ads

شب شعر “دورتر از چشم اقیانوس”

شب شعر”دورتر از چشم اقیانوس” که به نیکوداشت کارنامه قنبرعلی تابش، شاعر نام آشنای کشور اختصاص داشت، سوم اسد در کابل برگزار شد. این برنامه که از سوی پوهنتون خصوصی خاتم‌النبین در کابل راه‌اندازی شده بود، در آن ده‌ها تن از فرهنگیان، شاعران و چهره‌های سیاسی اشتراک داشتند.

نویسنده: The Killid Group
8 اسد 1392
شب شعر “دورتر از چشم اقیانوس”

شب شعر”دورتر از چشم اقیانوس” که به نیکوداشت کارنامه قنبرعلی تابش، شاعر نام آشنای کشور اختصاص داشت، سوم اسد در کابل برگزار شد.

این برنامه که از سوی پوهنتون خصوصی خاتم‌النبین در کابل راه‌اندازی شده بود، در آن ده‌ها تن از فرهنگیان، شاعران و چهره‌های سیاسی اشتراک داشتند.

نقد و بررسي مؤلفه‌هاي شعر تابش توسط عبدالطیف پدارم، مجیب مهرداد و ضیا رفعت و شعرخواني شاعران پيشكسوت و جوان از جمله برنامه‌هاي اين محفل بود.

در ابتدا غلام حضرت حسینی، مجری این برنامه با خوانش شعري از تابش به وي و حاضران در محفل خوش آمد گفت، سپس داکترعبدالقیوم سجادی، رییس پوهنتون خاتم‌النبین از “دیدگاه‌های رایج در تفکر پست مدرن” یاد کرد و در این رابطه به ایراد سخن پرداخت.

او گفت، بشریت امروز در مباحث معرفت‌شناسی با دال‌های ثابت و برخوردار از معانی ثابت روبه رو نیستند بلکه این انسان‌ها هستند که به نشانگان و دال‌ها معنی می‌بخشند. به گفته او “این شاعراست که در عرصه‌ی فرهنگ وادب به تولید معنی می‌پردازد و خواننده‌ی خود را به وادی فهم معانی جدید از دال‌ها  ونشانگان فرا می‌خواند.”

پس از آن “پرتو نادری” از شاعران معاصر به خوانش شعر پرداخت و کارنامه ادبی تابش را نیز ستود، محمود جعفری مدیرمسوول هفته نامه ادبی سیمرغ نیز قطعه شعرش را در این محفل به خوانش گرفت.

دومین سخنران این برنامه عبدالطیف پدرام، شاعر و نماینده مردم بدخشان بود. پدرام به نقش شاعر و جایگاه شعر در جامعه پرداخت و گفت، اگر زوال جایگاه شعر تاحدودی به مخاطبان مربوط است، بخشی از آن نیز متوجه شاعر است که چگونه بتواند به مسایل مورد ابتلای جامعه‌اش بپردازد.

پدرام به حیث یک منتقد با اشاره به تکنیک‌های ادبی و ویژگی‌های هنری شعر تابش گفت: قنبرعلی تابش شاعری است بین مرز شعر کلاسیک و شعرنو. او افزود، تابش دارای زبان محکم واستوار است با تکنیک‌های فراوان و ظرافت‌های ادبی خاص. پدرام، غزل‏سرایی و شعر کلاسیک را در کارنامه‏ی ادبی تابش درخشان توصیف کرد.

“مجیب مهرداد” منتقد و شاعر جوان کشور، با اشاره به ادبیات مهاجرت در ایران از تابش به عنوان شاعری نام گرفت که در معرفی چهره‏ی واقعی و فرهنگی افغان‌ها در ایران کارهای شایانی را انجام داده است.

به باور مهرداد، تابش با انتشار مجموعه مقالاتش تحت نام “چشم انداز شعر معاصر افغانستان” برای اولین بار متن شعر معاصر افغانستان را برای ایرانی‌ها معرفی کرد.

آخرین سخنران این برنامه، احمدضیا رفعت، شاعر و استاد پوهنتون کابل بود. رفعت کارنامه شعری تابش را درخشان خواند و گفت، اشعار تابش به دلیل تحصیل خود وی درچندین رشته و مطالعات گوناگون در زمینه‌های مختلف، دارای اندیشه‌ی پرباری است.

با این وصف، رفعت نارسایی‌های را نیز متوجه شعر تابش ساخت. او سکتگی‏های قافیه‏ای را که چگونه می‏توان کلمه‏ای را در جایی به واژه‏ی دیگر تبدیل کرد، از این نارسایی‌ها خواند.

در آخر این برنامه، تابش در جمع شاعرانه مخاطبانش قرار گرفت و برای آن‌ها شعر خواند.

از تابش پنج دفتر شعری به چاپ رسیده: دورتر از چشم اقیانوس (تهران، 1376 ش)، آدمی پرنده نیست (تهران، 1383 ش)، چشم انداز شعر امروز افغانستان(تهران 1382 ش)، مشرق گل‌های فروزان (مجموعه شعر مذهبی) (قم 1378 ش) و دل خونین انار( کابل 1390 ش) از جمله دفتر‌های شعری او  می‌باشد.

پرداختن به اوضاع نابسامان افغانستان، درد و اندوه غربت، مرور به افتخارات گذشته، مظلومیت زنان و کودکان، جنگ و کشتار از موضوعات شعری وی می‌باشد. او همچنین با نازک خیالی‌های شاعرانه‌اش برای تجسم و تصویرسازی بهتر، از ترکیب‌های ویژه تمثیل، تلمیح، استعاره، کنایه و تشبیه بهره‌ی فراوانی گرفته است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA