ads

سنگاپور موترهای خودران مي‌سازد

جهان تجربهء ساخت انواع  موترهای برقی، گازی را دارد. اخیراً طرح ساخت موترهای در دست است که بدون  راننده  راه روند؛ ولی از آنجایی که این تکنالوژی تازه است، به مطالعه و تحقيق بیشتر نیاز دارد.

نویسنده: The Killid Group
29 جدی 1394
سنگاپور موترهای خودران مي‌سازد

جهان تجربهء ساخت انواع  موترهای برقی، گازی را دارد. اخیراً طرح ساخت موترهای در دست است که بدون  راننده  راه روند؛ ولی از آنجایی که این تکنالوژی تازه است، به مطالعه و تحقيق بیشتر نیاز دارد.
اكنون تنها کمپنی‌ها مشتاق سرمایه گذاري در این طرح نبوده، بلکه حکومت سینگاپور نیز مایل است در ساخت این موترها سرمایه گذاری كند. دراین موترها، به عوض این که راننده کليد موتر را به هدف روشن كردن بچرخاند، یک انجنیر در پیش‌روی موتر نشسته و روی نام مقصد را روي یک صفحه لمسي  مي‌نويسد.
وقتی کمپیوتر، در تنظیمات نقشهء خویش، محل مورد نظر را تثبیت کرد، موتر بدون مداخله  کسی حرکت می كند …. و…  به این دستگاه موتر « خودران» یا «بدون راننده» مي‌گويند.
برخلاف سایر موترهای پیشرفتهء  گذشته که مربوط کمپنی‌های مشهور « بی ام وی»، « گوگل» یا « اوبر» بودند؛ این بار سرمایه گذاری موتر « خودران» از پول مالیات مردم سینگاپور ساخته خواهد شد.
آقای « پنگ کین کیونگ»  مشاور دایمی وزیر ترانسپورت سینگاپور از انجام مطالعات و توليد قبل از موعد موترهای مذکور خبر مي‌دهد. او می گوید:  « فکر می کنم دو سال قبل همه می گفتند ساخت این موترها در سال 2030 ممکن خواهد بود؛ ولی امروز حدس می زنم در سال 2025 به این موفقیت دست می یابیم. باآن‌هم انتظار دارم خیلی سریعتر شاهد حضور این موتر ها به روی سرک ها باشیم. البته این پیشبینی شخصی من است.»
دلیل سرمايه‌گذاري كنوني حکومت سینگاپور در ساخت موترهای ترک، بس و تیزرفتار اين است كه اين نهاد مي‌خواهد  از همین اکنون خود را بخشی از شرکای  ترانسپورت عامه قلمداد نماید.
آقای « هان بوون سیوو»  ريیس دیپارتمنت موترهای پیشرفته و آخرین مودل درانجمن علمی، تکنالوژی و تحقيقات تولید در 2025 مشغول کار است. وي مرا به آزمايشگاهي رانندگي اين موترها که در سیت عقبی خود یک کمپیوتر بزرگ نیز دارند مي‌برد.
در روی سویچ بورد موتر، سه صفحه و یک « روبات» هست. اين‌ها، نزدیک شدن چارراهی یا مقابل شدن پیاده‌رو را به سرعت به اطلاع مي‌دهند. در قسمت خارجی یا بیروننی موتر،  یک کامره و لیزر جابجا شده تا در هدایت موتر کمک کنند.
ما دورتر از محل ساخت موترها، موترسواری كرديم. هدف آن بود تا معلوم شود که موتر در مقابل حالات و محلات جدید چی عکس العملی نشان مي‌دهد.
آقای « هان بوون سیوو»  می افزاید: « در قدم نخست، موترهای مورد نظر باید خیلی هوشیار و حساس باشند تا بتوانند با کمال مصئونیت در سرک و جاده‌‎ها حرکت كنند. در قدم دوم، باید کارآیی و توان فعالیت آن در شرایط اقلیمی مختلف و تغیر آب و هوا، خصوصاً اقلیم سینگاپور بسیار حساس باشد؛ زیرا هوای این جا اکثراً بارانی است.»
مردم سینگاپور از همین حالا خواب داشتن این موترها را به سر پرورانیده اند. آن‌ها منتظر عملی شدن طرح ساخت موترها هستند. 
رونک شاه، یک متعلم می‌گوید: « بدون شک، با آمدن این موترها وقت بیشتری نصیب مان شده و کارهای زیادی را انجام مي‌دهیم؛ به گونه مثال، عوض این که وقت خود را درعقب فرمان موتر سپری نمايیم، می توانیم نان بخوریم؛ درس بخوانیم و حتی استراحت نمايیم. از جانب دیگر این موترها خیلی کم مصرف و اقتصادی بوده با آمدن آن‌ها در سیستم حمل‌ونقل شهری، سهولت‌های زیادی ایجاد خواهد شد.»
باآن هم، آقای شاه نیز مانند بسیاری از راننده های دیگر، از سپردن کنترول و همه‌ي اختيارات موتر به اختیار یک کمپیوتر هراس دارد.  به عكس، «هان بوون سیوو» به نوبه خود از هراس و نگرانی‌های مردم خبردارد و با تیم اش سعی دارد  در قسمت درست بودن کار، اعتماد مردم را جلب کند.
در جریان سفر آزمایشی «هان بوون سیوو»  چگونگی کنترول انسان را بالای فرمان موتر، تبدیل نمودن مسیر حرکت وغیره فعالیت های آن را  برای ما توضیح داد. او گفت كه در بعضی حالات، همین « موترهای خودران»  نسبت به موترهای «راننده دار»، مصئون تر استند.
آقای « هان بوون سیوو» افزود: « یکی از قوانین و مقررات حمل و نقل سینگاپور این است که حتی اگر موتر در روی سرک  نباشد، شما جهت كسب اطمينان باید توقف نموده، به چپ و راست نظر بياندازيد. با آن‌هم، مواردي دیده شده که افراد این مقرره را مراعات نمی کنند. یکی از خواص موترهای خودران این است که خود دراین گونه مواقع احتیاط و مراقبت لازم را درنظر دارد و بعد از كسب اطمينان از نبود افراد در روی سرک، به راه خود ادامه می دهد.»
در حال حاضر، گرداننده گان بخش خصوصي (مانند آقای «جمز فوو» مدیر عملیاتی کمپنی « نوتونومی» سینگاپور)  نیز در این تکنالوژی  سهم گرفته اند. آنان خواهان ساخت بخش‌های نرم‌افزاري اين ماشين استند. شركت مذکور امیدوار است با همكاري با حکومت اين موترهاي را موفقانه توليد كرده و از فروش آنان سودی را نصیب شوند.
آقای «جمز فوو» می گوید سینگاپور به این تکنالوژی ضرورت دارد؛ زیرا نفوس این جزیره کم است و درست نیست که یک تعداد زیادي از باشندگان سنگاپور روی سرک‌ها کار کنند. آقاي فوو افزود: « در سینگاپور کمبود منابع بشری محسوس است و از جانب دیگر نفوس آن به شدت درحال افزایش است. از همین سبب، برای رفع نیازمندی‌هاي آینده باید از همین حالا در جهت ایجاد یک سیستم حمل‌ونقل پاسخگو کار نماییم.»
آقای پانگ مشاور وزارت ترانسپورت با این نظر که گویا(سینگاپور نیازمند ایجاد یک سیستم درست است)، موافق است. وی آینده موترهای شخصی فعلی را ثابت و دوامدار نمي‌داند. آقاي پانگ فکر می‌کند كه باید مردم تصویر یک سیستم حمل‌ونقل بزرگ را برای آینده در ذهن داشته باشند. اين مشاور افزود:« فکر می‌کنم هرگاه حکومت سینگاپور بخواهد کاری را انجام دهد، انجام می‌دهد. ما دراین مورد شهرت نیک داریم. اطمینان دارم که قادر هستیم تمام سکتورهای عام‌المنفعه را فعال سازیم. به این نظر هستم که با تطبیق پروژه های زیاد در گذشته، ادعای خویش را ثابت کرده‌ایم.»

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA