ads

شاهراه ترانزیت مواد مخدر به اروپا

مسئولان وزارت مبارزه با مواد مخدر كشور مي گويند: سالانه حدود 140 متريك تن مواد مخدر از مسير هرات به سوی روسيه و ايران و سپس به اروپا ترانزيت مي گردد. محمد ابراهيم ازهر معين وزارت مبارزه با مواد مخدر، در كنفرانس كمپاين آگاهي عامه در ولايت هرات گفت: سالانه 65 مليارد دالر از فروش مواد مخدر افغانستان در جهان عايد بدست می آید كه فقط 3 درصد سود آن به جيب توليد كننده ها و قاچاقبران افغان مي رود.

نویسنده: The Killid Group
5 میزان 1390
شاهراه ترانزیت مواد مخدر به اروپا

مسئولان وزارت مبارزه با مواد مخدر كشور مي گويند: سالانه حدود 140 متريك تن مواد مخدر از مسير هرات به سوی روسيه و ايران و سپس به اروپا ترانزيت مي گردد.

محمد ابراهيم ازهر معين وزارت مبارزه با مواد مخدر، در كنفرانس كمپاين آگاهي عامه در ولايت هرات گفت: سالانه 65 مليارد دالر از فروش مواد مخدر افغانستان در جهان عايد بدست می آید كه فقط 3 درصد سود آن به جيب توليد كننده ها و قاچاقبران افغان مي رود.

ازهر افزود: توليد مواد مخدردر كشور، كمبود خدمات صحي براي معتادان و مداخله مغرضانه بيگانه، سبب شده تا 8 درصد از نفوس كشور به مواد مخدرمعتاد شوند.

وي با ستايش از مبارزه عليه مواد مخدر وكاهش كشت كوكنار درهرات گفت: برنامه هاي گسترده ای داریم كه براساس آن تداوی معتادان از نيم درصد به 40 درصد افزايش يافته و همچنین تقاضای اين مواد به 40 درصد كاهش یابد.

غلام جيلاني دقيق رئيس اداره مبارزه با مواد مخدر ولايت هرات نيز گفت: كشت كوكنار در ولايت هرات به زودي به صفر مي رسد.

به گفته آقاي دقيق، درحال حاضر از 15 ولسوالي اين ولايت فقط در 2 ولسوالي شیندند و ادرسكن به طور محدود مواد مخدر كشت مي گردد كه سعی داریم تا كشت كوكنار در اين مناطق نيز به صفر برسد.

درعين حال دلاور شاه دلاور، آمرامنيت قومنداني امنيه هرات گفت: از ابتداي سال جاري تاكنون، 1377 جريب زمين تحت كشت كوكنار در این ولایت تخريب و138 قاچاقی نيز دست گير شده اند.

محمد انور متين، كارشناس مسايل سياسي درهرات معتقد است كه اگر در قسمت معيشت بديل به دهاقيني كه در اين ولايت از كشت كوكنار دست كشيده اند كمك نگردد، بيم آن مي رود كه شماري از آنان دوباره به این کار رو بياورند.

شماري از دهقانان نيز مي گويند: درحال حاضر قيمت گندم بسيار كاهش يافته و اگر آنان حمايت نشوند، ممكن است دوباره به جاي گندم، كوكنار كشت كنند.

اين درحاليست كه محمد افضل مدير آگاهي عامه ومعيشت بديل رياست مبارزه با مواد مخدر هرات مي گويد: كشت كوكنار جرم است و علاوه برتخريب زمين ها، براساس قانون دهقانان به حبس محكوم مي گردند.

به باور آگاهان امور در راه مبارزه با مواد مخدر و ريشه كني آن، بايد معیشت بدیل که یک اصل مهم برای نابودی کوکنار است از سوی جامعه جهانی و دولت افغانستان مورد توجه جدي قرار گیرد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA