ads

شبی با زمزمزمه آب و غرش باد در بلندترین قله کوه بابا

های طبیعی و منحصر به فرد قله شاه فولادی، بلندترین نقطه سلسله کوه های بابا، برای هر بیننده و سیاحی، مایه لذت، تعجب و تحیر است. این حوض‎های طبیعی و زیبا، در فاصله 50 کیلومتری در جنوب بامیان قرار دارد.
پیش از این، داستان‎ها و قصه‎های مختلفی درباره شاه فولادی و حوض طبیعی سلسله کوه‎های بابا شنیده بودم. این داستان‎ها به من انگیزه داد به این مکان دیدنی بروم و درباره آن گزارشی تهیه کنم

نویسنده: zekria
3 سنبله 1395
شبی با زمزمزمه آب و غرش باد در بلندترین قله کوه بابا

 حوض‎های طبیعی و منحصر به فرد قله شاه فولادی، بلندترین نقطه سلسله کوه های بابا، برای هر بیننده و سیاحی، مایه لذت، تعجب و تحیر است. این حوض‎های طبیعی و زیبا، در فاصله 50 کیلومتری در جنوب بامیان قرار دارد.
پیش از این، داستان‎ها و قصه‎های مختلفی درباره شاه فولادی و حوض طبیعی سلسله کوه‎های بابا شنیده بودم. این داستان‎ها به من انگیزه داد به این مکان دیدنی بروم و درباره آن گزارشی تهیه کنم.
ساعت پنج صبح روز چهارشنبه، همراه با چهار نفر از دوستان خود که از کابل آمده بودند، با واسطه نقلیه نوع کرولا به سمت دره فولادی و کوه بابا به راه افتادیم. بعد از 40 دقیقه طی طریق، به قریه علی‎بیگ فولادی رسیدیم؛ جایی که دیگر موتر قادر نبود بالاتر از آن ما را همراهی کند. موتر را در همین قریه پارک کردیم. باید ادامه راه را با یک مرکب دنبال می‎کردیم. خیمه، کمپل، بالون گاز، مواد غذایی و بیک‎های خود را بسته‎بندی نموده و پشت یک مرکب که کرایه آن 300 افغانی بود، بار کردیم. ساعت شش صبح به طرف قله شاه فولادی در حرکت شدیم و ساعت 9 و 30 دقیقه در ایلاقی در نزدیکی یک جویبار زیبا که آب شفاف و زلال در بستر آن جاری بود، برای صرف صبحانه، توقف کردیم. در کنار این جویبار زیبا و خروشان، صبحانه را با قیماق و ماست طبیعی که از ایلاق خریده بودیم، نوش جان نمودیم.
بعد از نیم ساعت توقف، دوباره به طرف کوه بابا روان شدیم. از جمع ما پنج نفر هیچ کدام با محیط آشنایی نداشت؛ اصلاً نمی‎دانستیم که حوض‎های شاه فولادی در کجا و در کدام قسمت موقعیت دارد و آب‎های آن به کدام مسیر جاری است. سرانجام من همراه با یکی از دوستانم به خاطر پیدا کردن نشان حوض‎ها از دیگران جدا شدیم و پیش رفتیم.
در مسیر راه، دریاچه‎ها و جویبارهای کوچکی وجود داشت که در بستر آن، آب شفاف با ریتم و آهنگ ملایم و دلنواز جاری بود. ریتم گام‎های آب و رقص بادها در آن بلندی‎ها، فضای رمانتیک عجیبی خلق کرده بود. وقتی به فضایی که ما را احاطه کرده بود، متمرکز شدم و خود را رها کردم در آن فضای بهت‎انگیز، احساس کردم در عالمی که اکنون قرار داریم، هیچ غم و گزندی نیست؛ هر آنچه هست، آرامش و لذت و پاکی و طراوت است.
هنوز به مقصد نرسیده بودیم. همزمان که به سمت شاه فولادی بالا می‎رفتیم، از آب و هوا و فضای سحرآمیز اطراف خود کام می‎جُستیم و لذت می‎بردیم. سرانجام ساعت 12:30 دقیقه چاشت (بعد از هفت و نیم ساعت سفر طولانی و سخت)، خیلی ذله و مانده به اولین حوض طبیعی در سلسله کوه‎های بابا رسیدیم.
به محض رسیدن در کنار این حوض، خیمه را برپا کردیم و نان چاشت را که مواد خوراکی سیار (گوشت مرغ بریان) با خود برده بودیم، نوش جان نمودیم. پس از صرف طعام، به مدت دو ساعت استراحت کردیم، تا مانـدگـی و خسـتـگـی راه از تـن بیرون شود؛ بعد از آن به آببازی، تماشای حوض و عکاسی پرداختیم. آرام آرام آفتاب به سمت غروب رفت. وقتی شام شد، نان شب را نیز خوردیم و اندکی بعد به استراحت شبانه رفتیم.
هوای قله شاه فولادی، بر خلاف تصور ما، خیلی سرد و خنک بود. برای سیاحان و گردشگرانی که به این مکان تفریحی و دیدنی می‎روند، توصیه می‎کنم با خود حتماً لباس گرم و لحاف و کمپل ببرند تا بر اثر سردی هوا مریض نشوند.

اولین ساحه حفاظت شده
قله شاه فولادی که بلندترین نقطه سلسله کوه‎های بابا است، از سطح بحر، 3000 تا 5140 متر ارتفاع دارد. مصطفی ظاهر، مسوول اداره ملی محیط زیست، که سال گذشته در محفل افتتاح پایتخت فرهنگی سازمان سارک به بامیان آمده بود، قله شاه فولادی را اولین ساحه حفاظت شده در کشور عنوان داد. به گفته مقام‎های حکومتی، در شاه فولادی نزدیک به 300 نوع نبات و بیش از 100 نوع حیوانات وحشی وجود دارد که نام آن‎ها در نزد نهادهای تحقیق کننده ثبت شده است. پلنگ، آهو، بز کوهی، گرگ، خرگوش، روباه، موش و همچنان باز شکاری و کبک از جمله حیوانات و پرندگانی است که در این قله زندگی می‎کنند.

حوض‎های طبیعی
به گفته باشندگان محل، بیش از ده حوض خورد و بزرگ در سلسله کوه‎های بابا، با عمق 11 تا 50 متر وجود دارد که با نام‎های قلفق، راست حوض و چپ حوض، شاهین، صیدکوه، بابه یالی، سری قازان و غیره یاد می‎شود. این حوض‎های طبیعی در اثر ریزش برف و باران زیاد به وجود آمده است و زمین‎های زراعتی دره فولادی، مرکز بامیان و دره غندک از همین حوض‎ها، آب می‎خورد. حوض‎های شاه فولادی، سرچشمه دریای بامیان _ بغلان است که به استقامت ولایت کندز جاری می‎باشد. هزاران خانواده در مسیر این دریا مصروف زراعت و مالداری اند و از آب این حوض‎ها بهره می‎برند.

غار یخ قازان
غار یخ قازان که در کمر کوه پایه‎های بابا وجود دارد و یکی از شاهکارهای طبیعت در این ولایت است، تاکنون کسی نتوانسته به انتهای آن برسد. این غار، یک غار طبیعی است و در فصل تابستان تکه‎های شفاف یخ از سقف آن به شکل ستون طبیعی آویزان می‎شود، این تکه‎های یخ به اثر قطره‎های آب که از سقف این غار می‎ریزد، ستون‎های زیبایی را تشکیل داده است که هر سیاحی را به یاد یخ‎های قطب جنوب می‎اندازد.
غار یخ قازان نیز در دره فولادی، به فاصله 30 کیلومتری جنوب شهر بامیان موقعیت دارد. گفته می‎شود که این غار در حدود یک هزار متر طول دارد و سالانه ده‎ها نفر در ماه سرطان، اسد و سنبله به دیدن این غار می‎روند.

ورزش اسکی
کوه بابا در فصل زمستان پوشیده از برف می‎باشد که مناسب‎ترین مکان برای ورزش و مسابقات اسکی می‎باشد. در فصل زمستان، در سلسله کوه‎های بابا، صدها جوان برای ورزش اسکی می‎روند. این ساحه تاکنون میزبان شش مسابقه بین‎المللی اسکی و ده‎ها مسابقه ملی و محلی اسکی بوده است. در ماه حوت سال گذشته، فدراسیون ملی تربیت بدنی و سپورت، تپه گنبدک در مرکز بامیان را که در دامنه سلسله کوه‎های بابا موقعیت دارد، به عنوان اولین پارک ملی اسکی مسما کرد. علاوه بر اسکی‎بازان داخلی، ورزشکارانی از کشورهای سویدن، دنمارک، استرالیا، امریکا، فرانسه، کانادا، آلمان و ناروی نیز در این پارک مسابقه داده‎اند.

سیاحت
شاه فولادی، اخیراً به یک مکان تفریحی برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است. سیاحان در تمام فصول به‎ویژه فصل تابستان برای تفریح به این مکان زیبا می‎آیند و از مناظر طبیعی آن لذت می‎برند. با این حال، صنعت توریزم و گردشگری در بامیان، پس از زراعت و مالداری، سومین منبع عایداتی این ولایت میباشد. اما اگر جاهای دیدنی و توریستی بامیان به گردشگران معرفی شود، امکان این وجود دارد که اولین منبع عادیداتی این ولایت را درآمد ناشی از صنعت گردشگری تشکیل دهد.
گفتنی است که بند امیر، اولین پارک ملی کشور، در ولسوالی یکه‎ولنگ و دره آجر در ولسوالی کهمرد این ولایت و ساحه واخان بدخشان، نیز از سوی اداره ملی محیط زیست به عنوان ساحات حفاظت شده اعلان شده است، که سالانه صدها گردشگر و سیاح داخلی و خارجی در این مناطق به تفریح و گردش می‎پردازند. اما مشکل عمده، ناامن بودن راه‎های منتهی به بامیان و کمبود پروازهای هوایی به این ولایت می‎باشد که سبب بی‎میلی برخی از سیاحان برای سفر به مناطق تفریحی و ساحات توریستی بامیان شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA