ads

شغل های كاذب و مشكلات بی شمار زنان هراتی

پشم پاكی در ولایت هرات كه از سابقهء چندین ساله برخوردار است امروزه به یك شغل كاذب برای زنان مبدل شده است.

نویسنده: The Killid Group
22 عقرب 1389
شغل های كاذب و مشكلات بی شمار زنان هراتی

پشم پاكی در ولایت هرات كه از سابقهء چندین ساله برخوردار است امروزه به یك شغل كاذب برای زنان مبدل شده است.

با این شغل هرگز نمی توان نیازمندی های زندگی را تأمین نموده و مخارج مورد ضرورت را برآورده ساخت؛ اما چه می توان كرد؟ باید زندگی را به پیش برد؛ چرا كه به یک معنا می توان زندگی را نوعی مبارزه و درگیری دانست. مبارزهء که ابعاد و عرصه های متعدد و متفاوتی دارد.

زنان هراتی نیز در این جدال زندگی گرفتار آمده و درحال حاضر شمار زیادی از آنان كه تعداد شان به صدها تن می رسد در هشت شركت كورك و پشم پاكی در حالی مصروف كار می باشند كه مزد روزانهء شان مبلغ ناچیز 140افغانی می باشد.

با این مبلغ ناچیز چگونه می توان آن جدال را به گونهء آبرومندانه به پیش برد. بدون شك كه این پول تنها مخارج ضروری آنان را كفایت می كند. این شغل كاذب آسیب های جانبی را نیز در پی دارد كه بیشتر درآمد آنان صرف رفع این آسیب می گردد. اكثر آنان می گویند مزد اندكی كه از این شغل دریافت می كنند بیشتر خرج و مصرف مریضی های می شود كه از كار پشم پاكی ناشی می شود.

آسیه خانم 37 ساله كه مدت دو سال است در یكی از شركت ها كار می كند، از حساسیت جلدی شكایت دارد.

وی می گوید: “روی قسمت های مختلف بدنم، دانه هایی پیدا می شوند كه سوزش و خارش شدید را به همراه دارد و در نهایت تبدیل به زخم های كوچك می شوند.”

به گفتهء وی داكتران این حساسیت را ناشی از تماس وی با پوست حیوانات دانسته اند.

آسیه هراس از این دارد كه حساسیت جلدی وی سیاه زخم نباشد. بیماری سیاه زخم از امراض عفونی ساری است كه از فرآورده های پوستی ناشی شده و بیشتر برای كسانی عارض می گردد كه با پشم و پوست حیوانات سرو كار دارند.

برخی از این زنان می گویند، آنان هر از چند گاهی شاهد بیماری سیاه زخم در میان همكاران شان می باشند.

عاطفه خانم 41 سالهء است كه شاهد ابتلای یك همكارش به بیماری سیاه زخم بوده است. وی این مرض را مضر و خطرناك توصیف نموده و آگاهی دارد كه از تماس با پوست حیوانات ناشی می شود.

اما می گوید: “چون كاری دیگری پیدا نمی شود، مجبورم به همین شغل ادامه دهم.”

بیماری سیاه زخم چگونه مرضی است و میزان خطر آن برای انسان تا چه حد می باشد. كارشناسان صحی می گویند این مرض یك بیماری خطرناك و ساری است. داكتران بخش امراض ساری شفاخانهء هرات می گویند با آنكه “انتركس” یا سیاه زخم فیصدی كمی از امراض ساری را تشكیل می دهد، با آن هم ماهانه 5 تا 10مریض مبتلا به سیاه زخم از اثر سرو كار داشتن با پوست و پشم حیوانات به شفاخانه مراجعه می كنند.

داكتر غلام محبوب ترابی؛ معالج امراض انتانی در ولایت هرات با خطرناك خواندن این مرض می افزاید: “بیماری سیاه زخم یك بیماری انتانی حاد است كه توسط باسیل انتركس از طریق تماس با پوست و پشم حیوان مصاب به این مرض به وجود آمده و باید شرایط حفظ الصحه محیطی در كارگاههای پشم پاكی مورد توجه جدی كارگران و صاحبان این كارگاه ها قرار گیرد.”

با تمام این مشكلات، زنان هراتی مجبور اند به این كار دشوار و پر آسیب ادامه دهند.  كار پشم پاكی از یك سو نمی تواند ضرورت های زندگی زنان را برآورده سازد، از سوی دیگر پرداختن شماری از زنان در كارگاه های پوست و پشم پاكی در ولایت هرات علاوه بر اینكه آنان را در معرض خطر بروز امراض جلدی و تنفسی قرار داده است، این وظیفه از جمله كارهای شاقه نیز محسوب گردیده و آنان را با مشكلات روحی و روانی مواجه ساخته است.

این درحالی است كه گفته می شود رو آوردن زنان به اشتغال، تأثیری بسزا در ابعاد هویت اجتماعی آنان داشته و این امر در جای خود، موجب افزایش اعتماد به ‌نفس آنان می شود.

مطالعات انجام شده در خصوص تأثیر اشتغال زنان نشان می ‌دهد كه پذیرش مسؤلیت، روحیه و كارآیی زنان را تقویت می‌ كند و درجهء  خلاقیت آنان را در تصمیم ‌گیری های اجتماعی و خانوادگی افزایش می دهد.

ولی باید برای دسترسی به این مهم زمینه های شغلی سالم را برای زنان به وجود آورد. چیزی كه متأسفانه در هرات نیز همانند سایر ولایت ها كمتر میسر بوده است.

اما گفته می شود به خاطر بهبود وضعیت زنان به ویژه زنان كارگر در این ولایت توجه چندانی نشده است. منیژه صادق؛ رئیس امور زنان ولایت هرات می گوید: “چند ماركیت تجارتی زنانه و تولید صنایع دستی زنان در این ولایت در حال احداث است كه برای تعداد زیادی از خانم ها حرفهء مناسب فراهم خواهد شد.”

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA