‎گوید که اکثریت دوسیه‎های این افراد بعد از بررسی به ریاست محکمه محول شده است. وی تأکید نمود که اکثریت متهمین از یک ماه تا سه سال محکوم به حبس گردیده‎اند. هجران همچنین اشاره‎ای به بازداشت یکی از کارمندان “کلینیک مکس” در هرات نمود که به دلیل تجویز دوای تاریخ گذشته بالای مریضان و اضافه‎ستانی، دوسیه آن از طریق څارنوالی به محکمه فرستاده شده است.
او از تمامی مسوولان کلینیک‎های خصوصی در هرات خواست تا کار شان را به نحو درست انجام دهند تا از یک طرف اعتماد مردم را کسب نمایند و از طرف دیگر کسی مانع فعالیت کلینیک شان نشود.
از سوی دیگر، شماری از باشندگان هرات از نحوه فعالیت کلینیک‎های خصوصی در این ولایت شکایت می‎کنند. عبدالهادی، باشنده هرات، می‎گوید اکثریت کسانی که در کلینیک‎های خصوصی و یا شفاخانه حوزوی هرات کار می‎کنند محصلین صنوف دوم و سوم پوهنځی طب هستند که این افراد تجربه کافی در بخش طبابت ندارند. او همچنان می‎گوید که اکثریت داکتران، نسخه‎هایی که به مریضان می‎دهند به صورت “شفری” (مرموز) می‎نویسند که به غیر از دواخانه خود آن‎ها دواخانه‎های دیگر توان خواندن این نسخه‎ها را ندارند.
تورمحمد ظریفی، نماینده مردم هرات در شورای ولایتی، نیز تأیید می‎کند که شماری از افراد کم‎تجربه و یا هم محصلین پوهنځی‎های طب که تا اکنون دوره تحصیلی شان تکمیل نشده است در شفاخانه حوزوی هرات ایفای وظیفه می‎نمایند که این امر اثرات منفی بر وضعیت صحی مردم داشته است.
این در حالی است که محمدرفیق شیرزی، سخنگوی شفاخانه حوزوی هرات، می‎گوید در شفاخانه حوزوی هرات، طبق قراردادی که وجود دارد، محصلین پوهنځی طب زیر نظر استادان رهنما، یک تا دو ساعت مصروف دید و بازدید از نحوه تداوی بیماران در شفاخانه می‎باشند و این محصلین در بخش تداوی و ارائه نسخه به مریضان هیچ دخالتی ندارند، تنها به خاطر بلند رفتن سطح آگاهی شان از نحوه کار عملی دیدن می‎نمایند.
از سویی هم، عبدالجبار، یک تن دیگر از شهروندان هرات، می‎گوید که مسوولین ریاست صحت عامه، هیچ نظارتی از چگونگی کارکرد کلینیک‎های خصوصی ندارند و مسوولین این مراکز دواهای تاریخ گذشته را به مریضان می‎فروشند، اضافه‎ستانی می‎کنند و پول هنگفتی را از بابت اتاق بستر دریافت می‎نمایند.
این در حالی است که مسوول اتحادیه کلینیک‎های خصوصی در هرات اتهامات وارده از سوی مردم را نمی‎پذیرد. داکتر زبیر ارشد، مسوول اتحادیه کلینیک‎های خصوصی در هرات، می‎گوید در هر ماه چند بار از ارائه خدمات صحی مراکز صحی خصوصی توسط کارمندان ریاست صحت عامه نظارت و بررسی صورت می‎گیرد و اگر کسی خطایی را مرتکب شود با برخورد قانونی روبه‎رو می‎شود.
اما غلام سعید راشد، رییس صحت عامه هرات می‎گوید، بررسی این ریاست نشان می‎دهد که فقط سه تا چهار درصد داکتران با دواخانه‎ها ارتباطات غیرقانونی دارند. او می‎گوید تا اکنون چندین تن از داکترانی که نسخه‎های “شفری” (مرموز) می‎نوشتند را شناسایی و آن‎ها را جریمه نقدی نموده‎اند.
همچنین راشد موجودیت دواهای بی‎کیفیت و تاریخ گذشته را در کلینیک‎ها و دواخانه‎ها تأیید می‎کند اما معتقد است که میزان این گونه دواها زیاد نیست. او می‎گوید در سال جاری 40 تن ادویه تاریخ گذشته و بی‎کیفیتی که از دواخانه‎ها و کلینیک‎ها جمع‎آوری نموده بودند را حریق و از بین برده‎اند.
این در حالی است که سید فضل‎الله وحیدی، والی هرات، با انتقاد از فعالیت‎های کلینیک‎های خصوصی در هرات، می‎گوید که کلینیک‎های خصوصی این ولایت تبدیل به محل تبلیغاتی برای کلینیک‎‏های خارجی شده است. وی همچنین تأکید می‎ورزد که این کار آن‎ها به اقتصاد مردم صدمه زده و وی با این کار کلینیک‎ها کاملاً مخالف می‎باشد: “مسوولان شماری از این کلینیک‎ها از صحت، بزنس (تجارت) ساخته‎اند که ما جلو آن‎ها را خواهیم گرفت.”
والی هرات همچنان از وضعیت بد کلینیک‎های موجود در ولسوالی‎های این ولایت انتقاد کرد و گفت در برخی از این کلینیک‎ها داکتران مسلکی و دوای باکیفیت موجود نبوده و فساد بیداد می‎کند. او می‎گوید در ولسوالی‎ها پول هنگفتی از مریضان توسط دواخانه‎های موجود در این کلینیک‎ها گرفته می‎شود و یا هم مریضان را جهت تداوی به کلینیکی‎های مخصوص خود در هرات معرفی می‎کنند و از این طریق بالای مردم تجارت می‎نمایند. وحیدی می‎افزاید که وی در پی شکایت‎هایی از نحوه فعالیت کلینیک‎های خصوصی به ریاست صحت عامه دستور داده است تا این قضایا را به صورت جدی بررسی نماید. وی از ارائه جزئیات بیشتر در این مورد خودداری کرد.
این در حالی است که غلام سعید راشد، رییس صحت عامه ولایت هرات، می‎گوید که اگر خواسته باشیم نسبت به سایر ولایات سکتور خصوصی صحت را در هرات مورد ارزیابی قرار دهیم، این ولایت در وضعیت بهتری قرار دارد. وی افزود در این اواخر یک مقرره در عرصه خدمات معیاری کلینیک‎های خصوصی طرح‎ریزی شده که قرار است در بخش کلینیک‎های جدیدالتأسیس تطبیق شود. رییس صحت عامه هرات گفت در گذشته نورم‎های مشخصی برای کلینیک‎های خصوصی موجود نبود و این مسأله باعث بروز مشکلات متعددی گردیده است. او همچنان افزود که نظارت بر روی شفاخانه‎های خصوص با همکاری چندین نهاد ادامه دارد و هرچند وقت یک بار این نهادها از روند ارائه خدمات صحی از سوی این شفاخانه‎ها نظارت می‎‏کنند.
راشد در مورد سخنان والی هرات گفت که بررسی‎های آنان نشان می‎دهد که رابطه غیرقانونی میان کلینیک‎های خصوصی در هرات و شفاخانه‎های کشورهای همسایه وجود ندارد، بلکه خود مریض‎داران به صورت داوطلبانه حاضر می‎شوند مریضان شان را به خارج انتقال دهند. رییس صحت عامه هرات تأکید کرد که داکتران تنها نظر خود را به مریض‎داران ارائه می‎کنند و هدف دیگری ندارند.
او همچنان موجودیت فساد در کلینیک‎های مربوط به ریاست صحت عامه را رد کرد و گفت تا اکنون کدام گزارشی در این زمینه به آن‎ها نرسیده است. اما راشد تأکید کرد در صورتی که با همچو قضایا مواجه شود با متخلفین برخورد قانونی خواهد کرد.
در همین حال، مسوولان برخی از کلینیک‎های خصوصی نیز تأیید می‌کنند که تعدادی از این کلینیک‎ها، فعالیت‎های غیرمعیاری دارد و آنان نظارت دقیق مسوولین صحت عامه هرات بر کلینیک‎های خصوصی را الزامی و مهم می‌دانند. فیض‎احمد قاضی‎زاده، مسوول کلینیک “افغان آریا” در هرات، می‎گوید در حال حاضر مسوولان شماری از کلینیک‎ها در این ولایت به صورت غیرقانونی (جواز فعالیت دارند اما با معیارهای لایحه وزارت صحت عیار نیستند) فعالیت می‎کنند. او تأیید می‎کند در برخی از کلینیک‎ها، داکتران مسلکی وجود ندارند، دوای بی‎کیفت بالای مریضان تطبیق می‎شود و نکات حفظ‎الصحه هم مرعات نمی‎گردد.
اما آقای قاضی‎زاده گفت که تمامی کلینیک‎ها این گونه نیست. به گفته او، در برخی از کلینیک‎های خصوصی هرات، ارائه خدمات صحی به حدی مدرن می‎باشد که در سطح منطقه بی‎نظیر می‎باشد.
شکایت‎ها و اتهامات وارده تنها به کلینیک‎های خصوصی خلاصه نمی‎شود بلکه مسوولان شورای ولایتی هرات از موجودیت اخاذی و کارشکنی در شفاخانه حوزوی هرات نیز خبر می‎دهند. سید وحید قتالی، رییس شورای ولایتی هرات، می‎گوید در شفاخانه حوزوی هرات سالانه مبلغ هنگفتی پول به منظور تهیه دوا، غذا و همچنان یک سلسله سهولت‎های دیگر برای مریضان اختصاص داده می‎شود. وی افزود که مسوولان این شفاخانه با وصف اختصاص این بودجه، نه دوایی در اختیار مریضان قرار می‎دهند، نه غذایی و نه هم امکانات مناسب طبی را.
رییس شورای ولایتی هرات همچنان گفت که تمامی امکانات شفاخانه باید به صورت رایگان به دسترس مریضان قرار داده شود اما دیده می‎شود که شماری از داکتران، مریضان را در شفاخانه تداوی نکرده و آن‎ها را به کلینیک‎های خصوصی خود معرفی می‎کنند و آن‎هم به خاطر دریافت یک مبلغ هنگفت پول.
با این حال، یکی از داکتران سابقه‎کار در هرات که از اظهار اسمش خودار کرد، گفت در شفاخانه حوزوی هرات داکترانی هستند که بیماران را به برخی از کلینیک‎های خصوصی ریفر (هدایت) می‎کنند. او می‎گوید که این قشر داکتران با مسوولان شماری از کلینیک‎های خصوصی ارتباط داشته و با گرفتن یک هزار افغانی از هر بیمار، آن‎ها را به منظور گرفتن معاینات تلویزیونی از جمله “M.R.I” و غیره به کلینیک‎های متذکره معرفی می‎کنند.
این داکتر همچنان افزود که شماری از داکتران و قابله‎ها در شفاخانه نسایی ولادی هرات نیز از مردم از یک تا پنج‎هزار افغانی پول می‎گیرند.
در همین حال، محمدرفیق شیرزی، سخنگوی شفاخانه حوزوی هرات، موجودیت فساد در شفاخانه حوزوی و شفاخانه نسایی ولادی را رد کرد و گفت که شفاخانه حوزوی هرات بعد از سال 1387 رسماً تحت پروسه ریفورم یا اصلاح شفاخانه‎ها قرار گرفته است. وی افزود در حال حاضر سالانه 40 متخصص از شفاخانه حوزوی هرات فارغ گردیده و به جامعه تقدیم می‎شوند.
بنا بر اظهارات سخنگوی شفاخانه حوزی هرات، سالانه بالغ بر پنج ملیون دالر امریکایی در بخش مصارف اولیه شفاخانه از جمله معاشات داکتران و تهیه تجهیزات از سوی بانک جهانی در قالب بودجه انکشافی وزارت صحت عامه به دسترس این شفاخانه قرار می‎گیرد، که این شفاخانه موفق شده است تا 98 درصد بودجه انکشافی خود را به مصرف برساند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA