ads

شفاخانه ی اندونیزیایی نماد دوستی با ساکنین نوار غزه

نوار غزه، قلمرو یا دالان باریکی است میان اسراییل، دریای مدیترانه و مصر که چندین دهه می شود، ساکنین آن در آتش تنازعات و کشمکش های دوامدار می سوزد.

نویسنده: zekria
27 سنبله 1396
شفاخانه ی اندونیزیایی نماد دوستی با ساکنین نوار غزه

نوار غزه، قلمرو یا دالان باریکی است میان اسراییل، دریای مدیترانه و مصر که چندین دهه می شود، ساکنین آن در آتش تنازعات و کشمکش های دوامدار می سوزد.
لشکر کشی های پی در پی اسراییل و بسته بودن راه های مواصلاتی آن سبب شده است، 20 ملیون باشنده ی این منطقه از لحاظ اقتصادی، فزیکی و روانی صدمه های بزرگی را متحمل شوند. اما در میان این همه ناملایمات، کشور اندونیزیا به علامت دوستی و کمک به این مردم، یک باب شفاخانه مجهز را در شمال غزه، جایی که بیشتر تحت حملات اسراییلی ها قرار می گیرد، اعمار نموده است.
شفاخانه ی که سبب شده است در همین یک سال اخیر، بیشتر از 300 هزار نیازمند را مداوای صحی نماید.
رمی المغارا از نوار غزه گزارشی دارد، به این شرح:
شفاخانه اندونیزیایی ها، در بالای تپه ی، در خارج شهر جبلیه، در مجاورت بزرگترین کمپ مهاجرین و درست در فاصله ی 3 کیلومتری اسراییل، بنا شده است. در سالون انتظار شفاخانه مذکور، با مرد 62 ساله ی که “ام صدام” نام دارد و از درد گرده رنج می برد، ملاقات کردم.
صدام سلیمان، فرزند این مرد در مورد سهولت های این شفاخانه گفت: “پدرم در هفته دوبار به این شفاخانه مراجعه می کند و کمک های آن سبب شده است، شرایط زندگی بهتری داشته باشیم.
صدام سلیمان افزود: “مادرم نیز تکلیف گرده داشت. بیچاره، قبل از اعمار این شفاخانه مجبور بود فاصله ی زیادی را طی نموده خود را به یک شفاخانه برساند. بنابرآن در مجموع گفته می توانم که وجود این شفاخانه زندگی ما را راحت کرده است.”
شفاخانه اندونیزیایی ها از شهرت خاصی برخوردار است، زیرا به کمک و هزینه مردم این کشور که 9 ملیون دالر می شود، توسط انجویی بنام “میدیکل ایمرجنسی رسکیو” ساخته شد. این شفاخانه را همچنان می توان نماد دوستی میان مردم فلسطین و اندونیزیا نامید، کشوری که به عنوان پرنفوس ترین سرزمین اسلامی، همیشه در کنار مردم مسلمان فلسطین حضور داشته است.
البته در کنار اندونیزیا، سایر ملل دوست نیز از قبیل امارات متحده عرب، کویت و ترکیه نیز دست به اعمار شفاخانه هایی برای مردم این منطقه زده اند.
داکتر نصیر رضوان، آمر دیپارتمنت بخش جراحی این (شفاخانه ی 110 بستری) می گوید: “در گذشته بجز از بخش های عمومی، در نوار غزه امکانات جراحی وجود نداشت. اما شفاخانه اندونیزیایی ها این سهولت را نیز ایجاد کرد. طوریکه در حال حاضر در این شفاخانه می شود عملیات پروستات، گرده و کشیدن سنگ و تومور از گرده را انجام داد.”
برتری این شفاخانه بیشتر در این است که دکتوران قادر اند، عملیات ها را بصورت تخصصی و بصورت درست انجام می دهند. ضمنا کسانی را که در نتیجه عملیات نیرو های اسراییلی شدیدا زخم برمیدارند، بصورت اساسی تداوی می نماید.
داکتر اشرف القیدره، سخنگوی وزارت صحت نوار غزه نیز ضمن ستایش از کار شفاخانه مذکور می گوید: “این شفاخانه با خداماتی که برای ساکنین منطقه ارایه می کند، نقش رهبری و پیشرو را در میان سایر تاسیسات صحی منطقه دارا شده است که شامل معاینات “سی تی”، سکن “ایم آر آی” و عملیات های ویروسی نیز می گردد.”
طوریکه قبلا تذکر رفت، موقعیت شفاخانه در بالای تپه ی نزدیک به قلمرو اسراییل، سبب شده است بار ها تحت حملات اسراییلی ها قرار گیرد. اشرف می افزاید، شفاخانه مذکور عمدتا به مداوای دهقانانی مبادرت می ورزد که در مناطق مرزی شمال غزه هم سرحد با اسراییل هدف مرمی های سربازان قرار می گیرند.
در هشت سال گذشته، نوار غزه سه بار مورد حملات شدید و تباه کن نیرو های اسراییلی قرار گرفته است. از جانبی هم در جریان یک دهه ی اخیر این منطقه توسط نیرو های اسراییلی با تعذیرات اقتصادی روبرو بوده راه های مواصلاتی آن مسدود است.
80 فیصد باشندگان نوار غزه بصورت منظم از جانب دو سازمان مربوط به ملل متحد تغذیه می شوند. معین الماسری، مسئول بخش مطبوعات و ارتباطات شفاخانه اندونیزیایی ها می گوید: “دروازه این شفاخانه با تمام امکانات تداوی و ادویه ی که دارد، به روی باشندگان نوار غزه باز است. ما در مقابل عملیات های جراحی، پول ناچیزی اخذ می کنیم. بطور مثال در مقابل زرق یک امپول صرف یک “شیکیل” پول رایج منطقه که مساوی به 30 سنت می شود، اخذ می نماییم و بس…”
همچنان، شفاخانه اندونیزیایی ها یگانه محلی است که برای شاگردان و فارغین بخش های صحی، امکانات آموزش و تریننگ را فراهم می کند.
نظر به موثریتی که این شفاخانه در مداوای مردم داشته است، وزارت صحت اندونیزیا در نظر دارد، یک منزل دیگر را نیز به روی آن اعمار کند تا تسهیلات بیشتر را در جهت تداوی مردم منطقه فراهم سازد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA