ads

شهر بامیان عضو شبکه شهر های خلاق جهان شد

سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد«یونسکو» بر اساس اعلامیه‌ اعلان نموده است که شهر بامیان عضو شبکه شهرهای خلاق جهان شده است. ایرینا بوکوا مدیر عمومی سازمان یونسکو گفته است که در سال 2015 میلادی47 شهر از 33 کشور جهان در جمع شهرهای خلاق جهان به ثبت رسیده و شهر بامیان نیز شامل شهرهای خلاق جهان می‌باشد. ولایت بامیان به دلیل صعنت های دستی و فرهنگ‌ بومی، به عنوان شهر خلاق جهان برگزیده شده است. درهمین حال، محمد طاهر زهیر والی ولایت بامیان، انتخاب شهربامیان را به عنوان عضو شبکه شهر های خلاق جهان یک دستاورد بزرگ میداند و می گوید که این سبب معرفی بامیان به جهان میگردد و از سوی هم، کشور های جهان نسبت به شهر بامیان توجه می کنند.

نویسنده: The Killid Group
23 قوس 1394
شهر بامیان عضو شبکه شهر های خلاق جهان شد

سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد«یونسکو» بر اساس اعلامیه‌ اعلان نموده است که شهر بامیان عضو شبکه شهرهای خلاق جهان شده است.
ایرینا بوکوا مدیر عمومی سازمان یونسکو گفته است که در سال 2015 میلادی47 شهر از 33 کشور جهان در جمع شهرهای خلاق جهان به ثبت رسیده و شهر بامیان نیز شامل شهرهای خلاق جهان می‌باشد.
ولایت بامیان به دلیل صعنت های دستی و فرهنگ‌ بومی، به عنوان شهر خلاق جهان برگزیده شده است. درهمین حال، محمد طاهر زهیر والی ولایت بامیان، انتخاب شهربامیان را به عنوان عضو شبکه شهر های خلاق جهان یک دستاورد بزرگ میداند و می گوید که این سبب معرفی بامیان به جهان میگردد و از سوی هم، کشور های جهان نسبت به شهر بامیان توجه می کنند.
وی گفت: که انتخاب بامیان به عنوان عضو شبکه شهر های خلاق جهان، باعث افزائیش توریستان و گردشگران خارجی و داخلی در این ولایت می گردد.
والی بامیان افزود:«شناخته شدن بامیان به عنوان یکی از شهر های خلاق جهان در امرتوجه و جلب توریست ها و گردشگران و سیاحان، تاثری بسزائی دارد و در معرفی بیشتر بامیان بسیار تاثر مثبت دارد و مارا کمک می کند».
بر اساس اعلامیه‌ی سازمان ملل متحد، فعالیت‌های هنری و فرهنگی، صنعت های دستی، شهرت، طراحی، فیلم، غذا، ادبیات، موسیقی و … معیارهای گزینش شهرها در جمع شبکه‌‌ی شهرهای خلاق به شمار می ‌روند و هدف از معرفی شهرهای خلاق، گسترش روابط فرهنگی و توسعه دوامدار بین این شهرها خوانده شده است.
قرار است که نشست سالانه‌ی شبکه‌ی شهرهای خلاق در ماه سپتامبر 2016 میلادی در کشور سویدن برگزار شود.
در همین حال، فرهنگیان این ولایت از انتخاب شدن شهر بامیان به عنوان عضو شبکه های خلاق جهان خرسند هستند و آنان می‌گویند: که عضویت بامیان در شبکه شهرهای خلاق جهان، تاثير مثبتي بر جلب و جذب گردشگری در این ولایت دارد و مي‌تواند برای پیشرفت اقتصادی مردم بامیان مفید واقع شود.
الیاس طاهری یکی از فرهنگیان بامیان با خرسندی گفت:« بامیان به عنوان اولین پایتخت فرهنگی کشور های سارک شد و به عنوان عضو شبکه شهر های خلاق جهان معرفی شد و این متواند بامیان و افغانستان را در سطح دنیا معرفی کند و توجه دنیا را یک بار دیگر جلب کند، اما متسفانه دولت افغانستان بامیان را که همیشه متواند افتخار کسب کند توجه نکرده و همیشه در حاشیه دید حکومت مرکزی بوده است».
شبکه‌ی شهرهای خلاق، در سال 2004 میلادی از سوی سازمان یونسکو راه‌اندازی شده است و 116 شهر شامل این شبکه شده و در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
از سوی هم، هشت آبده تاریخی و باستانی بامیان در سال 2003 میلادی در سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی یونسکو به عنوان میراث فرهنگی جهان بشریت ثبت شده است.
گفتنیست که بامیان با داشتن صدها آثار باستانی و تاریخی در ماه جنوری سال روان به عنوان نخستین پایتخت فرهنگی کشور های جنوب آسیا”سارک” انتخاب و معرفی شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA