ads

شاروالی‎های حوزه غرب در فساد غرق اند

مقام‎های محلی حوزه غرب می‎گویند که صدها ملیون افغانی از عواید شاروالی‎های این حوزه در جریان امسال جمع‎آوری نشده است. به گفته آن‎ها، قانون‎شکنی، کاغذپرانی، تشکیلات خیالی و فساد اداری از عوامل عمده جمع‎آوری نشدن بخشی از عواید شاروالی‎ها در حوزه غرب است.

نویسنده: asir
2 حوت 1396
شاروالی‎های حوزه غرب در فساد غرق اند

مقام‎های محلی حوزه غرب می‎گویند که صدها ملیون افغانی از عواید شاروالی‎های این حوزه در جریان امسال جمع‎آوری نشده است. به گفته آن‎ها، قانون‎شکنی، کاغذپرانی، تشکیلات خیالی و فساد اداری از عوامل عمده جمع‎آوری نشدن بخشی از عواید شاروالی‎ها در حوزه غرب است.

از جانب دیگر، ضمن تطبیق نادرست 82 پروژه انکشافی شاروالی‎های حوزه غرب، بخشی از پول‎های‎ این پروژه‎ها نیز اختلاس شده است. طبق معلومات مقام‎های محلی این حوزه، 54 پروژه در هرات، 12 پروژه در فراه، 9 پروژه در بادغیس و 7 پروژه هم در غور، یا خلاف قانون تطبیق شده و یا ملیون‎ها افغانی در تطبیق این پروژه‎ها حیف و میل شده است. پروژه‎های مذکور مربوط به قیرریزی سرک‎ها و اعمار جویچه و کانال آب در این ولایت‎ها است.

 

ضعف در جمعآوری عواید

بر بنیاد معلومات مقام‎های شاروالی هرات، عواید این اداره در سال مالی 1396 خورشیدی یک ملیارد و بیست ملیون افغانی پیش‎بینی شده بوده ولی از مجموع این رقم تنها 489 ملیون افغانی آن به دست آمده است. سید وحید قتالی، شاروال هرات، می‏گوید که فساد گسترده اداری و تطبیق نشدن پلان سال گذشته این اداره، از عوامل اصلی کسر عواید شاروالی هرات است. قتالی از جانب دیگر افزود که قرار است محصول صفایی شهر هرات پس از این به صورت الکترونیکی جمع‎آوری شود و با این روش در جمع‎آوری این محصول شفافیت تأمین خواهد شد.

شاروالی ولایت غور نیز در جمع‎آوری عواید این اداره با مشکلات جدی روبه‎رو است. محمدعارف قاضی‏زاده، شاروال غور، می‎گوید که عواید این اداره در سال مالی گذشته 140 ملیون افغانی پیش‎بینی شده بود اما به دلیل فساد در بخش‎های عایداتی از این مقدار پول تنها 15ملیون افغانی آن جمع‎آوری شده است.

مسوولان شاروالی فراه هم تأیید می‎کنند که در روند جمع‎آوری عواید این اداره و نیز پروژه‎های شاروالی، فساد موجود است. شاروال این ولایت مدعی است که برخی از کارمندان شاروالی که براساس وابستگی‎های سیاسی و حمایت زورمندان در پست‎های مختلف این اداره گماشته شده‎اند، از طریق پروژه‎ها و چشمه‎های عایداتی شاروالی فراه، نزدیک به ده ملیون افغانی را حیف و میل کرده‎اند. او اما از این افراد نام نبرد.

به گفته شاروال فراه، عواید این اداره در سال گذشته مالی، 100 ملیون افغانی در نظر گرفته شده بود اما از این مقدار پول تنها 55 ملیون آن جمع‎آوری شده است. او علت عدم جمع‎آوری  نزدیک به نصف عواید اداره شاروالی فراه را وجود فساد اداری عنوان کرد. وی اما اضافه کرد که برای کاهش فساد اداری هم اکنون تغییر و تبدیلی کارمندان در بعضی از بخش‎های اداره شاروالی فراه جریان دارد.

اداره شاروالی بادغیس نیز از وجود فساد اداری مبرا نیست. عبدالقدیر کامران، شاروال بادغیس، می‎گوید که فساد اداری در بخش جمع‎آوری عواید باعث شده تا آن‎ها 50 درصد کم‎تر از هدف تعیین شده عاید داشته باشند. به گفته وی، عواید شاروالی بادغیس در سال گذشته مالی، 29 ملیون افغانی بوده است.

شاروال بادغیس معتقد است که فساد مالی به صورت بسیار ماهرانه در این اداره صورت می‎گیرد. به گفته او، کسانی که دست به فساد می‎زنند، از حمایت مقام‎های عالی‎رتبه حکومت برخوردار اند. کامران گفت، برای جلوگیری از فساد مالی در شاروالی بادغیس، قرار است یک “بخش ویژه” در این نهاد ایجاد شود.

 

فساد در پروژههای انکشافی

مسوولان څارنوالی استیناف هرات می‎گوید که ده دوسیه از کارمندان اداره شاروالی این ولایت زیر بررسی این نهاد قرار دارد. عزیزالله هجران، څارنوال بخش مبارزه با فساد اداری در څارنوالی استیناف هرات، می‎گوید، این دوسیه‎ها مربوط به کارمندانی است که متهم به اختلاس پول‎های 54 پروژه انکشافی، سوء استفاده از صلاحیت‏های وظیفوی و قانون‎شکنی اند. هجران افزود که احتمالاً صدها ملیون افغانی در این پروژه‎ها حیف و میل شده است. او تصریح کرد 36 نفر از کارمندان شاروالی هرات که متهم به فساد هستند، تحت تعقیب عدلی قرار دارند و نزدیک به 20 تن دیگر از چنگ قانون فرار کرده‎اند. به گفته وی، ادارات کشفی مکلف اند در همکاری با پولیس انترپول، این افراد را ردیابی و گرفتار کنند.

عزیزالله هجران اضافه کرد که روند بررسی این دوسیه‎ها به دلیل میزان بلند فساد اداری زمان‏گیر است. وی خاطرنشان ساخت براساس قانون، افراد متهم به فساد، بعد از تثبیت عمل جرمی شان و با در نظر داشت میزان اختلاس و نوع فساد شان، به هفت تا پانزده سال حبس ونیز پرداخت جریمه نقدی محکوم به جزا خواهند شد.

شاروال هرات 50 تن از کارمندان این اداره و سه تن از اعضای هیأت مرکزی ارگان‎های محل را که به هدف بررسی موارد فساد در شاروالی هرات آمده بودند، به اتهام  درخواست بیش از 40 هزار دالر رشوه، به څارنوالی معرفی کرده است. قتالی ادعا دارد که علاوه بر این، برخی از هیأت‎های قبلی ارگان‎های محل که برای بررسی وجود فساد در شاروالی هرات به این ولایت آمده بودند، متهم به فساد می‎باشند.

اما منیره یوسف‎زاد، سخنگوی ارگان‎های محل، این ادعای شاروال هرات را تأیید و یا رد نمی‎کند. او می‎گوید در گذشته‎ها هم شکایاتی مبنی بر دست داشتن برخی از هیأت‎های ارگان‎های محل جهت اخذ رشوه صورت گرفته که بدون اسناد و شواهد بوده است. وی دستگیری سه تن از اعضای هیأتی که اخیراً برای تحقیق و شناسایی عوامل فساد اداری در اداره شاروالی به هرات رفته بود را تأیید می‎کند.

در همین حال، جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات، معرفی بیش از 40 تن از کارمندان شاروالی به ادارات عدلی و قضایی را نتیجه نظارت‎ها و تلاش‎های اداره محلی می‎داند و می‎گوید که هنوز هم وجود فساد اداری در داخل شاروالی هرات به عنوان یک معضل شناخته می‎شود و برای خشکانیدن ریشه‎های این پدیده همکاری مردم ضروری است.

بعد از هرات، فساد اداری در شاروالی غور، یکی از مشکلات اصلی در این ولایت دانسته می‎شود. مسوولان محلی غور می‎گویند در طی مراحل پروژه‎ها مشکلاتی وجود دارد که زمینه‎ساز فساد شده است. محمدناصر خاضع، والی غور، می‎گوید براساس نظارت‎های اداره محلی، در هفت پروژه این اداره در سال مالی 1396 اختلاس صورت گرفته است. خاضع اما میزان پول اختلاس شده را مشخص نمی‎کند. او علاو کرد که دو تن از کارمندان شاروالی و همچنان شاروال پیشین این ولایت به ظن دست داشتن در فساد به څارنوالی معرفی شده‎اند.

مسوولان محلی فراه هم قانون‎شکنی و فساد مالی در اداره شاروالی این ولایت را می‎پذیرند. به گفته آن‎ها، حمایت‎های سیاسی از افراد آلوده به فساد نه تنها مانع بررسی دوسیه‎های آن‎ها شده بلکه زمینه‎ساز گسترش فساد اداری نیز شده است. ناصر مهری، سخنگوی والی فراه، تأکید دارد که اداره محلی به صورت دوامدار از کارهای شاروالی این ولایت نظارت می‎کند. وی تصریح کرد که نواقص و مشکلات تخنیکی پروژه‎ها با هماهنگی اداره شاروالی بر طرف شده است.

در همین حال، خالد صافی، مشاور حقوقی والی باغیس، کارشکنی، عدم شفافیت در برخی از پروژه‎ها و بروکراسی را از مواردی یاد می‎کند که باعث فساد اداری در اداره شاروالی این ولایت شده است. صافی تأکید دارد که نظارت‎های اداره محلی نشان می‎دهد 9 پروژه شاروالی بدون در نظر داشت معیارهای مندرج در قراردادها تطبیق شده و بیش از هفت ملیون افغانی نیز اختلاس شده است. وی کارمندان پایین‎رتبه شاروالی را متهم به فساد کرده و می‎افزاید که با هماهنگی اداره شاروالی این افراد به ادارات عدلی و قضایی معرفی خواهند شد.

 

تشکیلات خیالی

در کنار اختلاس پول‎های پروژه‎های انکشافی، وجود صدها بست خیالی نیز از مشکلات عمده در شاروالی‎های حوزه غرب شمرده می‌شود. مقام‎های شاروالی هرات و غور می‎گویند که بیش از 600 بست در تشکیلات اداری و بخش تنظیف شاروالی هرات و 30 بست در شاروالی غور، خیالی است.

سید وحید قتالی، شاروال هرات، می‎گوید که در ساختار این اداره، 150 تن استخدام شده بودند، اما برای 220 تن معاش پرداخت می‎شد. او افزود در بخش تنظیف شاروالی هرات نیز 319 تن شامل تشکیلات اصلی بودند، ولی معاش به حساب 950 بست واریز می‎شد. به گفته وی، علاوه بر بست‎های خیالی، فساد گسترده در تقرری‎‌های سابق در شاروالی هرات وجود داشته است. به گفته او، بیشتر تقرری‎ها در این اداره، غیرتخصصی و براساس فشارهای سیاسی و پرداخت رشوت انجام شده است. قتالی گفت که به‌ زودی در این مورد بازنگری صورت خواهد گرفت.

در همین حال، محمدعارف قاضی‎زاده، شاروال غور، تصریح می‎کند که در کنار فساد اداری، 30 بست خیالی در اداره شاروالی این ولایت وجود داشت که از یک ماه به این سو از چهارچوب این اداره حذف شده است. وی استفاده از سیستم الکترونیکی در جمع‎آوری عواید شاروالی‎ها را یک شیوه‎ درست جهت مبارزه با فساد اداری عنوان می‏کند و مقرری کدرهای علمی را هم برای کاهش پدیده فساد مؤثر می‎خواند.

اعضای شوراهای ولایتی طبق وظایف شان مکلف اند تا از تطبیق پروژه‎ها نظارت کنند، اما برخی از اعضای شوراهای ولایتی حوزه غرب می‌‏گویند با وجود داشتن صلاحیت نظارت، در جریان قرارداد و کار هیچ پروژه شاروالی‏ها قرار نداشته‎اند. توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات، می‎گوید که اکثر پروژه‌‎های اداره شاروالی این ولایت، بدون رعایت استندردهای ساخت و ساز، تطبیق شده و برای این شورا قابل قبول نیست. طاهری تصریح کرد که فساد در اداره شاروالی هرات و زد و بندهای برخی از افراد با حکومت مرکزی، از جمله عواملی شمرده می‌شود که جلو تطبیق درست پروژه‌ها را گرفته است.

شماری از باشندگان هرات هم از وجود فساد گسترده در اداره شاروالی این ولایت انتقاد می‎کنند. آن‎ها می‎گویند که برای گرفتن صفایی خانه، جواز و در برخی موارد دیگر تعدادی از کارمندان شاروالی از مراجعان شان رشوه می‎گیرند و در صورت عدم پرداخت پول، کارشان را انجام نمی‎دهند. این باشندگان هم اکنون انتظار دارند که در بدل پرداخت تکس‏های مالیاتی شان تعلل در خدمات شاروالی صورت نگیرد.

قابل یادآوری است که از وجود فساد اداری در شاروالی‎های حوزه غرب، به خصوص شاروالی هرات، در حالی شکایت می‎شود که سه شاروال پیشین این ولایت به دلیل اختلاس و سوء استفاده از صلاحیت‎های وظیفوی شان از وظیفه سبک‎دوش و تحت تعقیب عدلی قرار گرفته‎اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA