ads

شهر هزار چهره در حال تغییر

بلند منزل‌ها شهر كابل را در حال بلعيدن اين شهر است و جالب است كه اكثر اين ساختمان‌ها سر به فلك كشيده در مناطق پر رفت و آمد ساخته مي‌شوند اما خبري از ماستر پلان پايتخت نيست.

نویسنده: The Killid Group
15 جوزا 1392
شهر هزار چهره در حال تغییر

بلند منزل‌ها شهر كابل را در حال بلعيدن اين شهر است و جالب است كه اكثر اين ساختمان‌ها سر به فلك كشيده در مناطق پر رفت و آمد ساخته مي‌شوند اما خبري از ماستر پلان پايتخت نيست.

رشد سریع اعمار بلند‏ منزل‏ها بدون ماستر پلان شهری، شاروالی کابل را واداشته؛ تا برای تغییر شهر هزار چهره کابل دست به کار شود.

به گفته مقامات شاروالی کابل تخریب ساختمان‌های غیر‌معیاری و غیرقانونی را به بسیار زودی در شهر آغاز خواهند کرد.

محمد یونس نواندیش شاروال کابل که 24 ثور در یک نشست خبری صحبت می‌کرد به رسانه گفت که 70درصد از ساختمان‌های شهر کابل غیر معیاری است.

نواندیش با آن که از موجودیت یک سلسله مشکلات در این رابطه یاد کرد اما به تخریب ساختمان‌های غیر معیاری تأکید ورزید، وی گفت: “این مسأله قابل نگرانی جدی است اما ما تلاش خواهیم کرد تا دیده شود که چطور می‌توانیم ساختمان‌هایي را که تا حد زیاد از آفات طبیعی آسیب پذیر و دارای مشکلات اند، تخریب بکنیم.”

وي افزود: “طبعاً در این عرصه ما با مشکلات زیاد روبرو هستیم، ساختمان‌های که سال‌ها قبل بدون مجوز ساخته شده نیاز به محاکمه و طی یک پروسه طولانی دارند. همچنان ساختمان‌های که در جاهای مسکونی و مزدحم اعمار شده اند و تخریب شان از طریق انفجارهای صلح آمیز نیز امکان ندارد، مشکل دیگری است که با آن مواجه هستیم.”

به گفته نواندیش، افرادی اند که به خاطر جلوگیری از تخریب ساختمان‌های غیر معیاری مداخله می‌کنند و بر محکمه، لوی سارانوالی و شاروالی فشار می‌آورند. اما وی از ارایه جزیات در این ارتباط خوداری کرد.

به گفته شاروال کابل، آنان قصد تخریب آن عده از بلند منزل‌ها در شهرکابل را دارند که با خطر فروریختن روبرو اند.

شاروالی کابل می‌گوید، ساختمان‌هایي که به شکل غیر معیاری ساخته شده اند در برابر زلزله و سایر آفات طبعيی و غیر طبعيی مقاومت ندارند و زندگی مردم را به خطر تهدید می‌کنند.

محمد یونس نواندیش ساختمانی را واقع در چهار راهی بره‌کی شهر کابل به عنوان مثال یاد کرد که در ابتدا جواز اعمار پنج منزل گرفته شده بود که به گفته وی بعداً با وصل سیخ‌ها به گونه غیر‌معیاری و بدون مجوز چهار منزل دیگر روی آن اعمار گردیده است.

به گفته نو اندیش در حال حاضر این ساختمان با خطر غلتیدن مواجه است.

شاروال کابل این اظهارات را در نشستی که به جهت ساده‌سازی پروسه اخذ جواز اعمار ساختمان‌ها در شهر کابل برگزار گردیده بود، ابراز داشت.

به اساس معلومات مسوولان در شاروالی کابل، قبل از این اخذ جواز اعمار ساختمان حدود دو سال را در بر می‌گرفت در حالی که به گفته آنان در حال حاضر پروسه اخذ این جواز به بیست روز وقت نیاز دارد.

در عین حال محمد یاسین عثمانی عضو کمیته مشترک و مستقل مبارزه علیه فساد اداری در افغانستان می‌گوید که ساده ساختن پروسه‌های اداری سبب جلوگیری از فساد در ادارات کشور می‌گردد: ” اگر هر یک از مسوولان در نفس اداره اش توجه کند و ادارات آسیب پذیر از فساد را تشخیص بدهد و بالای آن کار کند، افغانستان به طرف انکشاف حرکت خواهد کرد و فساد فروکش نموده و کاهش خواهد یافت.”

مقام‌های افغان قبل از این نیز از اعمار شهرک‌های غیر قانونی و ساختمان‌های غیر معیاری بر زمین‌های غصب شده سخن زده بودند.

اما گفته می‌شود تا کنون اقدام عملی جهت جلوگیری از اعمار و یا تخریب چنین ساختمان‌ها صورت نگرفته است.

برخی از مسوولان حکومتی دلیل این کار را دخیل بودن زورمندان و برخی از مقام‌های بلند پایه حکومت در غصب زمین و اعمار ساختمان‌های غیر قانونی می‌دانند.

از سوی دیگر گفته می‌شود، کابل در مسیر زلزله قرار دارد و خاک آن استحکام چندانی در برابر زلزله ندارد و ممکن است حتا در برابر باران‏های شدید نیز مقاومت نکند.

انجنیر محمد انور صالحی؛ رییس شرکت ساختمانی جیومپ، از بی‏توجهی دولت در معیاری کردن ساختمان‏سازی در کشور اظهار نگرانی کرده، می‌گوید، “کابل از جمله شهرهایی ا‏ست که در مسیر زلزله قرار دارد و ساختمان‏های آن بدون درنظرداشت کدام معیار ساخته می‌شود.”

به باور انجنیر صالحی اگر شاروالی کابل در این مورد توجه نکند، در صورت بروز بلایای طبیعی، ما شاهد یک فاجعه انسانی خواهیم بود.

به گفته عبدالاحد واحد؛ معین فنی و تخنیکی شاروالی کابل، با آن‏که ساختمان‏های ساخته شده در کابل از نظر نما ظاهراً مدرن جلوه می‏کنند اما معیارهایی‏ چون آزمایش خاک، مقاومت در برابر زلزله، سیستم کانالیزاسیون و راه‏های فرار در حالات اظطراری در آنها در نظرگرفته نشده است.

او این ساختمان‏ها را نیازمند یک بررسی همه جانبه دانسته، می‌افزاید: “با تاسف که قانون‏شکنی صورت می‏گیرد و افراد و اشخاصی هستند که به آن افتخار می‏کنند.”

وی می‌گوید: ” شاروالی قوای اجرایی در اختیار ندارد، از همین رو زمانی‏که تیم نظارتی ما از ساختمان‏ها و بلند ‏منزل‏ها می‌خواهد نظارت کند، افراد مسلح زورمندان مانع نظارت می‌شود.”

به گفته معین فنی و تخنیکی شاروالی کابل، این موضوع با ارگان‏های امنیتی در میان گذاشته شده اما تا اکنون به آن رسیدگی نگردیده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA