ads

سیر؛ نماد شجاعت در جهان ورزش

سیر بهادر زاده، قهرمان سه مرتبهء ورزش رزمی مختلط  بنام “فری فایت یا مبارزه آزاد” جهان است. وی در15 سالگی، همراه با فامیلش افغانستان را به قصد هالند ترک کرد. این چهرهء درخشان ورزش های رزمی افغان، پس از سال ها مهاجرت اخیرا به کشور خویش آمده و هم اکنون در کابل به سر می برد.  

نویسنده: The Killid Group
3 حوت 1389
سیر؛ نماد شجاعت در جهان ورزش

 

سیر بهادر زاده، قهرمان سه مرتبهء ورزش رزمی مختلط  بنام “فری فایت یا مبارزه آزاد” جهان است. وی در15 سالگی، همراه با فامیلش افغانستان را به قصد هالند ترک کرد. این چهرهء درخشان ورزش های رزمی افغان، پس از سال ها مهاجرت اخیرا به کشور خویش آمده و هم اکنون در کابل به سر می برد.

سیر بهادر زاده، در تمام دوران مهاجرت،عشق به میهن را در قلب خود زنده نگهداشته است. وی  در آغاز صحبت راجع به سابقهء فعالیت های ورزشی اش چنین گفت: “سابقهء فعالیت های ورزشی من از ده سال قبل شروع گردید، ولی مدت شش سال می شود که به تمرینات “فری فایت یا مبارزه آزاد” روی آورده ام.”

سیر، تمرینات خود را در هالند تحت نظر “مارتين دی جونگ” در کلپ “گولدن گلوری” زمانی که محصل بود آغاز کرده است.

اولين مسابقهء مهم سیر بهادر زاده که سبب شهرت وی در سطح جهان گردید، در سال 2007 در کشور جاپان اتفاق افتاده است. او خود در مورد می گوید: “این اولین مسابقهء من به امید کسب مقام قهرمانی جهانی بود، به شما معلوم است که جاپانی ها در این ورزش سرآمد دوران هستند، خصوصا ورزشکاری که به طمع قهرمانی جهان داخل میدان می گردد. اما من بطور ماهرانه و با استفاده از اندوخته های خویش موفق شدم حریف جاپانی را در مقابل چشمان هزاران هموطن وی که با تمام وجود به تشویقش می پرداختند، در شهر توکیو با امتیاز نمره عالی، به شکست مواجه سازم.”

سیر بهادر زاده، به سبب نداشتن حریف مبارزه در سال 2008 قادر به کسب افتخاری نگردیده است، ولی در سال های 2009 و 2010 بار دیگر به سراغ رقیبان رفت، این بار در برازیل و در مصاف با ورزشکاران برازیلی که درین ورزش نام آوران جهان هستند، بار دیگر شهامت و توان خود را به نمایش گذاشت. وی در مورد دست آورد هایش در برازیل گفت:” من در برازیل باید از عنوان قهرمانی خود دفاع می کردم که چنین هم شد. در دو مسابقهء که انجام یافت موفق شدم رقیبان خود را در روند اول با نتیجهء “ناک اوت” مغلوب نمایم.”

سیر بهادر زاده، تا به حال دارای سه کمربند قهرمانی در ورزش “فری فایت” و وزن 83 کیلو گرام گردیده است. وی می گوید: “احساس می کنم، هنوز هم در وجودم شیمه و توان لازم است تا افتخارات بیشتری کسب نمایم.” وی در مورد این که چرا لقب ” The Great Man” یا “مرد عالی” را کمایی نموده است می گوید: “شاید علت اصلی این باشد که من همیشه به حریفانم احترام قایل هستم، زیرا می دانم ایشان شخصیت های منحصر به فرد هستند.”

وی، از کسب عنوان قهرمانی در یک بازی مخاطره آمیز، در سطح جهان، با فروتنی و تواضع سخن می گوید، او از عشق و علاقهء فراوانش به افغانستان یاد نموده می گوید: ”  زمانی که بیرق افغانستان را روی شانه می اندازم و با افتخار تمام به سرود ملی کشورم دست به سینه می ایستم، شکر پروردگار خویش را نموده و تعهد می کنم هرگز کبر و غرور را به خود راه ندهم.”

سیر، بعد از شکست دادن حریف امریکایی اش، در تاریخ 16 اکتوبر سال 2010 تلاش دارد، شهرتش را نه تنها در اروپا، بلکه در امریکا نیز گسترش دهد.

آخرین مسابقهء سیر بهادر زاده، ورزشکار افغانی مقیم هالند، در مقابل حریف امریکایی بود. وی در بارهء این نبرد که سبب افزایش شهرت وی در امریکا گریده است می گوید: “این دیدار در شهر آمستردام هالند میان من و حریف امریکایی “دریک نوبل” برگزار گردید، بعد از چند دقیقه مبارزه، دریافتم که پیروزی در مقابل این حریف برایم چندان دشوار نیست، خوشبختانه، چنین هم شد و حریف امریکایی را به بسیار آسانی مغلوب نمودم.”

سیر بهادر زاده، تا هنوز کدام مسابقهء داخلی نداشته ولی آرزو دارد روزی در کشور خود و در حضور هموطنان خود مسابقه دهد. وی علت آن را چنین توضیح کرد: ” در حال حاضر ورزش “فری فایت” در افغانستان به آن حدی نرسیده است که حریفی در داخل کشور داشته باشم، ولی آرزومندم با تلاش های پیگیر مقام های مسؤل و استادان این رشته؛ مانند استاد نورالله و استاد شاهرخی، چنین اتفاقی را تجربه نمایم.”

سیر بهادر زاده، موفقیت های ورزشی اخیر افغانستان را ستوده در مورد گفت: “در گذشته کشورهای اروپایی، نامی از ورزش افغانستان نشنیده بودند، ولی موفقیت های اخیر افغانان، به ویژه در بخش کرکت و ورزش های رزمی، در مسابقات جهانی ملت های آسیایی گوانجوی چین، سبب جلب توجه جهانیان به ورزش افغانستان گردید.”  بهادر زاده، تا کنون 23 مسابقهء رسمی انجام داده است که در  18 مسابقه پیروز گردیده است، در 4 مسابقه شکست را پذیرفته و در یک مسابقه نیز با نتیجهء مساوی قناعت نموده است.

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA