ads

سهم وحضور زنان در برنامۀ میثاق شهروندی به 50 درصد افزایش می یابد

وزارت احیا و انکشاف دهات از افزایش سهم و حضور زنان در برنامۀ میثاق شهروندی خبر داد. اکبر رستمی، سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات به کلید می گوید: سهم زنان از 35 درصد در برنامه همبستگی ملی به 50 درصد در برنامه میثاق شهروندی افزایش خواهد یافت. میثاق شهروندی اولین برنامه بین الوزارتی و […]

نویسنده: ISMAT MAYAR
2 حمل 1396
سهم وحضور زنان در برنامۀ میثاق شهروندی به 50 درصد افزایش می یابد

وزارت احیا و انکشاف دهات از افزایش سهم و حضور زنان در برنامۀ میثاق شهروندی خبر داد.
اکبر رستمی، سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات به کلید می گوید: سهم زنان از 35 درصد در برنامه همبستگی ملی به 50 درصد در برنامه میثاق شهروندی افزایش خواهد یافت.
میثاق شهروندی اولین برنامه بین الوزارتی و چند سکتوری در کشور است که برای ارایه‌ی شش خدمات اساسی در سطح قریه ها و شهرها برای ده سال با هزینه یک ملیارد دالر امریکایی طرح‌ریزی شده است.
حکومت افغانستان پیش از این از طریق برنامه همبستگی ملی به ارایه خدمات یاد شده در قریه ها و شهرهای کشور می پرداخت که به تاریخ چهارم ماه میزان سال گذشته رسماً پایان یافت
رستمی تاکید دارد که، انکشاف پایدار در کشور به خصوص در سطح قریه ها و شهر ها بدون حضور زنان زنان نا ممکن است .
به گفتۀ رستمی، در مناطق که حضور زنان در شوراهای انکشافی برنامه همبستگی ملی برجسته بود، بیشتر پروژه های همگانی طرح و تطبیق شده است که در حال حاضر زنان ومردان جامعه از آنها استفاده می کنند.
از سوی هم وزارت احیا و انکشاف دها در سال گذشته خورشیدی برای نخستین بار از طریق برنامه “پروموت” نزدیک به 130 زن و دختر فارغ پوهنتون ها را شامل انیستیوت این وزارت نموده و آنان را در بخش کار آموزی آموزش داده است.
با این حال مسولان در این وزارت تاکید دارند که برای انکشاف پایدار در کشور، نقش زنان را در پروژه های انکشافی افزایش خواهند داد تا افغانستان صاحب قریه های توانمند، مرفه و با محرک اقتصادی گردد.
همزمان با این، شماری از فعالان حقوق زن در کشور از این اقدام وزارت احیا و انکشاف دهات استقبال می کنند.
گلالی بابک، استاد پوهنتون کابل می گوید: افزایش سهم زنان در این برنامه برای حل مشکلات زنان در سطح قریه ها و شهر ها موثر واقع خواهد شد.
خانم بابک از حکومت می خواهد که برای زنان بیشتر از این در برنامه های بزرگ ملی سهم دهد تا افغانستان به انکشاف پایدار دست یابد.
این در حالیست که زنان افغان همواره تاکید می کنند که، مشارکت سیاسی زنان در چند سال گذشته بسیار کمرنگ بوده است و حکومت وحدت ملی براساس قطنامه ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان مشارکت زنان را افزایش دهد.
به گفتۀ آنان، در حال حاضر توانمندی ظرفیت زنان بیشتر شده، پس باید با توجه به افزایش ظرفیت شان سهم آنان نیز در تمام بخش ها افزایش یابد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA